Thursday, April 25, 2024
4.4 C
Calgary

افسردگی تابستانی؛ دلایل و راه‌های درمان

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

از هر ده بیمار مبتلا به اختلالات فصلی (افسردگی ناشی از تغییرات فصلی) یک مورد در فصل تابستان دچار افسردگی می‌شود. در ادامه با برخی از علائم و راهکارها برای درمان این نوع افسردگی و لذت بردن از فصل تابستان آشنا خواهیم شد.

بازگشت افسردگی با رسیدن فصل تابستان

به گفته جولیت دریچز که یک مشاور حرفه‌ای و مجرب در مرکز مشاورات بالینی زوجین در هایوود ایلینویز است، علائم اختلال افسردگی تابستانی (SAD) مشابه انواع دیگر افسردگی است. این نوع اختلال با شروع فصل پاییز از بین می‌رود و مجددا هرساله با بازگشت فصل بهار و تابستان آغاز می‌شود. این اختلالات همانند افسردگی زمستانی مجددا هرسال و درست در زمانی مشخص شروع می‌شوند. روش‌هایی که در این‌جا به آن‌ها اشاره شده می‌‌توانند به شما کمک کنند تا در مواجه با این نوع افسردگی‌های فصلی اقدام مناسب را انجام دهید.

افسردگی می‌تواند ژنتیکی باشد

فرقی نمی‌کند که شما به افسردگی‌های ژنتیکی مبتلا هستید و یا به دلیل بروز یک اتفاق این حالت در شما ایجاد شده باشد، در هر صورت این اختلالات و شرایط روانی می‌توانند از نسلی به نسل دیگر منتقل شوند. با نگاهی به والدین و اهضای خانواده خود احتمالا می‌توانید موارد مشابهی از اختلال را ببینید. بنا به گفته دریچز محققان معتقدند که SAD ممکن است دارای دلایل ژنتیکی باشد. یکی از نزدیکان بیش از دو سوم بیمارانی که دچار اختلال SAD هستند دارای مشکلات روانی جدی است.

احتمالا بیش از حد در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید

نور خورشید و تاریکی به ایجاد ریتم طبیعی در بدن شما کمک می‌کنند. این موضوع به ویژه بر ملاتونین که هورمونی طبیعی است و در هنگام شب تولید می‌شود تاثیر دارد. اگر در تمام طول روز در مقابل نور خورشید قرار دارید و پیش از خواب نیز به استفاده از موبایل، تبلت یا کامپیوتر خود مشغول می‌شوید، مدت زیادی را در تماس با نور زیاد می‌گذرانید که می‌تواند به اختلال در تولید این هورمون حیاتی هنگام خواب منجر شود. به گفته دکتر دریچز همین عامل باعث ایجاد یک تئوری شده که بر مبنای آن احتمالا اختلالات افسردگی تابستانی با تماس بیش از حد با نور و کاهش تولید ملاتونین در ارتباط است.

خواب منظم ندارید

سیستم بدن شما از یک سری الگوی 24 ساعته تبعیت می‌کند. دمای بدن، متابولیسم و خواب شما به ریتم‌های شبانه‌‍روزی بستگی دارند. به گفته دکتر دریچز اگر افراد در فصل تابستان تا دیروقت بیدار بمانند ممکن است به اختلال در ریتم شبانه‌روزی بدن خود مبتلا شوند. خواب نامناسب خطری اساسی برای ایجاد افسردگی است. به این ترتیب اگر در تابستان دیروقت بخوابید یا ساعت خواب شما کاهش پیدا کند احتمال ابتلا به SAD در شما افزایش پیدا خواهد کرد. برای داشتن خوابی آرام و مناسب در طول شب به نکات نوشته شده در این‌جا توجه کنید.

در نواحی جنوبی‌تر زندگی می‌کنید

هنوز معلوم نیست چرا افرادی که ساکن ایالت‌های جنوبی‌تر ایالات متحده هستند بیش از ساکنین شمالی SAD تابستانی را تجربه می‌کنند. به گفته دکتر دریچز احتمالا داشتن روزهای طولانی‌تر و تابش بیشتر نور خورشید، دماهای بالاتر هوا و شب‌های گرم‌تر (که می‌تواند باعث اختلال در خواب افراد شود) از دلایل این امر هستند. به این ترتیب پیشبینی می‌شود که ابتلا به این اختلالات در میان ساکنین نواحی پایین خط Mason-Dixon بیشتر باشد.

قادر به هماهنگ شدن با حال و هوای تابستانی نیستید

برنامه‌ها با شروع فصل تابستان دچار تحول و جابجایی می‌شوند. با تعطیل شدن مدارس و حضور کودکان در خانه تعداد گردش‌های خانوادگی افزایش پیدا کرده و برنامه‌های شما نیز دیگر همانند سابق نخواهد بود. همین موضوع می‌تواند یکی از دلایل ابتلا به افسردگی باشد. به گفته دکتر هلن اودیسکای که روانشناس کلینیک و نویسنده کتاب Stop Anxiety from Stoping You است این تغییرات به احتمال قوی از دلایل شیوع SAD در فصل تابستان هستند.

