Thursday, March 28, 2024
-1.9 C
Calgary

آشنایی با فرهنگ‌های بومی سراسر دنیا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بالاخره تابستان فرا رسید. با گرم‌تر شدن هوا فصل تعطیلات نیز شروع شده و بسیاری به دنبال کشف عجایب ناشناخته در این فصل آفتابی خواهند بود.

برای بسیاری فصل تابستان و مسافرت با یکدیگر کاملا عجین شده است. بعلاوه همه ما این را می‌دانیم که بهترین راه برای لذت بردن از سفر، درک فرهنگ‌ ساکنین دیگر نواحی و ارتباط با مردم محلی که صاحب این فرهنگ هستند، است.

اگر شما نیز جزو کسانی هستید که پیش از هر چیز به دنبال فرهنگ مردم بومی می‌گردند، آیا بهتر نیست به میان اقوام بومی دنیا سفر کنید؟ این ساکنین که هزاران سال است با سرزمین خود ارتباط تاریخی دارند احتمالا بهترین و دقیق‌ترین منبع برای درک حقایق پنهان، تاریخ غنی و ریشه‌های انسانی این مناطق باشند.

روز 21 ژوئن به عنوان روز ملی اقوام بومی سرزمینی که امروزه به نام کانادا شناخته می‌شود نام‌گذاری شده است. علت این نام‌گذاری نیز پاسداشت از این اقوام بوده است. در این مقاله سعی شده تا برخی از آیین‌ها که می‌توانید با یادگیری یا تماشای آن‌ها درباره اقوام بومی نواحی مختلف بیشتر یاد بگیرید معرفی شوند.

سارین فاکس که نویسنده دیلی‌هایو است اطلاعات زیادی درباره سنت‌های اقوام بومی در سراسر دنیا دارد. در چند سال گذشته او سفرهای بسیاری به نواحی مختلف داشته تا اطلاعات بیشتری درباره این اقوام کسب کند. او دو برنامه تلویزیونی به نام‌های RISE on VICELAND و Future History را نیز طی این سفرها تهیه کرده که از شبکه تلویزیونی Aboriginal Peoples در حال پخش هستند.

در ادامه پنج آیینی که سارین در سراسر دنیا از بودن در کنار بومیان تجربه کرده و می‌تواند شما را نیز به فرهنگ این اقوام نزدیک‌تر کند، معرفی کرده است.

به نیوزلند بروید و در مراسم haka شرکت کنید

https://www.instagram.com/p/Byz0J3ZAxxU/

آیا تاکنون یک مسابقه راگبی که در آن تیم سیاه‌پوش نیوزلند بازی کند را تماشا کرده‌اید؟

این رقص واقعا ترسناک و در عین حال جذاب است و ریشه پیدایش آن به سنت‌های هزاران سال قبل باز می‌گردد. رقص haka توسط بومیان Maori که از گذشته‌های دور در Aotearoa (نام نیوزلند به زبان قوم Maori) انجام می‌شده و از چند بخش سنتی تشکیل می‌شود که در میدان جنگ به کار می‌رفته‌اند. این رقص در زمان صلح و گردهمایی‌های دوستانه افراد نیز انجام می‌شده است.

رقص haka نمایشی خشن از غرور جمعی، قدرت و اتحاد است. حرکات این رقص شامل کوبیدن محکم پا بر زمین، بیرون آوردن زبان و ضربه زدن به بدن است تا صدایی بلند و ریتمیک ایجاد شود.

واژه‌های به کار رفته در رقص haka به شکلی شاعرانه در حال توصیف شخصیت‌ها و رویدادهای تاریخی قبیله هستند. امروزه این نوع رقص همچنان در رویدادها و جشن‌های Maori و برای خوش‌آمدگویی به مهمانان و نشان دادن اهمیت مراسم اجرا می‌شود (مانند جسن‌های تولد و عروسی‌).

شما تقریبا می‌توانید در هرکجای نیوزلند رقص haka را یاد بگیرید، اما بهتر است قبل از هرجا سری به شهر Rotorua که در شمال جزیره واقع شده بزنید. نام این شهر از اسمی Maori به معنای “دومین دریاچه بزرگ Kahumatamomoe” گرفته شده و در هر گوشه آن می‌توان فرهنگ و سنت‌های این قوم را یافت. در این شهر می‌توانید با استخدام یک راهنمای شخصی با اهالی بومی Tangata Whenua صحبت کنید و از منازل آن‌ها و محل گردهمایی دیدنی این قوم دیدن کنید. آن‌ها داستان‌هایی جذاب برای شما تعریف می‌کنند و درباره فلسفه حقیقی kia به شما می‌گویند. بعلاوه امکان یادگیری رقص haka از این ساکنین نیز محیا است.

