Thursday, April 25, 2024
14.5 C
Calgary

12 نکته برای مراقبت از پوست در تابستان

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

با فرا رسیدن روزهای گرم سال، شدت گرفتن نور خورشید تبدیل به خطری بزرگ برای سلامتی ما می شود. اما استفاده نکردن از کرم ضد آفتاب تنها چیزی نیست که ما در معرض خطر آفتاب سوختگی قرار می دهد و بسیاری از عادت های ساده ی ما حتی خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهند.

در ادامه به مواردی می پردازیم که پوست را در برابر نور خورشید آسیب پذیرتر می کنند.

برخی محصولات مراقبت از پوست

به گفته دکتر آلوک ویج که متخصص امراض پوستی در کلینیک کلیولند است، بسیاری از کرم‌های ضد پیری و از بین برنده جوش صورت موجب نازک‌تر شدن لایه خارجی پوست و یا تغییر میزان تولید ملانین که یک رنگدانه طبیعی برای مراقبت از پرتوهای نور خورشید است، می‌شوند. به برچسب این محصولات و محتویات آن‌ها نگاه کنید. اگر دارای رتینول یا ویتامین آ، گلیکول یا سالیسیلیک اسید و یا هیدروکوینون باشند، احتمالا در صورت استفاده موجب آسیب‌پذیرتر شدن پوست شما در برابر نور آفتاب خواهند شد. علاوه بر این شما باید همواره از لباس و کلاه مناسب، کرم‌های ضدآفتاب و عینک‌های استاندارد استفاده کنید. در این‌جا برخی از بهترین کرم‌های ضدآفتاب که مورد تایید متخصصین پوست هستند معرفی شده است.

عطر

شاید باور نکنید، اما برخی از عطرهای خاص می‌توانند پوست شما را در برابر نور خورشید حساس‌تر کنند. به گفته دکتر سونیا باترا که عضو انجمن متخصصین پوست است، عطرهایی که دارای عصاره اسطوخودوس، سدر، رزماری، نارنج و sandalwood باشند معمولا محتوی مواد شیمیایی مضر نیز هستند. زمانی که این عطرها در برابر نور خورشید قرار گیرند می‌توانند موجب تحریک پوست و افزایش التهابات پوستی شوند.

داروهایی که مصرف می‌کنید

به گفته دکتر باترا برخی از داروهای خوراکی خاص که برای درمان جوش استفاده می‌شوند (مانند ایزوترتینویین) می‌توانند خطر آفتاب‌سوختگی را افزایش دهند. همچنین برخی از داروهای ضدافسردگی، آنتی‌هیستامین‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها، ضدقارچ‌ها و داروهای ضدالتهاب نیز باعث رشد حساسیت پوست خواهند شد. حتما در اینباره با دکتر خود مشورت کنید و در صورت نیاز و در زمان مصرف دارو حتما از ضدآفتاب و سایر تمهیدات لازم استفاده کنید.

حضور در کابین خودرو یا پشت پنجره

بروز آسیب‌های مربوط به آفتاب‌سوختگی تنها هنگام تماس مستقیم پوست با نور آفتاب ایجاد نمی‌شوند. نور UV به دو نوع UVB و UVA تقسیم می‌شود. به گفته دکتر الکسیس در زمان حضور در کابین خودرو UVB توسط شیشه‌ها به دام می‌افتد، اما پرتوهای UVA همچنان می‌توانند وارد شوند و حتی آسیب‌های جدی‌تر و عمیق‌تری به پوست شما وارد کنند. اگر در طول روز زمان زیادی را در خودروی خود سپری می‌کنید یا در محل کار کنار پنجره قرار دارید حتما باید هر روز از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید.

