Wednesday, April 24, 2024
15.7 C
Calgary

90 درصد از کانادایی‌ها فریب اخبار جعلی اینترنت را خورده‌اند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نتایج یک نظرسنجی جدید درباره استفاده از اینترنت نشان می‌دهد که نگرانی عموم مردم درباره شبکه‌‌های اجتماعی و تسلط رو به رشد گردانندگان آن‌ها بر زندگی روزانه افراد، در حال افزایش است.

همچنین بر اساس نتایج این بررسی‌، سه چهارم افراد سوال‌شونده با اخبار جعلی در فیسبوک مواجه شده‌اند.

نظرسنجی بین‌المللی CIGI-Ipsos در پنجمین سال برگزاری خود بیش از 25،000 استفاده‌کننده از اینترنت را در بیش از بیست کشور دنیا در قاره‌های آمریکای  شمالی، آمریکای لاتین، اروپا، خاورمیانه، آفریقا و آسیا-اقیانوسیه مورد مطالعه قرار داده است.

این مطالعه نشان داده که شبکه‌های اجتماعی به عنوان منابع اصلی خبری، به شدت اعتماد خود را در میان مردم از دست داده‌اند (تنها مجرمان سایبری از این نظر مقام بدتری را کسب کرده‌اند). 75 درصد از سوال‌شوندگان که به اینترنت اعتماد نداشتند با نام‌ بردن از فیسبوک، توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را در ایجاد این بی‌اعتمادی مقصر دانسته‌اند.

با اینحال 81 درصد از افراد مجرمان سایبری را عامل اصلی بی‌اعتمادی خود به فضای اینترنت معرفی کرده‌اند. همچنین بخش زیادی از افراد در نقاط محتلف دنیا (62 درصد از افراد مورد مطالعه) نبود امنیت اینترنت را به عنوان فاکتوری اساسی در این امر برشمرده‌اند.

تنها در کانادا 89 درصد از افراد گفته‌اند که شبکه‌های اجتماعی عامل اصلی بی‌اعتمادی آن‌ها درباره محتوای موجود در اینترنت است.

در ادامه این گزارش به این نکته اشاره شده که نزدیک به 90 درصد از کاربران کانادایی گفته‌اند که فریب اخبار جعلی را خورده‌اند.

در ادامه برخی دیگر از نتایج این بررسی‌ها آورده شده است:

  • 86 درصد از افراد گفته‌اند که حداقل یکبار فریب اخبار دروغ را خورده‌اند، 44 درصد گفته‌اند که این اتفاق برای آن‌ها بیشتر و به کرات رخ داده است. تنها 14 درصد از سوال‌شوندگان پاسخ داده‌اند که هیچگاه در دام اخبار دروغ نیفتاده‌اند.
  • 62 درصد از کاربران توییتر و 74 درصد از کاربران شبکه‌های اجتماعی، فیسبوک را به عنوان اصلی‌ترین منبع انتشار اخبار دروغ معرفی کرده‌اند.
  • 10 درصد از کاربران توییتر گفته‌اند که در طول یکسال گذشته حساب توییتر خود را به دلیل انتشار اخبار دروغ بسته‌اند. در مقابل تنها 9 درصد از کاربران فیسبوک این کار را کرده‌اند.

بر اساس مطالعات صورت گرفته نزدیک به نیمی از سوال‌شوندگان (49 درصد) که به اینترنت بی‌اعتماد بوده‌اند، همین عامل را به عنوان دلیلی برای انتشار کمتر اطلاعات شخصی خود به صورت آنلاین معرفی کرده‌اند. 40 از افراد دست به انجام اقدامات امنیتی بیشتر زده‌اند و 39 درصد نیز گفته‌اند در استفاده از اینترنت دقت بیشتری می‌کنند.

از طرفی دیگر کمتر از نیمی از افراد (48 درصد) اعتقاد دارند که دولت اقدامات کافی برای محافظت از اطلاعات آنلاین و شخصی آن‌ها انجام می‌دهد. پایین‌ترین میزان اعتماد در این زمینه به آمریکای شمالی (38 درصد) و کشورهای عضو G-8 (39 درصد) تعلق داشته است.

با این‌که 73 درصد از سوال‌شوندگان گفته‌اند که می‌خواهند اطلاعات شخصی آن‌ها در کشور خودشان ذخیره شود، اما اکثریت افراد ساکن هنگ‌کنگ (62 درصد)، اندونزی (58 درصد)، هند (57 درصد)، برزیل (54 درصد) و مکزیک (51 درصد) پاسخ داده‌اند که ترجیح می‌دهند اطلاعات آنلاین و شخصی آن‌ها در خارج از کشورشان ذخیره شود.

در مقابل تنها 23 درصد از سوال‌شوندگان آمریکای شمالی، 35 درصد از اروپایی‌ها و 32 درصد از ساکنین کشورهای G-8 این پاسخ را داده‌اند.

به گفته سالی ونتورث که رییس سازمان توسعه سیاست جهانی برای جامعه اینترنتی است، این مطالعه به ما می‌گوید که مردم دنیا بیش از پیش نگران حریم شخصی آنلاین خود و امنیت آن هستند. او می‌افزاید: با این وجود ما مشاهده می‌کنیم که کاربران همچنان از ابزارهایی مانند رمزگذاری که به افزایش امنیت ارتباطی آن‌ها کمک می‌کند، استفاده نمی‌کنند.

او می‌گوید: کاملا روشن است که ما می‌توانیم اقدامات بیشتری را به عنوان یک جامعه انجام دهیم تا شرایط برای امن‌تر کردن ارتباطات کاربران تسهیل شود.

منبع: dailyhive