وبسایت | فیسبوک | اینستاگرام

نحوه ساخت mukluk و moccasin را در مدرسه Mukluks Storyboot بومیان مانیتوبا یاد بگیرید

https://www.instagram.com/p/Bxzp1Xmn4Hr/?utm_source=ig_embed

سارین که خود سفیر این مدرسه است به این کلاس‌های آموزشی به شدت علاقه دارد. این کلاس‌ها در ابتدا به عنوان دوره‌ای آموزشی و کوتاه‌مدت توسط شرکت پاپوش‌های بومی-کانادایی Manitobah Mukluks، و در دفتر Winnipeg آن‌ها شروع به کار کرد. این برنامه برای آموزش هنر ساخت mukluk و moccasin به جوانان بومی توسط بزرگان قبیله آغاز شد. به این ترتیب این کلاس‌ها به محلی برای انتقال توانایی‌ها و تجربیات سنتی به نسل بعدی تبدیل گردید. جوانان این قبیله با بوی خوش چرم و طرح زدن بر روی این قطعات بزرگ شده‌اند، اما وجود این کلاس‌ها تضمین می‌کرد که این هنر سنتی به نسل‌های بعد نیز منتقل خواهد شد.

تداوم این برنامه به لطف موزه Beta Shoe که کلاس‌ها در آن‌جا برگزار می‌شود و بنیاد TreadRight که سازمانی غیرانتفاعی با هدف کمک به محافظت و نگهداری از بومیان، کره زمین و حیات جانوری برای نسل‌های بعدی است، امکان‌پذیر شد. بنیاد TreadRight یک بودجه سالیانه را برای پرداخت شهریه تمام دانش‌آموزان بومی، پرداخت حقوق به دو هنرمند بومی که وظیفه آموزش را بر عهده داشتند و تهیه مواد اولیه موردنیاز کلاس‌ها اختصاص داده است.

این کلاس‌ها هر یکشنبه برگزار می‌شوند و در آن‌ها می‌توانید علاوه بر یادگیری نحوه ساخت یک جفت moccasins و یا mukluks چیزهای بیشتری نیز درباره این قوم یاد بگیرید. این کفش‌ها با دوخت و گره‌های متعدد شکل می‌گیرند و طی آن دانش‌آموزان با دانشی چندین هزارساله آشنا می‌شوند. در نهایت محیط این کلاس‌ها به محلی تبدیل می‌شود که افراد خود را مجددا می‌شناسند. پس اگر دفعه بعد قصد رفتن به تورنتو را داشتید حتما برنامه خود را با زمان این کلاس‌ها هماهنگ منید و درست در قلب این کلان‌شهر، با فرهنگ بومی و سنتی این افراد آشنا شوید.

آدرس: Bata Shoe Museum (327 Bloor St W, Toronto, ON M5S 1W7)

تلفن: 7799-979-416

وبسایت

رقص بومیان concheros را در شهر مکزیکوسیتی ببینید

https://www.instagram.com/p/BvAHWAcAmZX/?utm_source=ig_embed

احتمالا وقتی به شهر مکزیکوسیتی فکر می‌کنید سالن‌هایی بزرگ که پر از رقصنده‌های سالسا هستند را تصور خواهید کرد، اما اینطور نیست!

دفعه بعد که به بزرگترین شهر آمریکای شمالی سفر کردید با دقت به گروه‌هایی که لباس‌هایی خاص به تن دارند و در حال رقص و حرکت ریتمیک با صدا و آواز هستند نگاه کنید. این افراد سنتی غنی و بومی که متعلق به 300 سال پیش از میلاد مسیح است را زنده نگه داشته‌اند.

در مکزیک باستان رقص بخش مهمی از زندگی ساکنین محسوب می‌شد و با آیین‌های بومی در ارتباط بوده است. رقص راهی برای خشنود کردن خدایان، درخواست آمرزش و کسب اجازه برای انجام کارها بود. امروزه رقصنده‌ها لباس‌های سنتی آزتک را بر تن می‌کنند که از کلاه‌های ساخته شده از پر (penachos) و آویزهای صدفی مچ پا تشکیل می‌شوند که بخش زیادی از صدا را ایجاد می‌کنند.

رقص این گروه‌ها شباهت زیادی به رقص پیشینیان آن‌ها دارد و با این حرکات در حال پرستش خدا از طریق ارتباطات کیهانی هستند. هر حرکتی که انجام می‌شود سرشار از زندگی و نمادهای دوگانه فرهنگ آزتک همچون زنان، شب، جگوار و کره زمینی که در یک سمت انسان‌ها قرار دارد، روز، عقاب و آب در سمت دیگر و ویژگی‌های غنی که حالتی چرخان دارند، است. این مراسم یک فرصت استثنایی برای مشاهده و یادگیری آداب و رسوم بومیان مکزیک است. مطمئنا رقص سالسا بسیار زیباست، اما باید بدانید که رقص اصلی مکزیک concheros است.

آدرس: نقاط گوناگونی در مرکز تاریخی شهر مانند Zocalo (میدان مرکزی) و Catedral Metropolitana (Plaza de la Constitucion S/N, Centro, Cuauhtemoc, 06000 Ciudad de Mexico, CDMX, Mexico) شاهد برگزاری این مراسم دیدنی هستند.

