Thursday, March 28, 2024
1 C
Calgary

تعداد کانادایی‌های ناتوان از بازپرداخت بدهی تحصیلی رو به افزایش است

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

پژوهشی جدید نشان داده است که تعداد رو به افزایشی از مردم کانادا به خاطر بی‌ثباتی مالی، در بازپرداخت بدهی‌های تحصیلی خود ناتوان و ورشکسته می‌شوند. و البته میانگین سنی این گروه نیز هر سال جوان‌تر می‌شود.

طبق این پژوهش که شرکت حسابداری Hoyes Inc در تورنتو انجام داده، بدهی تحصیلی عامل ۱۷.۶٪ از ورشکستگی‌های ۲۰۱۸ در بین اهالی اونتاریو بوده است.

اگر این آمار را به کل کانادا تعمیم بدهیم، فقط در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۲,۰۰۰ نفر از محصلین سابق کانادایی به این خاطر اعلام ورشکستگی کرده‌اند. در بین آنها، بیش از ۳۰.۶٪ زیر ۲۹ سال سن داشته‌اند، که افزایشی ۱۰ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۱ (که درصد مذکور ۲۱.۹٪ بوده) نشان می‌دهد. شرکت Hoyes از سال ۲۰۱۱ به بررسی آماریِ این پدیده پرداخته است.

آقای داگ هویس، هم‌موسس این شرکت می‌گوید: «هر سال چهرهٔ افرادی که به خاطر ناتوانی در بازپرداخت بدهی تحصیلی به دفاتر ما می‌آیند، جوان‌تر از سال‌های قبل است.»

اگر ورشکستگی‌ها را کنار بگذاریم، این پژوهش می‌گوید که دانشجویان بیشتری دارند درخواست کمک مالی برای ادامه تحصیلات خود را می‌دهند و لااقل در ۱۰ سال اخیر، وام دریافتی ۳۱٪ از دانشجوها به میزان ۴۷٪ افزایش داشته است.

این پژوهش از بدهی تحصیلی به عنوان یک «اپیدمی» و یک «بحران» یاد کرده است که عوامل چندگانه‌ای دارد.

در بین آنها افزایش شهریه‌های تحصیلی —که در ۲ سال اخیر در کانادا ۳.۷٪ و در اونتاریو ۴.۶٪ افزایش یافته‌اند— دلیل اصلی برای ناتوانی افراد در بازپرداخت وام‌هایشان است.

ضمن اینکه چالش‌های شغلی زیادی هم وجود دارد، از جمله دوره‌های کارآموزی بدون حقوق، موقعیت‌های پاره-وقت، و مقدار حداقل دستمزد، که همگی مانع از رسیدن فارغ‌التحصیل‌ها به درآمدهای درخور می‌شود.

در بخشی از این پژوهش، Hoyes متوجه شده که دورهٔ انتظار موسسه‌های آموزشی برای دریافت طلب‌هایشان از راه پروسه ورشکستگی و تامین مالی دولت، افزایش یافته که این هم خود به مشکلات افزوده است.

بعد از فارغ‌التحصیلی، کانادایی‌ها باید ۷ سال صبر کنند تا بتوانند وام تحصیلی دولتی خود را با پروسهٔ ورشکستگی بازپرداخت کنند، اما برای وام‌های خصوصی چنین دورهٔ تاخیری وجود ندارد زیرا وام‌های بانکی و خطوط اعتباری دانشجویی به کمک می‌آیند.

آقای هویس می‌گوید که وقت آن فرارسیده تا این دورهٔ تاخیر به کلی حذف شود.

او می‌افزاید: «غیرمنصفانه است که یک دانشجو را به این خاطر تنبیه کنیم که از وام‌های تحصیلی دولت استفاده کرده حال آنکه همزمان، دانشجویی با بدهی خصوصی می‌تواند بلافاصله کمک دریافت کند.»

منبع: Daily Hive