Friday, April 19, 2024
-1.3 C
Calgary

تصویب وضع اضطراری آب‌و‌هوا در مجلس و دولت کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در هفتهٔ جاری، دولت کانادا بعد از تصویب لایحه‌ای در مجلس (۱۸۶ رای موافق و ۶۳ رای مخالف) رسما در زمینه آب‌و‌هوا، وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد.

این لایحه که خانم کترین مک‌کنا، وزیر محیط زیست، آن را معرفی کرده بود، تغییرات آب‌و‌هوایی را «یک خطر جدی و اضطراری ناشی از فعالیت‌های بشر» توصیف کرده است.

در ضمن در این لایحه آمده است:

«کانادایی‌ها دارند تاثیرات مربوط به تغییرات اقلیمی را احساس می‌کنند، از سیل و آتش‌های فصلی گرفته تا موج‌های گرما، و دیگر پدیده‌های آب‌و‌هوایی شدیدی که پیش‌بینی می‌شود در آینده تشدید شوند.»

در ادامه آمده است: «تغییرات اقلیمی، بر سرتاسر کانادا، از جمله سواحل، شمال، و جوامع بومی تاثیرات زیادی داشته‌اند.»

در مرکز این لایحه، تقاضا برای رای مثبت به این موارد وجود داشت:

«رشد پاک [اقتصاد و صنایع] و کاهش محسوس گازهای گلخانه‌ای در بخش‌هایی از اقتصاد که نقشی اساسی در ساختن آینده‌ای پاکتر، سالم‌تر و ایمن‌تر برای فرزدان و نوادگان ما خواهند داشت؛ و از این رو، مجلس اعلام می‌کند که کانادا در وضع اضطراری آب‌و‌هوا قرار دارد.»

این لایحه با پشتیبانی لیبرال‌ها، NDP، حزب سبز، و حزب Bloc Quebecois همراه شد ولی حزب محافظه‌کار در مقابل آن ایستاد. مخالفتی که از چشم وزیر محیط زیست مخفی نماند و این توییت را نوشت:

«دیروز، حزب محافظه‌کار با اعلام وضع اضطراری مخالفت کرد. انتظار کانادایی‌ها از رهبران‌شان اقدام فوری است—اما بهتر از همیشه معلوم شد که محافظه‌کارها آمادگی ایستادن در کنار مردم را ندارند.»

در مقابل، اندرو شیر، رهبر حزب محافظه‌کار هم ساکت نماند و توییت زیر را نوشت:

«حتی کمیسر محیط زیست کانادا هم می‌داند که طرح مالیات کربنِ دولتِ جاستین ترودو یک برنامهٔ حقه‌بازانه برای کاهش آلاینده‌ها است. کانادا به هیچ وجه نمی‌تواند به اهداف برنامهٔ پاریس برسد.»

خانم مک‌کنا می‌گوید که «علم نشان داده که کانادا با سرعتی دو برابر میانگین جهانی در حال گرم شدن است و ما باید به تعهدات بین‌المللی خودمان پایبند بمانیم.»

منبع: Daily Hive