Thursday, March 28, 2024
0.3 C
Calgary

عملکرد بسیار درخشان Energy Efficiency Alberta در دو سال گذشته

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

آلبرتا به دلیل موفقیتی که در مهار گازهای آلاینده گلخانه‌ای داشته از طرف یک آژانس ملی مورد تقدیر و قدردانی قرار گرفته است. با اینحال به دلیل برنامه‌ها و اهدافی که دولت کنونی UCP در پیش گرفته سرنوشت این برنامه‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

بر اساس گزارش سالانه Energy Efficiency Alberta، این سازمان در دو سال گذشته مبلغ 850 میلیون دلار به رشد اقتصادی استان کمک کرده است.

این گزارش همچنین اشاره کرده که 692 میلیون دلار از طریق صرفه‌جویی مصرف انرژی بدست آمده که به عنوان “lifetime value ” این صرفه‌جویی‌ها شناخته می‌شود.

Efficiency Canada که یک سازمان غیرانتفاعی است و با دولت‌ها و آژانس‌ها همکاری می‌کند خاطرنشان کرده که برنامه‌های این آژانس از انتشار 5.7 میلیون تن گازهای آلاینده گلخانه‌ای (GHG) به جو جلوگیری کرده است.

کوری دایموند که مدیر اجرایی Efficiency Canada است گفته که برنامه‌های صرفه‌جویی انرژی در آلبرتا بسیار موفق عمل کرده است. او می‌افزاید: آلبرتا توانسته از این نظر خود را به سایر استان‌ها برساند. این‌که می‌بینیم این استان قادر بوده ظرف تنها دو سال با سایر استان‌هایی که 20 سال است برای دستیابی به این آمار تلاش می‌کنند رقابت کند واقعا تحسین‌برانگیز است.

دایموند به این نکته نیز اشاره کرد که آلبرتا آخرین استان کانادا محسوب می‌شود که برنامه صرفه‌جویی انرژی خود را اتخاذ کرد.

به گفته او هر استان به سختی در حال تلاش برای افزایش صرفه‌جویی است. دایموند می‌افزاید در این میان استان‌های نووااسکوشیا و بریتیش‌کلمبیا با اجرای برنامه‌های خاص و مناسب و اتخاذ سیاست‌های قدرتمند در حال پیشبرد بهتر این روند هستند.

برنامه استان آلبرتا توانسته در همین زمان یعنی از آوریل 2017 تا مارس 2019 به ازای هر 1 دلار سرمایه‌گذاری 3.2 دلار را به اقتصاد برگرداند.

آینده نامعلوم

با وجود کسب این نتایج درخشان، در حال حاضر آینده برنامه صرفه‌جویی استان تحت نظارت دولت UCP کاملا نامعلوم است.

دولت پیشین NDP آلبرتا این آژانس را تاسیس کرده بود و بودجه مورد نیاز آن را از طریق مالیات کربن وضع شده در آلبرتا تامین می‌کرد. حال پس از آن‌که دولت جدید UCP پس از پیروزی در انتخابات ماه آوریل از برنامه مالیات کربن خارج شد مشخص نیست این بودجه چگونه تامین خواهد شد.

وزیر محیط‌زیست و پارک‌های آلبرتا جیسون نیکسون در یک اظهارنظر ایمیلی گفته که دولت کنونی در حال بررسی این آژانس است تا ببیند با توجه به تصویر مالی کلی استان، این برنامه چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد. او می‌گوید: شهروندان آلبرتا به وضوح در انتخابات اعلام کردند که نمی‌خواهند دولت پولی را که آن‌ها به سختی کسب کرده‌اند و به عنوان مالیات پرداخت کرده‌اند را برای توزیع دوش‌های حمام و لامپ‌های کم‌مصرف هزینه کند.

دایموند می‌گوید که دولت UCP باید مزایای واضح اقتصادی برنامه‌های صرفه‌جویی انرژی را نیز مدنظر داشته باشد. او می‌افزاید: متاسفانه گاهی اوقات ماهیت صرفه‌جویی در مصرف انرژی در میان اختلافات سیاسی و بحث در مورد مالیات‌های کربن فراموش می‌شود.