موج شادی عمومی شما را تحت فشار قرار می‌دهد

تصاویر تبلیغات و بیلبوردها، لباس‌های شاد و رنگارنگ تابستانی و صورت‌های خندان مردم همه نوید این را می‌دهند که تابستان فصل شادی است. به گفته دکتر جفتا تاووزینگ که روانشناس یک کلینیک در نیویورک است شاد بودن افراد و نزدیکان در این فصل فشار بیشتری بر شما وارد می‌کند که می‌تواند منجر به افسردگی شود. شادی دیگران باعث می‌‎شود شما نیز تلاش کنید بیشتر به فعالیت‌های مفرح بپردازید. اما همین که در این امر ناتوان شوید دچار افسردگی و ناراحتی خواهید شد. هرچند اکثر افراد از هوای گرم و آفتابی تابستان در حال لذت بردن هستند، اما کسانی که دچار افسردگی شده‌اند این شرایط را ناراحت‌کننده می‌دانند.

آلرژی‌های فصلی شروع شده‌اند

به گفته دکتر تاووزینگ تحقیقی جدید نشان داده که یک رابطه بین آلرژی‌ها و افسردگی وجود دارد. بنا به گزارش‌ها خطر افسردگی در کسانی که دچار آلرژی‌های شدید هستند بیش از دوبرابر دیگران است. همچنین کسانی که به گازهای سمی موجود در هوا حساس‌تر هستند با گرم‌تر شدن هوا شرایط سخت‌تری را تجربه می‌کنند. این شرایط آب‌وهوایی می‌توانند بر عملکرد مغز اثر بگذارد و نهایتا باعث بد شدن خلق‌وخوی شما شود. در این‌جا می‌توانید با برخی راهکارها برای جلوگیری از ابتلا به آلرژی فصلی آشنا شوید.

از پوشیدن لباس‌های تابستانی فراری هستید

ترس از لباس‌های کوتاه تابستانی و پوشیدن بیکینی کاملا حقیقت دارد. به گفته بروس کمرون که مشاور و روان‌شناس خصوصی در دالاس تگزاس است، اگر از پوشیدن بیکینی و لباس‌های نازک تابستانی ترس داشته باشید، هر روز این احساس را خواهید کرد که ظاهر خوبی ندارید. همین موضوع می‌تواند حال افراد را بد و آن‌ها را ناراحت کند. این ناراحتی تا زمانی که دوباره بتوانند با سرد شدن هوا لباس‌های بیشتر بپوشند همراهشان خواهد ماند. بنابراین بهتر است ظاهر و بدن خود را بپذیرید و از پوشیدن لباس اندک نترسید.

شاید برخی علائم افسردگی در شما وجود داشته باشد

به گفته دکتر دریچز بهتر است علاوه بر توجه به موارد بالا، به دنبال علائم افسردگی‌های معمولی نیز بگردید. این علائم شامل نداشتن حوصله برای مدت طولانی، نداشتن کنترل خشم، گریه ناگهانی، کمبود میل جنسی، بی‌حالی و بی‌خوابی در طول روز، نداشتن تمرکز و اشتهای زیاد (مخصوصا برای کربوهیدرات) هستند.

با اختلال SAD تابستانی خود مبارزه کنید

به گفته دکتر دریچز اگر احساس می‌کنید دچار اختلال SAD تابستانی هستید بهتر است به یک تراپیست ماهر مراجعه کنید. او همچنین استراتژی‌های زیر را پیشنهاد کرده است:

  • انجام فعالیت‌های ورزشی در ابتدای روز
  • دور ماندن از گرما و نور آفتاب
  • داشتن خواب مناسب هنگام شب
  • نوشیدن آب زیاد و داشتن رژیم غذایی سالم شامل مقادیر زیاد سبزیجات و میوه
  • همیشه در حال پیشبینی اتفاقات باشید زیرا مواجه ناگهانی با رویدادها موجب افزایش استرس می‌شوند. همه به داشتن کنترل بر اتفاقات و رویدادهای اطرافشان نیاز دارند. اگر بتوانید زندگی خود و رویدادهای روزانه را در کنترل داشته باشید شرایط بسیار بهتری خواهید داشت.
  • اجتماعی باشید. داشتن یک گروه از دوستان که بتوانند هنگام دشواری‌ها به شما از جنبه‌های مختلف کمک کنند می‌تواند بسیار موثر باشد.
  • هر روز سه اتفاق مثبتی که برای شما رخ داده‌اند را یادداشت کرده و درباره عواملی که منجر به آن‌ها شدند فکر کنید. بر اتفاقات خوشایند زندگی تمرکز کنید زیرا این کار موجب مثبت‌تر شدن دید شما می‌شود و نهایتا احساس خوشحالی بیشتری خواهید کرد.

منبع: rd