Thursday, April 18, 2024
1.6 C
Calgary

بارش بی‌سابقه تگرگ در مکزیک

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

توده‌های آب‌وهوایی خاص همواره موجب بروز پدیده‌های جوی عجیب‌وغریبی مانند بارش برف در Maui و یا شکسته‌ شدن رکوردهای دمایی در اروپا شده‌اند. در سال‌های اخیر نیز با جدی‌تر شدن تغییرات اقلیمی شاهد وقوع رخدادهای آب‌وهوایی خاص در نقاط مختلف دنیا بوده‌ایم که ساکنین آن‌ها هیچ‌گاه تصور مواجه با آن‌ها را نداشتند.

Guadalajara یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای مکزیک است که به تازگی یکی از نادرترین پدیده‌های جوی در آن رخ داده است. صبح روز 30 ژوئن ساکنین این شهر با لایه‌ای ضخیم از تگرگ روبرو شدند که خیابان‌ها، سقف خانه‌ها و حتی خودروهای پارک شده را در حداقل شش محله شهر مدفون کرده بود. این طوفان تگرگ شهر Guadalajara را تا ارتفاع 1.5 متر زیر یخ مدفون کرد. تصاویر حیرت‌انگیزی که از این طوفان منتشر شده بیشتر از آن‌که به عکس‌های یک شهر در آمریکای لاتین شباهت داشته باشند همانند مناظر قطبی هستند.

شهر Guadalajara در ایالت جالسکو و در فاصله شش ساعته از مکزیکوسیتی قرار دارد. ارتفاع این شهر از سطح دریا 5،000 فوت است. در گذشته نیز طوفان‌های غیرعادی در نواحی استوایی و گرمسیر این منطقه رخ داده، اما بارش اخیر یکی از موارد نادر از این دست است.

اریک لستر که هواشناس AccuWeather است دراینباره می‌گوید: وقوع طوفان‌های گرمسیری بین ماه ژوئن تا سپتامبر در این شهر و نواحی اطراف آن معمول است. در این مدت به دلیل تجمع رطوبت استوایی، احتمال ایجاد طوفان‌های گرمسیری در نواحی مرتفع‌ در غرب مکزیک افزایش پیدا می‌کند.

شرایط آب‌وهوایی آخرهفته باعث بارش مقدار بسیار زیاد و غیرعادی تگرگ در شهر شد. Guadalajara شاهد ترکیب این موج گرم و مرطوب با یک توده طوفانی بود که در نهایت منجر به بارش حیرت‌انگیز تگرگ در سطح شهر شد. گرم بودن هوا باعث شد تا حجم عظیم تگرگ به سرعت شروع به آب شدن کند و بخش‌هایی از شهر شاهد وقوع سیل نیز باشند.

انریک آلفارو که فرماندار جالیسکو است در پیامی توییتری اذهان کرد که تاکنون پدیده‌ای اینچنین را ندیده است. او در ادامه پیام خود گفت: با این وجود ما هنوز درباره وقوع تغییرات اقلیمی شک داریم.

فرماندار پس از این در پیام‌های دیگری به اطلاع‌رسانی درباره نحوه امدادرسانی به شهروندان پس از بارش غیرعادی تگرگ در سطح این کلانشهر پرداخت. بنا به گزارش‌ها Rancho Blanco و منطقه صنعتی شهر شاهد بیشتر میزان بارش‌ها بوده‌اند. نیروهای امدادی جالیسکو از سپیده‌دم شروع به امدادرسانی و رسیدگی به حال حادثه‌دیدگان کرده‌اند.

او همچنین افزود که فرمانداری جالیسکو برای پاکسازی تگرگ از سطح شهر و بزرگراه‌ها با ارتش مکزیک و مسئولان شهرداری Guadalajara و Tlaqueqaque همکاری کرده است. این گروه‌ها علاوه بر این به شهروندانی که خانه آن‌ها در این طوفان آسیب دیده نیز امدادرسانی کرده‌ناند.

https://www.instagram.com/p/BzXKD3NJywa/?utm_source=ig_embed

خوشبختانه تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر کشته‌ یا مصدوم شدن شهروندان مخابره نشده است. با اینحال خبرها حاکی از این هستند که 200 خانه در این طوفان آسیب دیده‌ و ده‌ها خودرو نیز بر اثر برخورد با یکدیگر و یا مدفون شدن، صدمه دیده‌اند.

منبع: dailyhive