او می‌گوید که بسیاری از استان‌ها و ایالات‌متحده به طور معمول بودجه برنامه‌های خود را از طریق مالیات کربن تامین نمی‌کنند. آن‌‌ها به این برنامه‌ها از منظر یک رویکرد صرفه‌جویی و پس‌انداز می‌نگرند. او می‌افزاید: ما مشاهده می‌کنیم که مشاغل بسیاری برای اجرای این برنامه‌ها ایجاد می‌شوند که خود یک مزیت اساسی است. بعلاوه هر برنامه تجاری و اقتصادی که تحت برنامه صرفه‌جویی در آلبرتا اجرا شود نتیجه بهتری خواهد داشت، زیرا این برنامه‌ها کمک می‌کنند تا هزینه و پسماندهای تولیدی تا حد زیادی کمتر شوند.

در حال حاضر شورای شهر ادمونتون منتظر است تا ببیند آیا دولت استانی به تامین بودجه برنامه‌های افزایش بهره‌وری در محیط‌های مسکونی و تجاری ادامه خواهد داد یا خیر.

روز پنجشنبه شهردار این شهر دان ایوسون گفت که خبر ندارد دولت استانی به حمایت از برنامه کلیدی PACE (Property Assessed Clean Energy) ادامه می‌دهد یا نه. این برنامه به افزایش بهره‌وری منازل مسکونی و ساختمان‌های تجاری می‌پردازد. او افزود: این یک فرصت عالی است. ما هنوز به بن‌بست نرسیده‌ایم و همچنان به جست‌وجوی را‌‌ه‌حل‌های سازنده از طریق قانون‌گذاری امیدواریم. ما در شب انتخابات شنیدیم که آلبرتا برای حفظ جایگاه خود به عنوان یک تولیدکننده بین‌المللی انرژی باید موضع مناسبی در قبال برنامه‌های آب‌وهوایی اتخاذ کند.

اندکی پس از انتخابات شورای شهر ادمونتون قانونی را تصویب کرد که به موجب آن در صورت قطع پشتیبانی دولت استانی از برنامه‌های آب‌وهوایی و صرفه‌جویی، یک برنامه اضطراری به اجرا در خواهد آمد.

مسئولان شهرداری این شهر اظهار داشته‌اند که ادغام برنامه‌های آن‌ها با اهداف Energy Efficiency Alberta حدود 40 میلیون دلار سود عاید شهر کرده است.

شهرداری این شهر در روز پنجشنبه اعلام کرد که استراتژی گذار کنونی ادمونتون به اندازه کافی قدرتمند نیست و نمی‌تواند به اهداف جهانی از جمله جلوگیری از افزایش بیش از 1.5 درجه‌ای دما دست پیدا کند.

حال تیم گذار انرژی این شهر تصمیم دارد تا در 18 ماه آینده مجددا برنامه‌های این شهر را مورد بازبینی قرار دهد.

برخی از نکات مهم گزارش سالانه Energy Efficiency Alberta در زیر آورده شده‌اند:

  • سرمایه‌گذاری 101 میلیون دلاری در برنامه‌های خانه‌داری و بازگشت 534 میلیون دلار از طریق صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش آلاینده‌ها
  • سرمایه‌گذاری 88 میلیون دلاری در موسسات تجاری، اقتصادی و غیرانتفاعی و پس‌انداز 200 میلیون دلار
  • اجرای 1،500 پروژه تولید انرژی خورشیدی
  • سرمایه‌گذاری 17.5 میلیون دلاری در پروژه‌های انرژی خورشیدی که منجر به صرفه‌جویی 37 میلیون دلاری در بخش مسکونی و تجاری شد
  • 214،000 نفر و گروه در برنامه‌های صرفه‌جویی انرژی مشارکت داشته‌اند

سازمان Efficiency Canada یک ارگان تحقیقاتی در دانشگاه کارلتون اتاوا است که با کمک‌هزینه‌ها و بودجه‌های گوناگونی که از طریق بنیادها، دولت، منابع برق و آب و اتحادیه‌ها دریافت می‌شود، اداره می‌گردد.

منبع: cbc