Thursday, April 25, 2024
3.6 C
Calgary

۲۵ دانستنی جالب درباره کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

۱۵۲ سال از تاسیس کشور کانادا می گذرد و هر سال جشن روز کانادا این واقعه را یادآوری می کند. اما برای کسانی که علاقه زیادی به کتابخوانی و مرور تاریخ ندارند، همیشه چیزهای تازه ای درباره فرهنگ یک کشور وجود دارد و پیکوبینو در این مطلب می خواهد ۲۵ دانستنی جالب درباره کانادا را برای شما تعریف کند.

جغرافی

Canada-vs-Russia-in-Area.jpg

۱. کانادا از نظر مساحت، دومین کشور بزرگ دنیا بعد از روسیه است. با این حال از نظر جمعیتی هشتمین کشور پرتراکم جهان است. بیشتر مردم در شهرها زندگی می کنند و اگر به خاطر سیاست های مهاجرتی نبود، احتمالا امروز نرخ رشد جمعیت کانادا نزولی شده بود.

29015351862_4825d243e8_c.jpg

۲. پرچم امروزی کانادا تا سال ۱۹۶۵ وجود نداشت و O Canada هم رسما از ۱۹۸۰ تبدیل به سرود ملی شد. این دو که امروز نماد کانادا هستند، به ترتیب تا صد سال و پنجاه سال پیش حتی وجود هم نداشتند.

۳. نام Canada از کلمه Kanata می آید. مردم بومی قبیله Iroquois در کبِک، قرن شانزدهم میلادی استفاده از آن را شروع کردند. معنی اصلی آن دهکده یا زیستگاه است. اما کاوشگران فرانسوی به اشتباه فکر کردند که بومیان از کلمه Canada برای توصیف کل منطقه استفاده می کنند، نه فقط دهکده شان.

8416665961_5297ff66a9_z.jpg

۴. کانادا یک کشور چند زبانه است و انگلیسی و فرانسوی زبان های رسمی آنند. با این حال، استان نیو برانزویک به طور رسمی زبان فرانسوی و انگلیسی را استفاده می کند. مَنیتوبا و سه قلمروی دیگر هم این دو را به رسمیت می شناسند (و البته برخی زبان های دیگر را)، اما خدمات محدودی به زبان هایی غیر از انگلیسی ارایه می کنند. کبِک تنها استانی است که زبان اولش فرانسوی است. در کل، هر استانی در صورت لزوم به زبان های دیگر هم خدمات ارایه می کند.

۵. اگر مسابقهٔ نام های عجیب برگزار شود، کانادا اول است. این کشور خانهٔ دریاچه ای به نام Pekwachnamaykoskwaskwaypinwanik در شمال شرقی مَنیتوبا است. این عبارت در زبان Cree به این معنی ست: «جایی که ماهی های قزل آلا با قلاب صید می شوند».

Pine-Lake-at-Wood-Buffalo-National-Park.jpg

۶. پارک ملی Wood Buffalo بزرگترین پارک ملی کانادا به مساحت ۴۴,۸۰۲ کیلومتر مربع است و از مرزهای شمالی آلبرتا تا مرز جنوبی قلمروهای شمال غرب گسترش یافته است. این پارک آنقدر بزرگ است که کشورهایی مثل سوییس (۴۱,۲۸۵ کیلومتر مربع)، هلند (۴۱,۸۵۰ کیلومتر مربع) و بوتان (۳۸,۳۹۴ کیلومتر مربع) را در خود جای می دهد.

5160043889_98d4d452fa_z.jpg

۷. شما می توانید با استفاده از آزادراه ترنس-کانادا (معروف به Highway 1) کل کانادا را بگردید. این مسیر از ۵ نصف النهار و ۱۰ استان می گذرد، از ویکتوریا و بریتیش کلمبیا تا سنت جانز و نیوفاندلند. اما جزیره ها چطور؟ سه گذرگاه آبی هم جزو این آزادراه هستند. وقتی تابلوی برگ افرای سفید در پس زمینه سبز را دیدید، بدانید که در این آزادراه هستید.

