Friday, April 19, 2024
-1.3 C
Calgary

پنج نقطهٔ مرگبار دنیا برای گرفتن عکس‌های سِلفی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

انگار همین دیروز بود. در سال ۲۰۱۳ مسئولین لغتنامهٔ آکسفورد کلمهٔ سِلفی (Selfie) را به عنوان کلمهٔ سال برگزیدند و بدون شک در سال‌های اخیر تبدیل به یک پدیدهٔ جهانی شده است. چه آن را خودنمایی بنامید چه خودشیفتگی، به هر حال تعریف سِلفی این است:

عکسی که یک نفر از خودش می‌گیرد، معمولا با یک تلفن هوشمند یا یک وبکَم؛ و سپس در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود.

ما سِلفی می‌گیریم، آنها را پُست می‌کنیم، آنها را لایک می‌زنیم. در حقیقت، طبق یک تحقیق که توسط مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی انجام شده، روزانه در ردهٔ سنی ۱۸ تا ۲۴ سال، بیش از ۱ میلیون سِلفی گرفته می‌شود و این یعنی حدود ۵۵٪ از جوان‌ها در شبکه‌های اجتماعی سِلفی فرستاده‌اند.

تقریبا غیرممکن است که وارد اینستاگرام شوید و یک چهرهٔ خندان به شما خیره نشده باشد. چرا؟ علم می‌گوید به این خاطر که عکس‌های حاوی صورت انسان، ۳۸ درصد لایکِ بیشتر و ۳۲ درصد کامنتِ بیشتری نسبت به عکس‌های دیگر می‌گیرند.

به هر حال، آنطور که به نظر می‌رسد علاقه به سِلفی در DNA ما ست و این دارد ما را به جاهای بدی هدایت می‌کند. بد که سهل است، حتی مرگبار.

fatal-selfie.jpg

طبق گزارشی که بالاتر به آن اشاره شد، بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷، ۲۵۹ مرگ حین سِلفی گرفتن رخ داده است.

میانگین سنی این افراد ۲۳ سال بوده است. ۷۲.۵ درصد مذکر و ۲۷.۵ درصد مونث بوده‌اند. این پدیده آنقدر فراگیر شده که آن را «اپیدِمیِ سِلفی» نامگذاری کرده‌اند.

طبق این تحقیق، که به ۱۳۷ مرگ در سرتاسر دنیا پرداخته است، بیشترین مرگ‌ها در هند، روسیه، ایالات متحده، و پاکستان رخ داده‌اند.

در زیر، به مرگبارترین نقاط دنیا برای جویندگانِ سِلفی نگاهی دقیق‌تر خواهیم داشت. ۵ نقطه مرگ‌آفرین که شاید نام آنها را قبلا شنیده باشید.

تاج محل، آگرا، هندوستان

https://www.instagram.com/p/BzLtai6oqwV/?utm_source=ig_embed

آدم به هند که فکر می‌کند به یاد خیابان‌های شلوغ، صدای بوق، گاوها، بازارهای رنگارنگ، و البته، تاج محل می‌افتد.

این آرامگاه بزرگ که توسط امپراتور گورکانی، شاه جهان برای همسر فقیدش ساخته شده، سالانه ۸ میلیون نفر را به اینجا می‌کشاند. عجیب هم نیست که یکی دو سِلفی این وسط گرفته شود.

در سال ۲۰۱۵، شاهدان عینی به BBC گفتند که یک توریست ژاپنی حین گرفتن سِلفی از پله‌های ورودی این آرامگاه سقوط کرد و به خاطر جراحات وارده به سرش، هوشیاری خود را از دست داد.

رودخانه گَنگ، کانپور، هندوستان

https://www.instagram.com/p/BwE73h6Hlc0/?utm_source=ig_embed

آنطور که NDTV گزارش کرده است، در سال ۲۰۱۶ تلاش برای گرفتن یک سِلفی منجر به غرق شدن ۷ نفر در این رودخانه شد که هر کدام در صدد نجات دیگری بودند.

این دوستان، که بیشترشان در اوایل ۲۰ سالگی بودند، برای شنا زیر باران شدید به رودخانه رفته بودند که جریان آب باعث شد به کام مرگ کشیده شوند.

نفر اول که نزدیک رود مشغول سِلفی گرفتن بود، تعادلش را از دست داد و دوستانش یکی پس از دیگری برای نجات همدیگر به داخل آب پریدند و درگذشتند.

گرَند کانیون، آریزونا، ایالات متحده

https://www.instagram.com/p/BzBS60FCEMR/?utm_source=ig_embed

هر سال دو یا سه مرگ در این منطقه رخ می‌دهد، دلیل؟ سقوط از لبهٔ پرتگاه‌ها. امسال تا این لحظه ۴ مرگ در گرند کانیون ثبت شده‌اند و دلیل حداقل یکی از آنها عکاسی بوده است.

در ۲۸ مارس، توریستی از هنگ‌کنگ حین عکاسی در Eagle Point —یکی از نقاط گرند کانیون که نرده‌بندی ندارند— لیز خورد و در اثر سقوط، مُرد.

هفته بعد از آن، مردی ۶۷ ساله در درهٔ شرقِ موزهٔ زمین‌شناسی Yavapai درگذشت. جنازه او ۱۲۱ متر پایین‌تر پیدا شد.

در ۴ آوریل، ادارهٔ پارک ملی گرند کانیون، از همهٔ بازدیدکنندگان خواست که در مسیرهای امن باقی بمانند و فاصله ایمن از لبهٔ پرتگاه‌ها را رعایت کنند.

پارک ملی یوسِمیتی، کالیفرنیا، ایالات متحده

https://www.instagram.com/p/BzL34_hj9dU/?utm_source=ig_embed

در سال ۲۰۱۸، نوجوانی که از اسرائیل به این پارک دیدنی آمده بود در تلاش برای گرفتن سِلفی، فوت کرد.

آن‌طور که تایمزِ اسرائیل گزارش کرده است، تامر فرانک‌فورتر از لبهٔ یک صخره سقوط کرد و ۲۴۰ متر پایین‌تر جسدش آرام گرفت.

ماه بعد هم یک زوج هندی در Taft Point که یکی از مقاصد گردشی محبوب در طول روز است، حین سِلفی گرفتن لیز خوردند و به کام مرگ غلتیدند.

پارک ملی دریاچه‌های پلیتویک، کرواسی

https://www.instagram.com/p/By95ItmlaHs/?utm_source=ig_embed

این آبشارهای معروف در پارک ملی دریاچه‌های پلیتویک، بسیار زیبا هستند. آنقدر زیبا که گردشگران ریسک‌های احمقانه‌ای برای گرفتن سلفی و زیباسازی اینستاگرامشان می‌کنند.

در ۲۰۱۵، توریستی از اسلوواکی در تلاش برای گرفتن سلفی، سقوط کرد و مُرد. یک سال بعد یک توریست کانادایی شانس آورد که پس از شکستن یک شاخهٔ درخت و سقوطی ۷۵ متری، زنده ماند.

مسئولین این پارک حتی دست به دامان توییتر شدند تا ناراحتی خود از رفتار مردم را توضیح دهند:

«لطفا دیگر عکس‌های سلفی احمقانه نگیرید. با تشکر از شما.»

توصیه بهتری برای پایان این مطلب وجود نداشت.

منبع: Daily Hive