Wednesday, April 24, 2024
11.2 C
Calgary

در آخرهفتهٔ خشن تورنتو، ۱۶ نفر با گلوله زخمی شدند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

تورنتو آخرهفته‌ای خشن را پشت سر گذاشت و ۱۶ نفر در حوادث مختلف زخمی شدند.

رئیس پلیس تورنتو، مارک ساندرز به خبرنگارها گفت «این آخرهفتهٔ تورنتو اصلا عادی نبود» و از شاهدان احتمالی خواست که با شماره 4168083100 یا Crime Stoppers تماس بگیرند.

با وجود گسترهٔ این خشونت‌ها که ۵ محلهٔ مختلف را در بر گرفته، رئیس پلیس می‌گوید که تورنتو برای بیشتر مردم امن است: «بیشتر این تیراندازی‌ها در ساعات شب رخ می‌دهند و محل وقوع و افراد درگیر در آن‌ها مردم عادی، زن‌ها و بچه‌ها، یا کارمندهای ۹ تا ۵ نیستند.»

«اگر محل کار یا زندگی شما در محیط‌های خطرناک نیست، احتمال اینکه در تیراندازی گیر بیفتید خیلی خیلی کم است.»

دوشنبه هفتهٔ قبل، پلیس تورنتو به گزارش‌های متعددی از تیراندازی در منطقهٔ شمال غرب واکنش نشان داد. به گفتهٔ پلیس، یک قربانی با گلوله دچار جراحات غیرمرگبار شده بود.

چند ساعت قبل از آن در اتفاقی دیگر، پلیس به محل تیراندازی در نزدیک مرکز خرید Yorkdale اعزام شده بود، در آن حادثه هم یک قربانی با جراحات جدی ولی غیرمرگبار به بیمارستان منتقل شد. دومین قربانی هم بعدا پیدا شد که وضح بحرانی نداشت.

قبلتر، ساعت ۲:۱۵ صبح دوشنبه هفت نفر در یک کلوپ شبانه به نام District 45 زخمی شده بودند که آن هم در شمال-غرب قرار دارد. حدود ۱۰۰ نفر در زمان حادثه، در کلوپ بوده‌اند.

یکی از قربانیانِ مذکر در حالت بحرانی بود که بعدا وضعش به ثبات رسید. اما بقیه قربانی‌ها آسیب‌های جزئی دیدند.

torento-gun.jpg

آقای ساندرز می‌گوید: «تعداد زیادی پوکهٔ فشنگ پیدا کردیم و فکر می‌کنیم این پرونده خیلی راحت بسته شود.»

چند ساعت بعد، ۴:۲۰ دقیقه صبح، دو نفر در پی تیراندازی در نزدیکی خیابان‌های Church و Adelaide، در نزدیکی مرکز مالی تورنتو، به بیمارستان ارسال شدند. یکی از آنها که مرد بود جراحات خطرناک داشت و دیگری در وضعیت بحرانی به بیمارستان رسید.

گلوله‌های مرگبار یکشنبه در منطقهٔ Liberty Village هم به پرواز درآمدند. حوالی ۳ صبح بین ۸ تا ۱۲ شلیک در این منطقهٔ پر جمعیت رخ داد و بعدا در عصر هم شلیک‌های دیگری را داشتیم. یک قربانی مذکر به بیمارستان منتقل شد و نجات پیدا کرد.

یکشنبه ساعت ۶ صبح در محلهٔ Bridle Path، در خانه‌ای که روی وبسایت Airbnb اجاره شده بود، شلیک‌هایی رخ داد که قربانی مذکر آن با جراحات مرگبار به بیمارستان منتقل شد و نجات یافت. Airbnb این خانه را از فهرست خود حذف کرده است.

پیش‌تر، شنبه در منطقهٔ شمال-غرب خشونت دیگری را داشتیم که در آن ۲ نفر در نزدیکی خیابان Dufferin و Lawrence مجروح شدند. جراحات یکی از آنها جدی و دیگری اندک بود.

toronto-gun-map.jpg

درخواست‌ها برای ممنوعیت سلاح‌های گرم دستی

شهردار تورنتو آقای جان توری، در بیانیه‌ای خواستار ممنوعیت سلاح‌های گرم دستی مانند کُلت و هفت‌تیر شده است.

او می‌گوید: «از جمله راه‌های کاهش خشونت با سلاح‌های گرم، ممنوعیت این نوع اسلحه‌ها ست و البته بایستی قوانین دیگر در زمینه آزادی مشروط و حمایت بیشتر از پلیس را هم بازنگری کنیم و هر سه دولت (شهرداری، استانی، فدرال) با هم روی بچه‌ها، خانواده‌ها، و محله‌های شهرمان سرمایه‌گذاری کنیم.»

در ماه‌های گذشته، دولت فدرال قانونی را گذراند که در آن بررسی صلاحیت قبل از خرید اسلحه سخت‌تر می‌شود و فروشنده‌ها بایستی آمار فروش خود را دقیق‌تر نگهداری و اعلام کنند. اما هنوز خبری از ممنوعیت سلاح گرم نشده است.

رئیس پلیس سابق تورنتو آقای بیل بلِیر که حالا وزیر امنیت مرزی و کاهش جرایم سازمان‌یافته است، احتمال تصویب این ممنوعیت را رد نکرده ولی می‌گوید که باید بررسی بیشتری صورت گیرد.

در سال ۲۰۱۶ حدود ۷,۱۰۰ نفر قربانی خشونت با سلاح گرم شدند، از جمله ۲۲۳ خودکشی با اسلحه. در آن سال ۲,۰۲۶,۰۱۱ مجوز حمل سلاح در کانادا وجود داشت.

طبق اعلام اداره آمار کانادا، آمار سرقت سلاح گرم افزایش چشمگیری داشته است. در سال ۲۰۱۶ کلا ۱,۱۱۶ ورود غیرمجاز و به سرقت رفتن اسلحه گزارش شد که نسبت به ۲۷۶ مورد مشابه در سال ۲۰۰۹، بسیار نگران‌کننده است.

منبع: CTVnews