تاریخ

White-House-After-Fire-War-of-1812.jpg

۸. در کلاس تاریخ دبیرستان آمده است که در جنگ ۱۸۱۲، کانادای زیر نظر امپراطوری بریتانیا با به آتش کشیدن کاخ سفید، وارد جنگ با ایالات متحده امریکا شد.

2728964023_266762710f_z.jpg

۹. Hudson’s Bay Company که قدیمی ترین کمپانی خرده فروشی کشور است، هنوز هم در این صنعت فعالیت دارد و تبدیل به یکی از سمبل های کانادا شده است. این شرکت که در ۱۶۷۰ تاسیس شده کارش را از تجارت خز شروع کرد. از آن پس اما تبدیل به حلقهٔ تجارت کالاهای مختلف شد، از مشروب گرفته تا تُن ماهی، قهوه و چایی. امروز این کمپانی یک صاحب امریکایی دارد، اما همچنان بزرگترین خرده فروشی در کانادا ست.

غذا

34695775860_2e1e1128f2_c.jpg

۱۰. وقتی مردم به دیدن کانادا می آیند، از همه می شنوند که باید Poutine را امتحان کنند. در کبِک، این یک اصطلاح به معنی «یک ظرف غذا» است. کافی است سیب سرخ کرده و پنیر رنده ای را با هم مخلوط کنید و سس گریوی هم بزنید. این غذا در کانادا بسیار محبوب شده و حالا در چهارگوشه کشور پیدا می شود، از فست فودها گرفته تا رستوران های باکلاس.

4036426096_c37d397010_z.jpg

۱۱. حدود ۸۰٪ از شیرهٔ اَفرای دنیا در کانادا تولید می شود و ۹۱٪ از آن به تنهایی در استان کبِک. کانادا یک ذخیرهٔ بزرگ از شیرهٔ افرا دارد که چندی پیش در تیتر رسانه های دنیا قرار گرفت، و آن وقتی بود که سارقین مقادیری از آن به ارزش ۱۸ میلیون دلار را دزدیدند. گویا قرار است یک فیلم هم درباره آن ساخته شود.

357601017_ee147c3718_z.jpg

۱۲. کانادا بزرگترین صادرکننده عدس سبز در دنیا است، حدود ۸۰٪ از صادرات این محصول را به نام خود ثبت کرده و ۹۵٪ از آن هم در ساسکاچوان تولید می شود.

Kraft-Dinner-Macaroni-and-Cheese.jpg

۱۳. گویا کانادایی ها عاشق ماکارونی و پنیر Kraft هستند. مصرف ماکارونی و پنیر آنها ۵۵٪ بیشتر از بقیه ملت های دنیا ست. در ضمن، آنقدر این غذا در کانادا محبوب است که به جای ماکارونی-و-پنیرِ Kraft، به آن می گویند ناهارِ Kraft.

درباره شهرها

Vancouver-Stanley-Park-Map.jpg

۱۴. استنلی پارک در ونکوور مساحتی در حدود ۴.۰۵ کیلومتر مربع دارد. یعنی نسبت به سنترال پارک در نیویورک ۱۰٪ بزرگتر است. این پارک یک مسیر ۹ کیلومتری دارد که به دیوارهٔ استنلی پارک (Stanley Park Seawall) مشهور است، و پیرامون پارک چرخیده و پذیرای دونده ها، دوچرخه سوارها و افرادی است که به پیاده روی می آیند.

PATH-Toronto-Underground.jpg

۱۵. در زیر شهر تورنتو یک سیستم پیاده رو وجود دارد که به PATH معروف است و ۱,۲۰۰ فروشگاه و رستوران، ۵۰ برج تجاری، ۲۰ پارکینگ، ۵ ایستگاه مترو، و ۱ ایستگاه قطار را به هم وصل می کند. طول آن ۳۰ کیلومتر است و بزرگترین مجموعه خرده فروشی زیرزمینی در دنیا ست که در کتاب رکوردهای گینس هم ثبت شده. استفاده از آن باعث می شود مردم از گرمای تابستان و سرما و باران زمستان در امان بمانند.

