Thursday, March 28, 2024
-1.9 C
Calgary

رویارویی دو جنگنده چینی با ناو جنگی کانادا در دریای چین شرقی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دیروز در پیکوبینو خواندید که چین مجوز صادرات گوشت تولیدکننده‌های کانادایی را لغو کرده است. اما تنش‌های بین دو کشور به دسامبر ۲۰۱۸ برمی‌گردد، زمانی که به درخواست ایالات متحده کانادا مدیر مالی هوآوی (که دختر موسس آن نیز هست) را به ظن دور زدن تحریم‌های امریکا علیه ایران بازداشت کرد.

حالا خبری از شرق آسیا رسیده که به تنش‌ها جلوهٔ نظامی می‌دهد. دو جنگندهٔ چینی در دریای چین شرقی به یک ناو نظامی کانادا نزدیک شده‌اند. حرکتی که رسانه‌های چینی آن را با کنایه «خوشامدی گرم» توصیف کرده‌اند.

این اتفاق روز دوشنبه، بین ناو HMCS Regina و دو جنگنده سوخو Su-30 متعلق به چین، در آب‌های بین‌المللی نزدیک بندر شانگهای رخ داده است.

این دو جنگنده چینی در ارتفاع ۳۰۰ متری از سطح دریا با سرعت زیاد از ۳۰۰ متری کنار کشتی رجینا رد شده‌اند.

کاپیتانِ رجینا می‌گوید که این دو جنگنده خطری درگیری برای ناوش ایجاد نکرده‌اند اما این اقدام، تهاجمی‌تر از تمام رویایی‌هایی قبلی نیروی دریایی کانادا با ارتش چین بوده است.

china-air-force-1.jpg

سخنگوی ارتش چین نیز از نظارت دقیق به رفت‌و‌آمدها در منطقه صحبت کرده است. کشتی‌های نظامی، جنگنده‌ها، و کشتی‌های خدماتی چین از ابتدا رجینا را در سفرش به ویتنام و عبور از دریای چین جنوبی، تنگهٔ تایوان، و دریای چین شرقی، زیر نظر داشته‌اند.

قبل از این رویارویی، نزدیکترین عبور جت‌های چینی از کنار رجینا، در فاصله چند کیلومتری بوده است.

کانادا فقط یکی از چند شریک ایالات متحده، از جمله فرانسه، ژاپن و بریتانیا است که امسال کشتی‌های نظامی خود را به دریای چین جنوبی یا تنگهٔ تایوان فرستاده‌اند.

زیرا چین ۳.۳ میلیون کیلومتر مربع از این دریا را قلمروی اختصاصی خود می‌داند و قدرت خود را با رویکردی تهاجمی در این منطقه به رخ می‌کشد.

چین در پاسخی غیررسمی به دستگیری مدیر مالی هوآوی، دو شهروند کانادایی را به بهانهٔ سرقت اطلاعات حساس دستگیر کرده است. یکی از آنها دیپلمات سابقی به نام Michael Kovrig است و دیگری تاجری به نام Michael Spavor. چین هر دوی آنها را به جاسوسی از سال ۲۰۱۷ متهم کرده است.

علاوه بر این فردی کانادایی دیگری به نام رابرت لُوید شِلِنبرگ، که قبلا به قاچاق مواد مخدر متهم شده بود، بعد از محکومیت اولیه دوباره محاکمه و به اعدام محکوم شده است.

دولت کانادا در کنار سازمان‌های حقوق بشر به دنبال آزادسازی آقای Kovrig و Spavor است ولی تا این لحظه موفقیتی به دست نیاورده است.

منبع: CNN