رژیم غذایی

به گفته دکتر الکسیس طبق تحقیقات ثابت شده که کمبود نیاسین یا ویتامین ب3 با افزایش حساسیت پوست به آفتاب ارتباط دارد. این ویتامین در قارچ‌ها، گوشت، بادام زمینی و غلات غنی شده به مقدار زیادی وجود دارد. از سوی دیگر برخی مواد غذایی مانند لیمو، کرفس و جعفری دارای ترکیباتی حساس به نور هستند که مصرفشان می‌تواند باعث آفتاب‌سوختگی در افراد شود. اگر شما نیز جزو کسانی هستید که پوستشان سریع آفتاب‌سوخته می‌شود باید این 13 خوراکی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

نقص سیستم دفاعی بدن

به گفته دکتر اندرو الکسیس که عضو انجمن متخصصان پوست در Mount Sinai West و Mount Sinai St. Luke نیویورک است، شرایط و درمان‌هایی که سیستم دفاعی بدن را تضعیف می‌کنند می‌توانند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست و آفتاب‌سوختگی شوند. او می‌افزاید: از جمله این شرایط می‌توان به درمان بیماری سل با تضعیف سیستم ایمنی بدن، پسوریازیس و یا وضعیت‌های روماتولوژیک، شیمی‌درمانی یا ابتلا به بیماری HIV اشاره کرد.

فریب هوای ابری و خنک را نخورید

حتی اگر دمای هوا پایین و آسمان ابری باشد نیز خطر آفتاب‌سوختگی وجود دارد. به گفته دکتر باترا در روزهای ابری معمولا افراد از ضدآفتاب استفاده نمی‌کنند، اما باید این را بدانیم که در این روزها 80 درصد از پرتوهای UV همچنان می‌توانند از درون ابرها عبور کنند. شما باید همیشه بدون در نظر گرفتن دمای هوا در ساعات اوج تشعشع این پرتوها که بین 11 ظهر تا 3 عصر است از کرم‌ ضدآفتاب مناسب استفاده کنید.

تجدید نکردن ضدآفتاب

شما باید همیشه پس از شنا و تعریق مجددا از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. همچنین معمولا پس از دو ساعت پس از مصرف کرم ضدآفتاب باید مجدا پوست خود را با آن بپوشانید. به گفته دکتر ویج باید از کرم‌های ضدآفتاب با میزان SPF 30 یا بیشتر برای پوشاندن کل سطوح در تماس با آفتاب استفاده شود.

استفاده دیرهنگام از کرم ضدآفتاب

زمان‌بندی در استفاده از کرم ضد‌آفتاب بسیار مهم است. باید کرم‌های ضدآفتاب 30 دقیقه قبل از قرار گرفتن بدن در معرض نور خورشید استفاده شوند. به این ترتیب پوست شما زمان کافی برای جذب کرم را خواهد داشت. بعلاوه بهتر است از لباس‌هایی که امکان محافظت در برابر اشعه‌های آفتاب را دارند استفاده کنید.

استفاده نکردن از عینک‌های آفتابی

پرتوهای خورشید می‌توانند به چشم‌های شما نیز آسیب برسانند. این شرایط هنگام حضور در کنار ساحل یا استخرهای روباز بحرانی‌تر از هر زمان دیگری است. به گفته دکتر ویج بازتاب نور خورشید از سطح آب میزان تاثیر آن بر سطح چشم را دوبرابر می‌کند. استفاده از عینک‌های پولارایز و محافظ در برابر UV می‌تواند بهترین انتخاب برای محافظت از چشم‌هایتان باشد. در این‌جا می‌توانید اطلاعات بهتری در اینباره کسب کنید.

محافظت از لب‌ها را فراموش نکنید

به گفته دکتر باترا پوست لب‌‎ها می‌توانند به راحتی آفتاب‌سوخته شوند که این مورد موجب ایجاد چین‌وچروک و آسیب به لب در درازمدت خواهد شد. از محصولات بهداشتی دارای SPF برای محافظت از لب‌های خود استفاده کنید. در این‌جا می‌توانید برخی از این محصولات را ببینید.

لایه برداری پوست

به گفته دکتر باترا لایه‌برداری = پوست و جدا کردن پوست‌های مرده که مانع خوبی برای محافظت در برابر پرتوهای آفتاب هستند باعث آسیب به لایه‌های زیرین خواهد شد. اگر قصد لایه‌برداری دارید حتما آن را با دقت انجام دهید و پس از آن هنگام خروج از خانه در هر زمانی از روز از کرم ضدآفتاب مناسب استفاده کنید.

منبع: rd