7452862648_767e559827_c.jpg

۱۶. شهر کبِک تنها شهر امریکای شمالی (بالاتر از مکزیک) است که بقایای دیوارهای شهری قدیمی در پیرامون آن باقی مانده است. در ضمن، کبِک اولین شهر امریکای شمالی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. حتما برای بازدید از این ابنیه قدیمی به این شهر سفر کنید.

6379425359_cb15648c09_z.jpg

۱۷. مردمِ شهر چرچیل در استان مَنیتوبا، خودروهای خود را با درهای باز پارک می کنند تا در صورتی که خرس های قطبی به پیاده ها حمله کردند، سرپناهی برای نجات باشند. البته بعضی ها آنقدر دیوانه اند که دلشان می خواهد برای دیدن این حیوان های بزرگ پیکر به دل طبیعت بروند!

4164706963_a48d3e273d_z.jpg

۱۸. در مونترال قانونی وجود دارد که ارتفاع آسمان خراش ها را در حد معقول نگه می دارد. هیچ ساختمانی نباید بلندتر از نوک کوه Mount Royal باشد که از سطح دریا ۲۳۲.۵ متر ارتفاع دارد.

دلایل شهرت

Olympics-2010-Vancouver-00018.jpg

۱۹. کانادا رکورددار بیشترین مدال های طلا در یک المپیک زمستانی است و این رکورد در المپیک زمستانی ونکوور به سال ۲۰۱۰ به دست آمده که ورزشکاران کانادایی ۱۴ مدال طلا گرفتند! در مجموع کانادا ۲۶ مدال در آن بازی ها گرفت.

RCM10_cc4f8428-5056-a36a-09ec630f24c1bbcf.jpg

۲۰. ضرابخانهٔ سلطنتی کانادا، علاوه بر ساختن سکه های ملی، برای دیگر کشورها هم پول ضرب می کند. در مجموع ۸۹ کشور دیگر سکه های خود را از کانادا می گیرند. قدیمی ترین قرارداد ضرب سکهٔ کانادا به ۳۰ سال قبل برمی گردد که با باربادوس امضا شده است.

5476608765_cc32647348_z.jpg

۲۱. حرف پول شد، خوب است بگوییم که کانادا خانهٔ بزرگترین سکهٔ دنیا هم هست. این سکه که به نام Big Nickel شناخته می شود، در Sudbury، اونتاریو، قرار دارد و یک مشابه ۹ متری از سکهٔ نیکِلیِ سال ۱۹۵۱ است.

924730298_33ba58b9f9_z.jpg

۲۲. این افراد معروف اهل کانادا هستند: ریچل مک آدامز، رایان رینولدز، مایک مِیِرز، رایان گاسلینگ، ویلیام شَتنر، و مایکل بابل.

5387082250_5d1be6aff9_z.jpg

۲۳. گویا، بابانوئل (سانتا) هم کانادایی است. اگر نامه ای به کد پستی H0H 0H0 بفرستید، بابانوئل جوابی برای تان پس خواهد فرستاد.

Sandford-Fleming-576232.jpg

۲۴. کانادا ایده های مفید زیادی را به دنیا عرضه کرده که بعضی از آنها شما را غافلگیر خواهند کرد. برای مثال ایدهٔ ساعت استاندارد از آقای استنفورد فلِمینگ، استفاده از انسولین برای درمان دیابت، و فیلم های IMAX. بد نیست، نه؟ سری به این ۱۶ اختراع کانادایی هم بزنید.

5322833676_f1c83965f9_z.jpg

۲۵. و در آخر، برای علاقمندان به بازی های فکری. دو کانادایی خالق بازی Trivial Pursuit هستند. این یکی را دیگر حدس نمی زدید.

چیزهای غافلگیرکنندهٔ زیادی درباره کانادا هست که نمی دانیم ولی در آینده دانستنی های دیگری را برای شما معرفی خواهیم کرد. اگر هم خودتان به آشنایی با این کشور علاقمندید و صبر ندارید، به وبسایت های Canadian Encyclopedia و Historica Canada بروید.

منبع: Packmeto