Thursday, March 28, 2024
-1.7 C
Calgary

واکنش آلبرتا به توقف واردات گوشت توسط چین

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

چین ضربهٔ سختی به صنعت پرورش احشام برای مصارف غذایی زده و کانادا هم بیکار ننشسته است.

سه‌شنبه، ۲۵ ژوئن، دولت چین اعلام کرد که بلافاصله کل واردات گوشت از کانادا را متوقف خواهد کرد، و دلیل آن کشف راکتوپامین در نمونه‌هایی از گوشت خوک بود.

به گفتهٔ سخنگوی سفارت چین در کانادا، لو شای، بعد از این کشف: «چین واردات محصول از کمپانی‌های خاطی را متوقف کرد و از دولت کانادا خواست که تحقیقاتی در این زمینه شروع کند.»

پس از تحقیقات، به گفته شای مشخص شد که تاییدیه‌های سلامت دام که به این محصولات داده شده بود، جعلی هستند و در نتیجه چین به کانادا گفت که تمام مجوزهای واردات گوشت را از ۲۵ ژوئن لغو می‌کند.

به گفتهٔ چینی‌ها این تاییدیه‌های جعلی «از طریق کانال رسمی اطلاع‌رسانی دولت کانادا ارسال شده بودند، که نشان می‌دهد رخنه‌های جدی در سیستم نظارتی کانادا برای صادرات گوشت وجود دارد.»

دامداران آلبرتا بیشترین آسیب را از این توقف صادرات خواهند دید زیرا طبق آمار ۲۰۱۶، حدود ۴۱٪ از کل گاوهای گوشتی کانادا (یعنی ۴.۹ میلیون راس گاو) در این استان بوده‌اند.

دولت آلبرتا در بیانیهٔ چهارشنبهٔ خود اعلام کرده که در کنار دامداران کانادایی ایستاده و در کنار دولت کانادا مبارزه‌ای جدی را برای پایان دادن به این تعلیق مجوزهای صادراتی، شروع می‌کند.

دِوین دریشِن، وزیر کشاورزی و جنگلداری آلبرتا، می‌گوید:

«من با وزیر کشاورزی، خانم ماری-کلاود بیبو، و فعالان این صنعت صحبت کرده‌ام و تلاش‌های دولت آلبرتا برای حمایت از دامداران در این زمان سخت، افزایش خواهد یافت.»

«نخست وزیر هم با بیل مونرو، وزیر دارایی فدرال صحبت کرده و ما ناراحتی خود از این اقدام چین و تاثیراتش بر دامداران آلبرتا را منتقل کرده‌ایم.»

با اینکه در این صحبت‌ها شاهد حمایت مقامات رسمی از کمپانی‌ها برای حل مشکل هستیم، و وزارت کشاورزی و جنگلداری آلبرتا هم تلاش خود را برای دسترسی به بازارهای متنوع و حل مقطعی مشکل آغاز کرده است، اما هنوز زمان‌بندی دقیقی برای حل آن اعلام نشده است.

این اولین باری نیست که چین واردات از کانادا را متوقف می‌کند و تاثیرات بد آن به اهالی آلبرتا منتقل می‌شود. در مارس گذشته هم توقف واردات روغن کانولا توسط چینی‌ها منجر به انتشار بیانیه دولت استانی شد تا با حمایت دولت فدرال، ممنوعیت مذکور برداشته شود.

منبع: Daily Hive