Saturday, April 20, 2024
-5.1 C
Calgary

اصول و قواعد برافراشتن پرچم ملی کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

پرچم ملی کشور کانادا می‌تواند به شیوه‌های مختلفی برافراشته شود. شما اجازه دارید آن را در حیاط خانه خود نصب کنید و یا بر بالای یک ساختمان به اهتزاز در آورید. قوانین و اصول گوناگونی وجود دارد که نحوه صحیح برافراشتن آن را نشان می‌دهند.

بعلاوه پرچم ملی می‌تواند همراه با پرچم‌های استانی و یا محلی، سازمان‌ها و سایر پرچ ملی سایر کشورها نیز برافراشته شود. در تمامی این حالت به اهتزاز درآوردن این پرچم به نشانه احترام انجام می‌شود. افراد می‌توانند همیشه پرچم زیبای کشور را که با غرور در Parlimant Hill برافراشته شده مشاهده کنند.

شان و مقام پرچم

پرچم ملی کانادا تنها باید به شیوه‌ای که در خور این سمبل ملی است، به نمایش درآید. این پرچم نباید به شکلی غیرمحترمانه و یا در مکانی پایین‌تر از سایر پرچم‌ها یا سایر نشان‌ها برافراشته شود. پرچم ملی همیشه بر سایر پرچم‌های ملی در زمان برافراشته شدن در خاک کشور کانادا ارجحیت دارد. تنها پرچم‌هایی که همیشه بر پرچم ملی اولویت دارند عبارتند از پرچم شخصی کانادا متعلق به ملکه، پرچم فرماندار، پرچم‌های استانی در خاک استان خود و پرچم‌های شخصی کانادا که متعلق به سایر اعضای خانواده سلطنتی هستند.

پرچم ملی کانادا باید همیشه بر روی دیرک و یا میله پرچم خود به اهتزاز درآید. در اصول رسمی پرچم گفته شده که برافراشتن دو و یا تعداد بیشتری پرچم بر روی همان میله (به عنوان مثال بر روی یکدیگر) نابجا است.

زمانی که پرچم ملی کانادا بالا و یا پایین آورده می‌شود و یا هنگامی که در یک رژه حمل می‌شود تمام کسانی که حاضر هستند باید به پرچم نگاه کنند، سکوت کنند و کلاه‌های خود را از سر بردارند. کسانی نیز که در لباس فرم هستند باید به آن ادای احترام کنند.

پرچم ملی کانادا در زمانی که بر روی لباس، کاغذ و سایر پارچه‌ها یا محصولات نقش می‌بندد نباید هرگز:

  • به عنوان پارچه رومیزی و یا روکش صندلی استفاده شود؛
  • برای پوشاندن جعبه‌ها، پوشاندن جایگاه سخنران، مزین کردن محل اجرا، به عنوان حصاری برای محل اجرا و یا صحنه، یا به طور کلی هرگونه استفاده تزیینی به کار رود؛
  • برای پوشاندن مجسمه، بنای تاریخی و یا پلاکارد رونمایی از یک مراسم استفاده شود؛
  • چیزی بر روی آن چسبانده شود و یا از آن آویزان گردد؛
  • بر روی آن به هر شکلی امضا یا نشانی حک شود (می‌توان یک افزونه را بر روی حاشیه‌ خارجی آن نصب کرد تا بر روی آن نشان حک شود و پس از خارج کردن نیز اثری بر روی پرچم باقی نگذارد)؛
  • به عنوان لباس پوشیدنی استفاده شود؛
  • در حالت چروک و با ظاهری فرسوده به اهتزاز درآید؛
  • همراه با آدمک‌ها در مراسم مختلف سوزانده شود؛
  • بر روی آن پا گذاشته شود؛
  • به صورت برعکس برافراشته شود (مگر به نشانه نگرانی در زمان وجود خطر بسیار بالای جانی)؛
  • برای احترام و یا تمجید از هرکسی بر روی زمین انداخته و یا پایین آورده شود.

برافراشتن پرچم

پرچم ملی بر روی تمام ساختمان‌های فدرال، فرودگاه‌ها، مراکز نظامی و موسسات کانادایی در داخل و یا خارج از خاک کشور برافراشته شده است. این پرچم می‌تواند در روز و شب به اهتزاز باشد.

پرچم ملی کانادا می‌تواند به شیوه‌های زیر برافراشته شود:

به صورت مسطح بر روی یک سطح، افقی و عمودی

در صورتی که بخواهید پرچم را به صورت افقی نصب کنید باید با درنظر گرفتن شکل برگ میانه آن، سه گوشه برگ به سمت بالا باشد. اگر پرچم را به صورت عمودی نصب می‌کنید باید بخش بالایی برگ به سمت چپ قرار گیرد و سایرین برگ را به صورت کج شده به سمت چپ ببینند. در صورت نصب عمودی پرچم، باید آن را از دو گوشه سمت راستش آویزان کنید.

