Thursday, March 28, 2024
1 C
Calgary

رکود رکوردشکن بر بازار مسکن Lower Mainland ونکوور در ماه ژوئن

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

فروش خانه در Lower Mainland کاهش پیدا کرده و برای اولین بار در طول سه سال گذشته میانگین قیمت خانه در مترو ونکوور به کمتر از 1 میلیون دلار رسید.

اعضای هیئت‌مدیره اداره املاک Greater ونکوور (REBGV) و همچنین اداره املاک Fraser Valley (FVREB) گزارش داده‌اند که میزان فروش مسکن در این نواحی ماه ژوئن پایین‌تر از میانگین درازمدت بوده است. میزان فروش مسکن در بخش Greater ونکوور کمترین مقدار گزارش شده از سال 2000 به این سو است. همچنین این میزان در Fraser Valley دومین رکورد فروش پایین ثبت شده از سال 2000 بوده است.

هرچند عوامل متعددی مانند مالیات‌های جدید و تغییر شرایط دریافت وام در ایجاد این رکود تاثیرگذار بوده‌اند، اما نباید نقش عامل انسانی را نیز در این بین فراموش کنیم.

اشلی اسمیت که رئیس هیئت‌مدیره REGBV است میگوید: در بیشتر مواقع خریداران و فروشندگان در دو سوی مختلف مقابل هم قرار می‌گیرند و هرکدام دارای توقعات متفاوتی هستند. فروشندگان قیمت‌های فروش بالای سال گذشته را در ذهن خود مرور می‌کنند و پیشنهاد قیمت بالاتری را انتظار دارند، اما خریداران حاضر به پرداخت این مبالغ نیستند. آن‌ها از رکود موجود بر بازار مسکن اطلاع دارند.

REBGV نواحی مختلفی در برنابی، Coquitlam، Maple Ridge، New Westminster، North و West ونکوور، Pitt Meadows، Port Coquitlam، Port Moody، ریچموند، South Delta، Squamish، Whistler، ونکوور و Sunshine Coast را تحت پوشش خود دارد. نواحی North Delta، ساری، White Roch، Langley، Abbotsford و Mission نیز در اختیار FVREB هستند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی REBGV فروش خانه‌های مسکونی در این مناطق به نسبت ماه ژوئن 2018 کاهشی 14.4 درصدی داشته است. این سازمان در ماه ژوئن مجموعا فروش 2،077 خانه در Greater ونکوور را ثبت کرده است. این درحالی است که سال گذشته و درست در همین ماه تعداد 2،425 خانه در این ناحیه به فروش رفته بود.

به گفته REBGV کاهش معاملات بین ماه‌های مه و ژوئن امسال نیز زیاد بوده و رقم 21.3 درصدی را نشان می‌دهد. گزارش‌ها از کاهش 561 عددی در تعداد املاک معامله شده در ماه ژوئن به نسبت ماه مه 2019 خبر می‌دهند.

بین ماه مه تا ژوئن امسال میزان کاهش فروش مسکن در Fraser Valley تقریبا 14 درصد بوده است. فروش مسکن ماه ژوئن امسال در Fraser Valley به نسبت میانگین ده‌ساله در همین ماه نیز 29.3 درصد کمتر شده است. بنا به گزارش FVREB تعداد خانه‌های فروخته در این منطقه در ماه ژوئن سال گذشته 1،452 عدد بوده که این مقدار در سال جاری به 1،306 عدد کاهش پیدا کرده است.

دارین جرمین که رئیس هیئت‌مدیره FVREB است می‌گوید: بازار املاک Fraser Valley هنوز در تلاش است تا با شرایط جدید دریافت وام فدرال، مالیات‌ vacancy و گمانه‌زنی‌های دولت استانی انطباق پیدا کند. ما هم‌اکنون شاهد ثبت رکوردهای بسیار پایین خرید خانه در مناطق خود هستیم.

خریداران می‌توانند از این شرایط سود ببرند

همزمان با کاهش خرید‌وفروش مسکن، قیمت املاک نیز در Fraser Valley به نسبت ژوئن 2018 کاهش پیدا کرده است. قیمت خانه‌های Single detached، آپارتمان و townhomes در این منطقه به ترتیب 6.1، 9.6 و 5.9 درصد کمتر شده است.

با این حال به گفته تام دیویداف که اقتصاددان دانشگاه بریتیش‌کلمبیا است این کاهش‌ قیمت‌ها ادامه‌‎دار خواهد بود. او می‌گوید: ما حتی هنوز نتوانسته‌ایم در بسیاری از مناطق با تعاریف استاندارد به محدوده بازار خریداران دست پیدا کنیم. به این ترتیب شرایط از آن‌چه پیش از این وجود داشته ضعیف‌تر شده، اما با این وجود معاملات همچنان ادامه دارد و فعلا با یک فاجعه فاصله داریم.

قیمت معیار برای یک خانه single detached، آپارتمان و townhome در Fraser Valley به ترتیب 960،100، 409،800 و 525،000 دلار است.

به گزارش REBGV قیمت معیار برای یک خانه single detached، آپارتمان و attached home در ونکوور نیز به ترتیب 1،423،500، 654،700 و 774،700 دلار است.

برای اولین بار از ماه مه 2017 شاهد رسیدن قیمت میانگین املاک Greater ونکوور به زیر 1 میلیون دلار هستیم. این نرخ هم‌اکنون 998،700 دلار است.

در بخش عرضه املاک در ماه ژوئن شاهد اضافه شدن 4،751 مورد جدید در Greater ونکوور به سرویس Multiple Listing (MLS) بوده‌ایم. در منطقه Fraser Valley نیز FVREB تعداد 2،810 مورد جدید را در ماه گذشته به لیست خود افزوده است.

منبع: cbc