به میان اقوام سامی ساکن در یک مزرعه گوزن‌های شمالی در سوئد بروید

https://www.instagram.com/p/pFKjIhqdST/?utm_source=ig_embed

شاید برای شما عجیب باشد که اروپا و به طور خاص نواحی شمالی آن یعنی اسکاندیناوی و ناحیه Kola Peninsula روسیه منزلگاه اقوام بومی است.

این بومیان که از زمان‌های بسیار دور در نواحی قطبی ساکن بوده‌اند همچنان در فصل تابستان به شیوه‌های بدوی و در چادرها زندگی می‌کنند. البته با شروع سرمای هوا به کلبه‌های گرم و خاصی که ساخته خودشان است نقل مکان خواهند کرد. این بومیان یکی از معدود اقوام باستانی هستند که همچنان به زبان خاص خودشان صحبت می‌کنند و فرهنگ، لباس و آداب و رسومی متفاوت با سایر جوامع اطراف خود دارند.

محل زندگی اقوام سامی که Sapmi نامیده می‌شود از کوه‌های پوشیده شده با برف، رودهای خروشان، دریاچه‌های کریستالی و جویبارها، نواحی توندرا و جنگلی تشکیل شده است. به راستی که آن‌ها در بهشتی واقع بر روی کره زمین زندگی می‌کنند!

برای آشنایی با قوم سامی هیچ راهی بهتر از بازدید از یک مزرعه گوزن‌های شمالی نیست. این حیوانات در حقیقت حیاتی‌ترین عنصر برای ادامه حیات این قوم هستند. بر اساس افسانه‌های قدیمی این قوم با دنبال کردن و همراهی گوزن‌ها در فصل مهاجرت‌، محل‌های مناسب برای چرای فصلی حیوانات را شناسایی کرده و کم‌کم بر آن‌ها مسلط شده‌اند.

در کمپ Njarka Sami که در کنار دریاچه Haggsjon و درست در غرب Are که بزرگترین پیست اسکی سوئد است قرار دارد، شما می‌توانید به میان گوزن‌های شمالی درون مزرعه بروید و یک روز همانند سامی‌ها زندگی کنید. شما می‌توانید درباره این حیوانات زیبا اطلاعات کسب کنید، به آن‌ها و کره‌هایشان غذا دهید و کمند انداختن بر گردن گوزن‌های بزرگ را امتحان کنید. همچنین می‌توانید درباره فرهنگ سامی و نوع پوشاک آن‌ها اطلاعات مفیدی بدست آورید. علاوه بر این‌ها می‌توانید با زنان خانه‌دار سامی همراه شوید و طعم angelica پخته شده را بچشید. این خوراکی با گیاه Angelia خشک‌شده تهیه می‌شود. هزار سال پیش این گیاه ارزش بسیار زیادی داشته و نسل‌های متمادی از اقوام سامی از آن به عنوان دارو استفاده کرده‌اند. همچنین اگر مشتاق هستید تا نحوه درست کردن یک آتش حسابی را یاد بگیرید، شاید جایی بهتر از این گیر شما نیاید. آتش نقشی مهم و اساسی در جوامع سامی بازی می‌کند.

آدرس: Haggsjonas Njarka 111, 3015 Duved

تلفن: 79 07 770-76 46+

وبسایت | فیسبوک | اینستاگرام

یادگیری Dot paint بر روی بومرنگ در استرالیا

https://www.instagram.com/p/BwS9WyTBalW/?utm_source=ig_embed

خودتان را به Opera House در ساحل Bondi سیدنی برسانید تا درباره تاریخچه بومیان باستانی این سرزمین که امروزه استرالیا نام دارد، بیشتر یاد بگیرید.

سارین در ماه آپریل گذشته برای افتتاح یک برنامه هنر بومی جدید در سیدنی به استرالیا سفر کرده است. بنیادهای TreadRight و KARI یک برنامه جدید را راه‌اندازی کرده‌اند که در آن مسافرانی که عازم هرکدام از نواحی گردشگری Contiki در ساحل شرقی استرالیا باشند می‌توانند تجربه‌ای بی‌نظیر از بودن در کنار هنرمندان بومی را کسب کنند. این مسافران قادر خواهند بود تا در زمان حضور در سیدنی در کلاس‌های آموزش dot painting گروه Contiki Cares بعنوان بخشی از این برنامه نیز شرکت کنند.

مسافران در این کلاس‌ها نتنها درباره اهمیت این نوع نقاشی و ارتباط آن با مردم باستانی این سرزمین اطلاعات کسب کرده و بومرنگ‌ها را به این روش رنگ‌آمیزی می‌کنند، بلکه قادر خواهند بود با شرکت در این برنامه به ایحاد آزادی اقتصادی برای این مردمان نیز کمک کنند. این دقیقا همان هدفی است که هر مسافرت باید همراه با خود داشته باشد.

وبسایت

منبع: dailyhive