Thursday, March 28, 2024
-1 C
Calgary

بهترین رژیم‌های غذایی برای افزایش طول عمر

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

شما می‌توانید با برخی تغییرات ساده در سبک زندگی امید به زندگی خود را افزایش دهید. این تغییرات شامل ترک کردن سیگار، فعالیت بدنی منظم، خوردن خوراکی‌های سالم و داشتن رژیم غذایی مناسب هستند. رژیم‌های غذایی سالم متعددی وجود دارند که می‌توان از بین آن‌ها یکی را انتخاب کرد، اما سوال اصلی اینجاست که کدام یک از آن‌ها بهتر است؟

در چند سال گذشته ثابت شده که رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند به افزایش طول عمر افراد کمک کند. بر اساس تحقیقاتی که در سال 2018 به چاپ رسیده‌اند داشتن یک رژیم غذایی با الهام از عادات خوراکی یونانی‌ها، ساکنین جنوب ایتالیا و اسپانیا می‌تواند عوارض پیری را در سنین بالا به تعویق بیاندازد. رژیم غذایی مدیترانه‌ای از مقادیر زیادی حبوبات، ماهی، میوه و سبزیجات تشکیل شده است.

اما زمانی که نوبت به تهیه و پخت غذا می‌رسد مطمئنا اصلی ترین عنصر روغن خواهد بود. روغن زیتون در رژیم غذایی مدیترانه‌ای جایگاهی بسیار مهم دارد و به مقدار زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچند استفاده خیلی فراوان از این روغن می‌تواند مضر باشد، اما مزایای درمانی بسیار زیادی نیز برای مصرف معمول آن یافت شده است.

دانشمندان فرانسوی کشف کرده‌اند که روغن زیتون می‌تواند از بروز حمله قلبی در افراد سالمند جلوگیری کند. این مطالعه نشان داده که افراد سالمندی که به طور مرتب از روغن زیتون برای پخت‌وپز، تهیه سالاد و یا پخت نان استفاده کرده‌اند، به نسبت کسانی که مصرف کمتری دارند تا 41 درصد شانس کمتری برای ابتلا به حملات قلبی داشته‌اند.

یک مطالعه که توسط محققانی در بارسلونای اسپانیا انجام شده به یک مکانیزم کلیدی دست یافته که نشان می‌دهد روغن زیتون خام می‌تواند از بدن در برابر سرطان سینه محافظت کند.

همچنین روغن زیتون قادر است سطح کلسترول خون را به مقداری بی‌خطر برساند.

یک مطالعه دیگر که توسط دانشمندان ژاپنی و تحت نظارت پزشکان انجام شده نشان داده که LDL یا کلسترول بد در 28 بیمار مبتلا که به مدت شش هفته و هر روز از ترکیبات دارای روغن زیتون استفاده کرده‌اند، کاهش پیدا کرده است.

دانشمندان یاقته‌اند که فواید روغن زیتون به دلیل چربی‌های اشباع نشده و مقادیر بسیار زیاد ویتامین E درون آن ناشی می‌شود.

مصرف روغن زیتون اضافی می‌تواند باعث شود حداکثر مزایای درمانی آن را دریافت کنید.

روغن زیتون در صورت خام و خالص بودن بیشترین مزایای درمانی را دارا است. بعلاوه روغن زیتون خالص ارزان‌تر بوده و دارای نقطه دود کمتری می‌باشد و به همین دلیل بهتر است برای پخت‌وپز نیز از آن استفاده شود.

حال سوال آن است که چه مقدار روغن زیتون در روز باید مصرف کنیم.

در کتاب Eat Better Live Longer که نوشته دکتر سارا بریور و خانم جولیت کیلوو است پیشنهاد شده که روزانه یک قاشق سوپ‌خوری روغن زیتون مصرف شود. با اینحال آن‌ها اخطار داده‌اند که این میزان مضرف روغن زیتون دارای کالری بالایی به مقدار 100 واحد است، پس باید حتما مراقب بوده و فعالیت بدنی کافی نیز داشته باشید.

یک رژیم غذایی دیگر نیز برای افزایش طول عمر پیشنهاد شده است. بر اساس نتایج یک تحقیق جدید که در همین ماه انجام شده داشتن رژیم غذایی گیاهی می‌تواند به افراد کمک کند تا بیشتر زندگی کنند. بر این اساس کسانی که غذاهای گیاهی بیشتری می‌خورند دارای قلبی سالم‌تر و سیستم عروقی بهتری هستند و خطر مرگ بر اثر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در آن‌ها پایین‌تر است.

مقاله‌ای در مجله انجمن قلب آمریکا به چاپ رسیده و در آن از 12،168 فرد میانسال که برای شرکت در مطالعه Atherosclerosis Risk in Communities (ARIC) ثبت‌نام کرده بودند بین سال‌های 1987 تا 2016 آزمایش به عمل آمده است.

محققان در آخرین مطالعه خود از چهار شاخص رژیمی استفاده کرده‌اند و نتایج نشان داده که شرکت‌کنندگانی که بیشترین میزان غذاهای گیاهی را مصرف کرده‌اند 16 درصد کمتر از سایرین احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی مانند حملات قلبی، سکته یا اختلالات قلبی را به نسبت افرادی که غذاهای گیاهی کمتری می‌خورند، داشته‌اند.

کسانی که به مقدار بسیار زیاد از غذاهای گیاهی استفاده کرده‌اند تا 25 درصد کمتر از دیگران احتمال مرگ به هر دلیل و 32 درصد شانس کمتر مرگ بر اثر ابتلا به بیماری‌های مربوط به اختلالات قلبی و عروقی داشته‌اند.

منبع: express