Thursday, April 18, 2024
-0.7 C
Calgary

آب صدها خانه کلگری آلوده به سرب است

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بر اساس اظهارات مادری خشمگین که ساکن کلگری است، احتمالا سال گذشته او و دو فرزند خردسالش از آب آلوده به سرب برای نوشیدن و استحمام استفاده کرده‌اند. به نظر می‌رسد صدها شهروند دیگر نیز در کلگری مشکلی مشابه روبرو باشند.

ریکیا نووتنی اوایل ماه ژوئن نامه‎‌‎ای از شهرداری شهر دریافت کرد که در آن گزارش سالانه برنامه آزمایش سلامت آب شهری نوشته شده بود. در این گزارش به او اطلاع داده شده بود که احتمالا آب لوله‌کشی منزل او که در شمال‌غرب کلگری واقع است به سیستم قدیمی آبرسانی شهر که در آن لوله‌های سربی استفاده شده، متصل بوده است.

نووتنی می‌گوید که پس از این به او اطلاع داده شد که شهرداری آب مصرفی آن‌ها را به طور رایگان آزمایش خواهد کرد و نتایج بررسی‌ها را در ماه اکتبر به او اعلام خواهند کرد. همین‌طور در این اطلاعیه گفته شده بود که اگر میزان سرب موجود در آب منزل آن‌ها از حداکثر مقدار تعیین شده از سوی سازمان بهداشت کانادا بیشتر باشد، شهرداری در انجام اقدامات بعدی او را راهنمایی خواهد کرد.

او در اینباره گفت: واقعا از این بابت عصبانی هستم که ممکن است در تمام یکسالی که از اقامت ما در این منزل می‌گذرد از آب آلوده به سرب استفاده کرده باشیم. واقعا این موضوع ترسناک است. ما این منزل را در Hillhurst اجاره کرده بودیم و واقعا مشکل کنونی از کنترلمان خارج بود.

به گفته راس دوک که مهندس ارشد برنامه‌ریزی برای منابع آبی شهر است علاوه بر منزل خانم نووتنی، در تاسیسات آب حدود 550 خانه دیگر در کلگری نیز از لوله‌های سربی استفاده شده است. به گفته شهرداری خانه‌های دارای لوله سربی تنها در محله‌ای خاص از کلگری نیستند و می‌توان آن‌‎ها را در سرتاسر شهر پیدا کرد.

این درحالی است که مسئولان شهرداری نمی‌دانند چه تعداد خانه در تاسیسات داخلی خودشان از لوله‌های سربی استفاده کرده‌اند.

اگر در تاسیسات داخلی خانه‌ها نیز همانند تاسیسات عمومی از لوله‌های سربی استفاده شده باشد، شهرداری تنها در صورتی که مالک پرداخت هزینه برای تعویض لوله‌کشی داخلی خود را قبول کند (که چیزی بین 10 تا 20 هزار دلار خواهد شد)، تعویض لوله‌کشی عمومی را انجام خواهد داد.

او می‌افزاید: این یک مسئله مالی پیچیده است. بسیاری از تحقیقات صنعتی نشان داده‌اند که در برخی از موارد مشابه، اگر تنها تاسیسات عمومی جایگزین شوند ممکن است میزان سرب موجود در آب از قبل هم بیشتر شود. ما نمی‌خواهیم یک وضعیت بد بهداشتی را بدتر از قبل کنیم.

در ماه مارس سازمان بهداشت کانادا میزان حداکثر سرب مجاز در آب شهری را مجددا کاهش داد و آن را به پنج واحد در میلیارد رساند.

بنا به گفته این آژانس سرب می‌‌تواند موجب سرطان، سمی شدن خون، کاهش سطح IQ در کودکان و نیز تاثیر بر وضعیت رفتاری و شناختی افراد شود. بعلاوه مصرف آب آلوده به سرب فشار خون را در افراد بالغ افزایش می‌دهد و موجب بروز اختلالات کلیوی در آن‌ها خواهد شد.