بر روی میله و یا دیرک

بخش بالایی سمت چپ به محل بالایی مخصوصی که روی دیرک قرار دارد ببندید. حمل پرچم برای نصب روی میله باید با آداب مخصوص انجام شود.

نصب از یک طناب

باید بخش سمت راست پرچم را به طناب کاملا محکم ببندید.

آویزان کردن عمودی پرچم در بالای خیابان

گوشه‌های بالایی برگ داخل پرچم در خیابان‌های شرقی-غربی باید به سمت شمال باشد. در خیابان‌های شمالی-جنوبی نیز بخش بالایی برگ به سمت شرق قرار می‌گیرد.

آویزان کردن از یک ساختمان

در نصب پرچم به صورت افقی و یا از گوشه‌هایش از پنجره و یا بالکن، باید از بخش‌های بالایی آن را وصل کنید.

نصب کردن بر روی خودرو

پرچم باید به یک میله که به خوبی به سمت راست جلوی بدنه خودرو نصب شده، بسته شود.

برافراشتن پرچم بر روی کشتی‌ها و قایق‌ها

پرچم ملی کانادا حاوی رنگ ملی کشور است که می‌توان از این رنگ‌ها برای تزیین قایق‌ها و کشتی‌های کانادایی استفاده کرد. حتی می‌توان در تزیین بخش‌های گوناگون قایق‌ها و کستی‌ها طرح و رنگ آن را به کار برد. در قوانین کشتی‌رانی کانادا ذکر شده که کشتی‌ها باید در موارد زیر پرچم را به اهتزاز درآورند:

  • در صورتی که یکی از کشتی‌های کانادایی ملکه و یا هر کشتی دیگری که متعلق به دولت کانادا است به آن‌ها پیام دهد؛
  • در زمان ورود و یا خروج از بندرهای خارجی؛
  • در زمان ورود و یا خروج از هرکدام از بنادر کشورهای مشترک‌المنافع در صورت همراه داشتن باری به وزن 50 تن و یا بیشتر.

کشتی‌های خارجی نیز ممکن است پرچم کانادا را به نشانه حسن‌نیت در زمان پهلو گرفتن در بنادر کانادایی برافراشته کنند. در این مواقع پرچم معمولا بر روی دکل جلویی نصب می‌شود.

قوانین کلی برای کشتی‌های تجاری و تفریحی به صورت زیر است:

  • پرچم باید در بنادر و آب‌های محلی برافراشته شود. در صورتی که کشتی در حال حرکت به مقصد دریاهای آزاد است دیگر نیازی به اهتزاز پرچم نیست. تنها در صورتی که بخواهد ملیت خود را به سایر کشتی‌ها نشان دهد باید پرچم را برافراشته کند.
  • انتهای کشتی جای مناسبی برای نمایش رنگ‌های پرچم ملی است. با اینحال پرچم ملی کانادا در زمانی که کشتی در دریا حرکت می‌کند باید از دکل اصلی کشتی برافراشته شود.
  • در زمان حضور در بندر پرچم باید راس ساعت 0800 (8 صبح) به اهتزاز درآید و در زمان غروب خورشید نیز پایین کشیده شود.
  • در هنگامی که یکی کشتی تجاری و یک کشتی نظامی متعلق به هر کشوری از کنار یکدیگر عبور می‌کنند، کشتی تجاری باید به نشانه حسن‌نیت پرچم خود را نیمه‌افراشته کند. اگر پرچم بر روی میله قرار دارد باید پایین‌ترین گوشه آن تا جایی که به خود میله برخورد کند پایین آورده شود و تا زمانی که کشتی نظامی متوجه این ادای احترام شود در همان‌ حالت باقی بماند. اگر پرچم از دکل آویزان است باید شش فوت (180 سانتی‌متر) از بالای دکل فاصله بگیرد و تا زمانی که احترام کشتی نظامی متوجه ادای احترام شود در همان حالت باقی بماند.
  • در ایام سوگواری پرچم تا سه‌ چهارم حالت افراشته شدن، به پایین کشیده می‌شود. همانند قاعده‌ای که در خشکی وجود دارد، پرچمی که قرار است تا نصف میله افراشته و یا پایین کشیده شود، باید ابتدا به صورت کاملا برافراشته درآید.

برافراشتن سه پرچم در یک مکان

در هنگامی که تنها سه پرچم به اهتزاز در می‌آیند، پرچم ملی کانادا باید در مرکز جای گیرد. باید حاضرین پرچم میانی را در سمت چپ و دو پرچم دیگر را در سمت راست از مرکز ببینند.

