Thursday, April 18, 2024
-2.7 C
Calgary

شروع دور جدید اقدامات کنی علیه ترودو در انتخابات

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نخست‌وزیر آلبرتا جیسون کنی در اواخر هفته گذشته طی ویدئویی توییتری جبهه‌گیری خود برای انتخابات فدرال را رسما اعلام کرد. او در این پست توییتری گفت که تلاش می‌کند اجازه ندهد جاستین ترودو مجددا به نخست‌وزیری برسد، زیرا در این صورت احتمال استقلال آلبرتا از کانادا بیشتر از هر زمان دیگری خواهد شد.

جیسون کنی در این ویدئو که روز شنبه در حساب فیسبوک و توییتر او به اشتراک گذاشته شده می‌گوید: من بیشتر تمایل دارم که به جای تمرکز بر روی استقلال استان آلبرتا از فدراسیون کانادا بر روی بیرون کردن جاستین ترودو از دفتر نخست‌وزیری تمرکز کنم. به گمان من در سه ماه آینده این مهمترین چالش شهروندان آلبرتا خواهد بود.

کنی در این ویدئو مدعی شده که استان او یک معامله ناکارآمد از سوی دولت‌های استانی و فدرال دریافت کرده که جلوی پیشرفت آلبرتا و توسعه منابع آن را گرفته و از بسیاری جهات رفتاری ناعادلانه و غیرمحترمانه با آن شده است.

جیسون کنی در اواسط این ویدئوی یک دقیقه‌ای می‌گوید: بگذارید این‌گونه موضوع را روشن کنم، من گمان می‌کنم که نباید اجازه دهیم جاستین ترودو ما را از کشور خودمان طرد کند.

انتشار این ویدئو نشان می‌دهد که کنی قصد دخالت وسیعی در کمپین‌های انتخابات فدرال را دارد. این دخالت‌ها شامل جذب آرا برای رهبر حزب محافظه‌کار اندرو شیر در ناحیه کلیدی Greater ونکوور در اواخر سال جاری می‌شود.

به گفته دوان برت که پروفسور علوم سیاسی است تلاش یک نخست‌وزیر استانی برای برکنار کردن نخست‌وزیر بی‌سابقه نیست، اما پدیده‌ای بسیار نادر است. او در ادامه افزود: پیش از این نیز نمونه‌هایی از کمپین‌های برنامه‌ریزی شده از سوی نخست‌وزیران استانی وجود داشته که در مخالفت با نخست‌وزیر فعالیت می‌کردند، اما به نظر می‌رسد در این مورد با فعالیت‌های وسیع‌تر و شدیدتری روبرو هستیم.

یکی از نزدیک‌ترین نمونه‌ها که این پروفسور دانشگاه Mount Royal به آن اشاره کرده مربوط به فعالیت‌های نخست‌وزیر سابق NewFoundland and Labrador دنی ویلیامز است که سوگند خورده‌ بود استفن هارپر را در انتخابات 2008 و 2015 از رسیدن به پیروزی باز دارد.

برت می‌گوید: جیسون کنی یکی از اعضای سابق کابینه فدرال است که در سال 2015 در انتخابات به جاستین ترودو باخته است. به عقیده من در این مورد ابعاد برنامه‌ها و فشارها بسیار بیشتر از تلاش‌های نخست‌وزیر Newfoundland باشد.

دفتر نخست‌وزیری هیچ واکنشی به اظهارات جیسون کنی نشان نداده است. در این بین تنها وزیر منابع طبیعی و نماینده ادمونتون در مجلس آمارجیت سوهی روز یکشنبه در توییتر به این اظهارات پاسخ داد. او در جواب به کنی لیستی از شش سرمایه‌گذاری لیبرال‌ها را منتشر کرد که کابینه محافظه‌کار فدرال به آن‌ها رای منفی داده است.

کوبیدن بر طبل جدایی‌طلبی

هرچند کنی خود را یک جدایی‌طلب نمی‌داند، اما به گفته برت او از این اهرم فشار استفاده کرده تا دولت فدرال را بترساند.

استان آلبرتا با کاهش نرخ نفت که همزمان با روی کار آمدن جاستین ترودو رخ داد ضربه سختی خورد. با وجود آن‌که هم‌اکنون وضعیت قیمت نفت قدری بهتر از قبل شده، اما صنعت این استان همچنان درگیر مشکلات بسیار عدیده‌ای است و نرخ بیکاری نیز در آلبرتا واقعا بالاست. ترودو قول داده که پروژه توسعه خط لوله Trans Mountain را اجرایی کند، اما از سوی دیگر تحمیل مالیات کربن فدرال موجب خشم بسیاری از اهالی این استان شده است.

علاوه بر این‌ها کنی ادعا کرده که استان وی در برنامه پرداخت‌های عادلانه فدرال سهم بسیار اندکی دریافت کرده است. این اظهارات او به حل اختلافات مالی میان استان‌ها اشاره دارد.

به گفته برت کنی در کمپین‌های انتخابات استانی نیز هنگام صحبت از استراتژی مقابله با دولت فدرال، به برنامه جدا شدن از کانادا اشاره کرده بود. او برنامه‌هایی برای برگزاری یک رفراندوم جدایی‌طلبی به منظور تحت فشار قرار دادن دولت فدرال در دادگاه مربوط به مالیات کربن را در دستور کار خود دارد.

اما به گفته برت سوال اساسی آن است که در انتخابات فدرال پیش رو در صورتی که این کمپین از سوی کنی با قدرت برگزار شود چه نتایجی حاصل خواهد شد. او می‌افزاید: در صورتی که یک کمپین بسیار افراطی علیه ترودو ایجاد شود و کرسی‌های آلبرتا و ساسکاچوان را به محافظه‌کاران برساند، اما لیبرال‌ها مجددا در انتخابات فدرال پیروز شوند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ افزایش نفرت ساکنین این نواحی چه پیامدهایی را در پی خواهد داشت؟

منبع: cbc