هزینه تعمیرات بالا است

نووتنی صاحب اتومبیل نیست و مجبور است برای خرید آب هربار کودکان خود را در کالسکه بگذارد و با پای پیاده تا نزدیک‌ترین فروشگاه برود. آن‌ها هم‌اکنون روزانه حدود 17 لیتر آب از فروشگاه خریداری می‌کنند و باید تا زمان اعلام نتایج آزمایش در ماه اکتبر نیز به همین منوال پیش بروند.

خانم نووتنی حتی نمی‌داند پس از اعلام نتایج چه اتفاقی خواهد افتاد. او می‌گوید: من مطمئن هستم که هزینه تعمیرات کم نخواهد بود و همین موضوع باعث نگرانی است.

در نامه‌ای که نووتنی دریافت کرده چند پیشنهاد برای به حداقل رساندن میزان سرب موجود در آب داده شده که از میان آن‌ها می‌توان به باز گذاشتن شیر آب برای چند دقیقه پیش از هربار مصرف و نصب یک فیلتر NSF-53 استاندارد بر خروجی آب اشاره کرد. این فیلتر بخش زیادی از سرب را تصفیه می‌کند. برخلاف دیگر آلاینده‌های آبی، جوشاندن باعث از بین رفتن سرب موجود در آب نمی‌‌شود.

شهرداری کلگری یک تخفیف 100 دلاری برای کمک به نصب یک فیلتر آب در خانه شهروندان اختصاص داده است. به این ترتیب شیر آشپزخانه منزل نووتنی می‌تواند صاحب فیلتر شود، اما دوش حمام و سرویس بهداشتی همچنان بدون فیلتر خواهند ماند.

تمامی این‌ها در حالی است که جایگزین کردن لوله‌های سربی خود فرایندی جداگانه پرهزینه و پیچیده خواهد بود.

به گفته دوک اکثر این منازل بین سال‌های 1939 تا 1947 ساخته شده‌اند و به دلیل نایاب بودن مس پس از جنگ جهانی دوم، سازندگان چاره‌ای جز استفاده از لوله‌های سربی نداشته‌اند.

یکی دیگر از منابع آلاینده سرب این منازل می‌تواند سیستم لوله‌کشی داخلی آن‌ها باشد. تا دهه 80 میلادی و پیش از ممنوعیت استفاده از سرب، از این فلز برای لوله‌کشی برخی از ساختمان‌ها استفاده شده است.

به گفته دوک اگر آزمایشات نشان دهند که آب مصرفی یک منزل دارای سرب است، شهرداری به صورت فیزیکی وارد عمل می‌شود تا تعیین کند آیا منبع سرب مربوط به تاسیسات عمومی است و یا در لوله‌کشی داخلی منزل وجود دارد. در صورتی که این منبع تنها در تاسیسات عمومی باشد شهرداری اقدام به جایگزین کردن لوله‌کشی‌ها خواهد کرد. اما اگر هر دو بخش دارای لوله‌های سربی باشند، شهرداری با مالک خانه تماس خواهد گرفت تا ببیند آیا او مایل به جایگزین کردن لوله‌کشی‌های داخلی خود هست یا خیر.

او افزود: در این مقطع شهرداری از مالک می‌خواهد تا برای رفع و رسیدگی به این مشکل مشارکت کند.

نووتنی هنوز نمی‌داند که آیا مالک خانه پیش از نقل مکان به این منزل از سربی بودن لوله‌کشی‌ها خبر داشته است یا نه. او در حال حاضر منتظر آن است که ببیند بر اساس نتایج نهایی چه اقداماتی برای آن‌ها انجام خواهد شد.

به نظر او اگر مقدار آلودگی آب خانه به سرب بالا باشد استفاده از یک فیلتر نیز نمی‌تواند کارساز باشد.

او در اینباره گفت: من بیش از هر چیزی نگران سلامتی فرزندانم هستم. وقتی به این خانه آمدیم یک نوزاد دو ماهه داشتم و این همان چیزی است که باعث خشم و ناراحتی من شده است.

منبع: cbc