به طور معمول پرچم ملی کانادا همراه با یک پرچم استانی و یا محلی، و یک پرچم شهرداری یا پرچمی متعلق به یک سازمان افراشته می‌شود. در این مواقع پرچم ملی باید در مرکز و پرچم‌ استانی یا منطقه‌ای و پرچم شهرداری یا سازمان در سمت راست واقع باشند.

در زمانی که برای پوشاندن تابوت در مراسم تشییع استفاده می‌شود

گوشه‌های پرچم که به میله وصل می‌شوند باید از گوشه سمت چپ و بالایی تابوت آویزان شوند. پرچم باید پیش از قرار دادن تابوت در خاک و یا در داخل آتش، و پس از برگزاری تشریفات، از روی آن برداشته شود. اندازه پرچم برای یک تابوت استاندارد بزرگسال باید 4 ½ * 9 فوت و یا 1.40 * 2.80 متر باشد.

نیمه‌افراشته کردن پرچم در ایام سوگواری

پرچم‌ها در زمان سوگواری به حالت نیمه‌افراشته در می‌آیند.

پرچم‌ برای نیمه‌افراشته شدن ابتدا تا بالا کشیده می‌شود و سپس به آرامی تا میان دیرک پایین می‌آید.

موقعیت‌های قرارگیری پرچم در زمانی که در میانه میله قرار دارد به اندازه و طول بخش اتصالات آن بستگی دارد. پرچم باید حتما تا جایی پایین کشیده شود که سایرین تشخیص دهند در حالت نیمه‌افراشته قرار دارد و خیال نکنند به اشتباه در آن محل جای گرفته است. بهترین حالت آن است که مرکز قرارگیری پرچم درست در مرکز میله یا محل اهتزاز آن جای گیرد.

در زمان‌هایی که باید یکی از پرچم‌ها به حالت نیمه‌افراشته درآید، تمام پرچم‌ها باید همراه یکدیگر نیمه‌افراشته شوند. این کار تنها برای پرچم‌هایی که در یک محل و کنار یکدیگر قرار دارند انجام می‌شود. برخی از ساختمان‌ها دارای پرجم‌هایی افقی، بدون ریسمان و یا ثابت هستند. پرچم‌هایی که به این شیوه‌ها نصب شده‌اند به حالت نیمه‌افراشته در نمی‌آیند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نیمه‌افراشته کردن پرچم ملی کانادا می‌توانید به این‌جا مراجعه کنید.

دور انداختن پرچم‌ها

زمانی‌ که پرچم پوسیده می‌شود و دیگر دارای شرایط مناسب استفاده نیست، باید به روشی محترمانه دور انداخته شود.

پرچمی که رنگ و ظاهر خود را از دست داده، سوراخ شده و یا به‌ خاطر وزش باد رشته‌رشته و پاره شده، پرچمی پوسیده محسوب می‌شود.

تخریب این‌گونه پرچم‌ها می‌تواند به روش‌های زیر انجام شود:

  • پرچم‌ها را به فروشگاه‌های رسمی بازگردانید تا آن‌ها را بازیافت کنند؛
  • پرچم‌هایی که از مواد طبیعی مانند پشم، کتان و پنبه ساخته‌ شده‌اند باید به شیوه‌ای مناسب سوزانده شوند؛ به شکلی شخصی و بدون برگزاری مراسم یا جلب توجه عمومی و تا زمانی که تمامی آن سوزانده شود.
  • پرچم‌هایی که از مواد مصنوعی مانند نایلون و پلی‌استر ساخته شده‌اند باید با احترام رشته‌رشته شوند. این کار باید به گونه‌ای انجام شود که رشته‌های آن دیگر اثری از پرچم را در خود نداشته باشند. در ادامه این رشته‌ها باید در یک کیسه قرار داده شوند تا برای بازیافت فرستاده شوند. رشته‌های حاصل از پرچم نباید برای منظورهای دیگری استفاده شوند.

پیچیدن پرچم ملی

پرچم ملی کانادا به شیوه‌ای خاص تا می‌شود. پرچم کانادا بر روی یک تابوت که سمبل آخرین احترام به زندگی فرد متوفی است پهن می‌شود. دفن شدن با پرچم کانادا تنها برای سربازان، جنگجویان میدان‌های نبرد و مقام‌های عالی‌رتبه انجام نمی‌شود و تمام شهروندان کانادا این افتخار را دارند.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شیوه پیچیدن پرچم ملی کانادا در مراسم خاکسپاری به این‌جا مراجعه کنید.

منبع: canada