Thursday, April 18, 2024
2.5 C
Calgary

تایید دوباره پروژه توسعه Trans Mountain در دولت ترودو

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

به دنبال گزارش‌های اخیر بالاخره دولت ترودو چراغ سبز را به پروژه توسعه خط لوله Trans Mountain نشان داد.

ترودو سه‌شنبه عصر این موضوع را در یک کنفرانس خبری اعلام کرد.

او گفت: «من امروز اعلام می‌کنم که دولت ما اجرای طرح توسعه Trans Mountain را تصویب کرده، و این کمپانی در فصل ساخت و ساز بعدی فعالیت‌های خود را عملا شروع خواهد کرد.»

کنفرانس خبری سه‌شنبه دومین بار است که این پروژه توسط دولت تایید می‌شود. پارسال، توسعه TMX متوقف شد زیرا دادگاه استیناف فدرال رای داده بود که مشورت کافی با بومیانِ ساکن در مسیر این خط لوله، صورت نگرفته است—موضوعی که ترودو هم سه‌شنبه درباره آن حرف زد.

او گفت: «این حرفی است که دادگاه استیناف در آگوست قبلی به ما گفت، که برای ادامه پروژه باید بهتر عمل کنیم… و حق با دادگاه بود.»

او سپس درباره اقدامات دولتش بعد از صدور آن رای، صحبت کرد.

«ما هیئت ملی انرژی (NEB) را هدایت کردیم تا درباره تاثیرات مستقیم TMX بر محیط دریا تحقیق کند و توصیه‌های خود را برای ما بفرستد.»

«تعداد اعضای تیم مشاوره را دو برابر کردیم، فاز ۳ گفتگوها با بومیان را دوباره برگزار کردیم، و این کار زیر نظر یکی از قضات سابق دادگاه عالی، فرانک لاکوبوچی، انجام شد.»

«ما این مسئولیت را بر عهده خود می‌دانیم که تصمیم‌های امروزمان یک اقتصاد سالم، پاک و پردوام برای آینده بسازند. صد البته که پروژه‌های بزرگ در حوزه منابع طبیعی قابل اجرایند اما به شرطی که این کار با حفظ محیط زیست و احترام به مردم بومی انجام شود.»

این فاز توسعه —که هم‌مسیر با خط لوله فعلی از ادمونتون تا بورنابی است— باعث افزوده شدن ۵۹۰,۰۰۰ بشکه نفت خام به ظرفیت روزانهٔ انتقال نفت از آلبرتا به بریتیش کلمبیا می‌شود.

ترودو گفت:

«پروژه TMX یک سرمایه‌گذاری بزرگ برای کانادایی‌ها و آینده کانادا ست و باعث ایجاد هزاران فرصت شغلی خوب می‌شود. استانداردهای محیطی کاملا رعایت خواهد شد و راهکارهایی پاک برای پاسخگویی به نیازهای کانادا در عرصهٔ رقابتی اقتصاد جهانی، خواهیم یافت.»

«در حال حاضر ۹۹ درصد از منابع انرژی ما با تخفیفی بزرگ فقط به یک بازار —ایالات متحده امریکا— فروخته می‌شوند. ما بایستی بازارهای انرژی خود را تنوع ببخشیم تا بتوانیم قیمت منصفانه‌ای برای نفت خود دریافت کنیم.»

ترودو اضافه کرد: «تایید TMX یکی از چالش‌های اصلی اقتصاد کشورمان را حل می‌کند.»

توسعه این خط لوله از سال ۲۰۱۳ در جریان بود ولی در سال ۲۰۱۵ که دولت ترودو روی کار آمد، معلق شده بود. نخست وزیر در ۱ فوریه ۲۰۱۸ در برنامه‌ای رادیویی حین مصاحبه با رایان جسپرسون اعلام کرده بود که این پروژه در هر صورت ادامه خواهد یافت.

اما چندین و چند ماه درگیری بین استان‌های غربی، شکایت‌ها، چالش‌های حقوقی و آگهی‌های سیاسی باعث سیاهی آسمان افکار عمومی و تیرگی روابط سیاستمداران شده بود.

در پایان مِی ۲۰۱۸، دولت کانادا این پروژه را با مبلغ ۴.۵ میلیارد دلار از کمپانی Kinder Morgan خرید تا یا مخارج ادامهٔ آن را تامین کند یا برای اجرا به یک کمپانی دیگر واگذار کند.

حالا با تایید دولت برای اجرای پروژه، ترودو قول داده است:

«تک تک دلارهایی که از این پروژه به جیب دولت سرازیر می‌شود —از جمله هر نوع سود ناشی از فروش پروژه— در پروژه‌های انرژی پاکِ کانادا سرمایه‌گذاری خواهد شد.»

«در قرن ۲۱ ما بایستی برنامه‌ای برای محیط زیست داشته باشیم و همزمان طرح‌های اقتصادی خود را جلو ببریم. درآمد ناشی از مالیات تجاری بعد از  تکمیل و راه‌اندازی این پروژه به تنهایی سالی ۵۰۰ میلیون دلار است.»

«این پول —و سود احتمالی از فروش TMX— به پروژه‌های انرژی پاک تزریق می‌شود تا برق لازم برای خانه‌ها، محیط‌های اداری و نسل‌های آینده تولید شود.»

احتمالا چالش‌های حقوقی بیشتر

با وجود تایید این پروژه در دولت، اما حقوقدان‌های طرفدار محیط زیست می‌گویند که بایستی منتظر چالش‌های حقوقی بیشتر در مورد این طرح باشیم، زیرا نقشی که دولت در این چند سال ایفا کرده، مشکل را از یکی به ده‌ها مورد افزایش داده است.

و البته با وجود تایید دولت، باید صدها تاییدیه محلی و استانی دیگر صادر شوند تا مجری طرح بتواند اولین کلنگ را به زمین بکوبد. همچنین برای تایید بخش‌هایی از خط لوله بایستی جلسات استماع برگزار شود.

آقای ترودو دیروز این را هم گفت که: «دولت فدرال با گروه‌های بومی همکاری می‌کند تا مستقیما از مزایای مالی این طرح برخوردار شوند. از جمله از راه مالکیت و تقسیم درآمد پروژه.»

منبع: Daily Hive