Thursday, April 18, 2024
-1.2 C
Calgary

ایدهٔ خرید گرینلند از دانمارک در دولت ترامپ

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

رییس جمهوری امریکا، دونالد ترامپ، یکشنبه خبر داد که ایدهٔ خرید جزیرهٔ گرینلند (Greenland) از دولت دانمارک و الحاق آن به خاک ایالات متحده در دولتش مطرح شده است زیرا این معامله می‌تواند مزایای استراتژیکی برای امریکا داشته باشد و هزینهٔ نگهداری این منطقهٔ تقریبا خالی از سکنه را از دوش دانمارک بردارد.

حتی وال استریت ژورنال که اولین بار این خبر را پنجشنبهٔ قبلی منتشر کرد، از طرح ایده خرید گرینلند در دولت ترامپ متعجب بود. مسئولین رسمی گرینلند می‌گویند که این جزیره برای فروش نیست و ترامپ هم یکشنبه گفت که این معامله اولویت بالایی ندارد.

ترامپ به خبرنگارانی که در این باره سوال داشتند، گفت: «این هم یکی از موضوعاتی بود که در دولت روی آنها حرف می‌زنیم. دانمارک مالک گرینلند است. ما رابطه خیلی خوبی با دانمارک داریم. ما از آنها محافظت کرده‌ایم، درست مثل مناطق دیگری در دنیا. به همین خاطر موضوع [خرید گرینلند] مطرح شد.»

ارتش امریکا چندین دهه است که پایگاه هوایی Thule در گرینلند را دارد، منطقه‌ای که بین اقیانوس آتلانتیک و شمالگان قرار گرفته است. این پایگاه که شمالی‌ترین پایگاه نظامی امریکا ست بخشی از شبکهٔ جهانی رادارها و سنسورهای دیگر امریکا است که سامانهٔ هشدار در برابر موشک‌های بالستیک و حفاظت فضایی را تشکیل می‌دهند.

ترامپ می‌گوید: «از نظر استراتژیک [گرینلند] جای جالبی است و ما به آن علاقمندیم، اما بگذارید با آنها کمی صحبت کنیم. مسلما گزینه اول ما نیست، این را از من بپذیرید.»

ترامپ که در بازار املاک نیویورک برای خود ثروتی به هم زده است و املاک باارزشی در سرتاسر دنیا دارد، با لحنی شبیه توسعه‌دهنده‌های املاک درباره این ایده حرف می‌زند.

او می‌گوید: «این شبیه یک معامله املاک خیلی بزرگ است. کارهای زیادی می‌شود کرد. [گرینلند] صدمه زیادی به دانمارک می‌زند، چون سالی ۷۰۰ میلیون دلار صرف نگهداری آن می‌کنند. پس عملا نگهداری‌اش همراه با ضرر است.»

آقای لری کودلو، مشاور اقتصادی کاخ سفید، در برنامه Fox News Sunday گفت: «گرینلند یک نقطهٔ استراتژیک است که مواد معدنی بسیار باارزشی دارد.»

قرار است ترامپ در سپتامبر ۲۰۱۹ حین سفر خود به اروپا از دانمارک هم دیدن کند. احتمالا ایدهٔ خرید گرینلند دوباره در آن سفر مطرح شود.

گرینلند یک منطقهٔ خودگردان با جمعیت ۵۶ هزار نفری است و با مساحت ۲.۱ میلیون کیلومتر مربع بزرگترین جزیرهٔ غیرقاره‌ای زمین است. ۸۷٪ از مردم آن بومی (اسکیموهای اینویت) هستند و بقیه بیشتر دانمارکی‌اند. گرینلند خانهٔ ذخایر معدنی مختلفی مثل سنگ آهن، مس، روی، سرب، اورانیوم، طلا، یاقوت و … است.

این سومین باری ست که امریکا به فکر خرید گرینلند می‌افتد. پیش‌تر در سال ۱۸۷۶ و ۱۹۴۶ این ایده در دولت‌های وقت ایالات متحده مطرح شده بود.

منبع: Global News