Thursday, March 28, 2024
-1 C
Calgary

درآمد بی‌سابقه خطوط ملی راه‌آهن کانادا در سه‌ماهه دوم سال

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

حمل نفت‌خام از طریق خطوط راه‌آهن و کانتینر باعث شده تا شرکت ملی راه‌آهن کانادا به بالاترین حد از درآمد فصلی و درآمد تعدیل شده به ازای هر سهم دست پیدا کند. به این ترتیب شانس رسیدن این شرکت به رشد اقتصادی دو رقمی در سال 2019 که EPS قبلا پیشبینی کرده بود بیشتر شده است.

بزرگترین شرکت راه‌آهن کانادا در طول سال‌های اخیر شاهد رشد درآمدی 9 درصدی بوده و این افزایش سبب شده تا در سه‌ماهه اخیر به درآمد بی‌سابقه 3.96 میلیارد دلار دست پیدا کند.

حدود 45 درصد از این درآمد مربوط به کانتینرهای حامل محصولات پتروشیمی و شیمیایی است که دو منبع درآمدی اصلی CN را تشکیل می‌دهند. در سه‌ماهه گذشته درآمد حاصل از حمل محصولات پتروشیمی و شیمیایی به ترتیب 15 و 26 درصد افزایش پیدا کرده و به رقم 1.77 میلیارد دلار رسیده است.

ژان ژاک روز که مدیر اجرایی ارشد شرکت است در یک کنفرانس و پیش از تعطیلی بازارها در روز سه‌شنبه گفت که خرید TransX در ماه مارس نقش بسزایی در این رکوردهای مالی داشته است. به گفته او شرکت حمل‌ونقل و باربری TransX که در وینیپگ واقع است به تنهایی نزدیک به یک دهم از درآمد 992 میلیون دلاری CN از کانتینرها را به خودش اختصاص داده است.

این شرکت راه‌آهن در سه‌ماهه اخیر حمل‌ونقل نفت خام حود را افزایش داده و آن را از رقم 150،000 بشکه در روز در ماه آوریل به 200،000 بشکه در روز در ماه ژوئن رسانده است.

جیزلین هول که کارمند مالی ارشد شرکت است می‌گوید: ما خوشبین هستیم که دولت آلبرتا در ادامه سال نیز به رشد تولید خود ادامه دهد.

نخست‌وزیر آلبرتا جیسون کنی سقف روزانه 3.71 میلیون بشکه در روز متعلق به ماه ژوئن را تا جولای تمدید کرده و دولت United Conservative او امیدوار است تا پاییز پیش رو قراردادهای حمل‌ونقل نفت خام توسط خطوط راه‌آهن که توسط دولت NDP پیشین امضا شده را مجددا با شرکت‌های خصوصی نهایی کنند.

هرچند درآمد حاصل از حمل‌ونقل غلات شرکت 11 درصد رشد پیدا کرده، اما به گفته روز تحریم خرید غلات کانادا از سوی چین می‌تواند حجم حمل‌ونقل این محصولات را باز هم افزایش دهد.

نرخ عملیاتی خطوط راه‌آهن CN که کارآیی خطوط راه‌آهن را با تقسیم هزینه‌های عملیاتی به میزان درآمد اندازه می‌گیرد افزایشی 70 امتیازی را نشان می‌دهد. حال این نرخ به 57.5 درصد رسیده که به گفته CN کمترین مقدار ثبت شده در صنعت راه‌آهن است. اعداد پایین‌تر این نرخ نشان دهنده عملکرد بهتر خطوط هستند.

به گفته روز شرکت CN هم‌اکنون دارای حدود 200 قطار و خدمه موقت در غرب کانادا است. این قطارها آماده هستند تا در صورت بیشتر شدن حجم تولید نفت خام اقدام به حمل آن کنند.

علاوه بر این شرکت CM در حال تعدیل نیروهای متخصص خود نیز هست. این شرکت در ماه اکتبر گذشته 6،900 جایگاه مدیریتی خود را به 6،000 جایگاه کاهش داد و در نظر دارد تا پایان امسال این تعداد را به 5،700 عدد برساند.

با این همه در سه‌ماهه اخیر شرکت CN نتوانسته در چند قرار داد بالقوه موفق ظاهر شود.

در ماه مه شرکت Canadian Pacific Railway Ltd. یک قرارداد سه‌ساله با شرکت حمل‌ونقل تایوانی Yang Ming Marine به امضا رساند تا به عنوان خطوط راه‌آهن این شرکت حمل‌ونقل دریایی عظیم از مبدا بندر ونکوور فعالیت کند. این قرارداد باعث افزایش شدید سهم CP از بازار در ترمینال Deltaport شد و آن را از 20 درصد به حدود 70 درصد رساند.

کیت ریردان که مدیر اجرایی CN است در یک کنفرانس تلفنی در اینباره گفت: ما سر میز مذاکره با این شرکت نشستیم، اما شرایط به سمتی پیش رفت که نهایتا با آن‌ها به توافق نرسیدیم.

در ماه مه شرکت CN پیشنهادی برای خرید بزرگترین ترمینال کانتینر در شرق کانادا ثبت کرد. نهایتا شرکت سنگاپوری PSA International Pte Ltd. که در زمینه فعالیت‌های بندری کار می‌کند توانست ترمینال Halterm در بندر هالیفاکس را در اختیار گرفتند تا برنامه‌های Ruest را برای ساخت شاهراه Prince Rupert در شرق کانادا اجرا کند و سهم بیشتری از منابع غیرریلی را در اختیار داشته باشد.

با اینحال ماه گذشته مسئولین بندر کبک اعلام کردند که یک قرارداد با شرکت بزرگ بندری هنگ‌کنگی Hutchison Ports و شرکت راه‌آهن CN به امضا رسانده‌اند تا یک ترمینال جدید کانتینر در شهر کبک راه‌اندازی کنند.

به گفته شرکت CN درآمد خالص آن‌ها در سال‌های گذشته نرخ افزایش 4 درصدی داشته و سرانجام در سه‌ماهه آخر منتهی به 30 ژوئن به رقم 1.36 میلیارد دلار رسیده است.

درآمد رقیق شده شرکت به ازای هر سهم در این مدت 15 درصد رشد داشته و به 1.73 دلار رسیده که یک رکورد برای سه‌ماهه دوم سال محسوب می‌شود. این در حالی است که سال 2018 در این بازه زمانی رقم 1.51 دلار ثبت شده بود.

بر اساس اطلاعات بازارهای مالی متعلق به شرکت Refinitiv، تحلیلگران پیش از این پیشبینی کرده‌ بودند که درآمدهای رقیق ‌شده شرکت به 1.65 دلار به ازای هر سهم برسد.

به گفته اعضای هیئت‌مدیره شرکت CN که دفتر مرکزی آن در مونتریال قرار داد، سود پرداختی شرکت در سه‌ماهه سوم به ازای هر سهم 53.75 سنت محاسبه شده که در تاریخ 30 سپتامبر واریز خواهد شد.

منبع: globalnews