Friday, April 19, 2024
-2.3 C
Calgary

پیشرفت پلیس آلبرتا در آزمایش رانندگان مشکوک به مصرف کانابیس

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

از زمانی که استفاده از انواع کانابیس در کانادا قانونی شد، آلبرتایی‌های بیشتری برای تست مواد مخدر توسط پلیس متوقف می‌شوند اما هنوز شاهد افزایش قربانیان تصادفات در اثر مصرف این مواد نبوده‌ایم. این را آمارهای ارایه شدهٔ پلیس در کنفرانس ایمنی ترافیک، الکل و مواد مخدر در ادمونتون نشان می‌دهد.

اما با این حال، آقای ریچارد نوواک از پلیس سواره نظام سلطنتی می‌گوید که فقط ۱۰ ماه از قانونی شدن مصرف کانابیس می‌گذرد و نباید به این زودی احتیاط را کنار گذاشت.

او در مصاحبه‌ای که همین یکشنبه داشت، چنین گفت:

«آنطور که مردم از قبل تصور می‌کردند این پدیده باعث هرج و مرج و ناامنی نشده است. ما داریم خودمان را برای بدترین سناریو آماده می‌کنیم ولی امیدواریم که بهترین نتیجه به دست آید.»

آقای نواک که هماهنگ کنندهٔ سیستم ارزیابی و طبقه‌بندی مواد مخدر در آلبرتا ست، در این کنفرانس بین‌المللی به افسر اداره پلیس ادمونتون آقای برایدون لاورنس پیوست تا دیدگاه‌های خود در زمینه قانونی شدن مصرف کانابیس را مطرح کنند.

بزرگترین درس برای آنها اهمیت ارتباط دایمی بین بخش‌های مختلف سیستم انتظامی بوده است.

«این قضیه فقط از جنس فعالیت‌های پلیسی نیست. بلکه پای آموزش عمومی، بازپرس‌ها و دادستان‌های عمومی هم به میدان باز شده است. همه مشغول هستیم. حتی سازمان‌های درمان و بهداشت هم با ما همکاری دارند.»

«نمی‌شود به این راحتی گفت که “اوکی الآن مجازید دود کنید.” ابتدا باید کل سیستم متحول شود.»

ابزارها و آموزش‌های بیشتر

از زمانی که مصرف کانابیس قانونی شد، تست‌های مواد مخدر در ادمونتون با رشد زیادی روبرو شده‌اند.

در ۲۰۱۷ این عدد حدود ۵۰ مورد بود. در ۲۰۱۸ به ۱۶۸ مورد رسید و امسال تا این لحظه ۱۰۹ نفر تست شده‌اند. همیشه یک نیروی کارآزمودهٔ درمانی در مرکز پلیس هست تا از راننده‌های مشکوک به مصرف مخدرها تست خون بگیرد.

نواک می‌گوید: «ما ابزارها و نیروهای بیشتری در اختیار داریم و همیشه دنبال آموزش بهتریم تا موارد خطرساز از دستمان فرار نکنند. افزایش بازرسی‌ها و تست‌ها در ادمونتون واقعا چشمگیر بوده و گویای افزایش دامنه فعالیت ما ست.»

برای آقای لاورنس، قضیه در آموزش بیشتر و بهتر نیروهای گشت پلیس و افزایش منابع برای تست مواد مخدر از طریق بزاق دهان خلاصه می‌شود.

«ما قبلا در این زمینه خوب نبودیم چون افسرهای کمی آموزش‌های لازم را دریافت می‌کردند، و صادقانه باید بگویم که حالا خیلی بهتر موارد مشکوک را تشخیص می‌دهیم.»

تعداد افسرهای متخصص در این زمینه از ۵ نفر در سال ۲۰۱۵ به ۳۰ نفر رسیده است، نتیجه این است که هر وقت فرد مشکوکی مشاهده شود، افراد کاردان آماده بررسی‌اند.

اما در سمت پلیس سواره نظام، آلبرتا همین حالا هم از اهداف جلوتر است. هدف دولت فدرال این بود که تا اکتبر ۲۰۲۰ حداقل ۳۳ درصد از افسرهای گشت در این زمینه آموزش‌یافته باشند.

نواک می‌گوید که حمایت خیلی خوبی در این زمینه دریافت کرده و همچنان با گرفتن فناوری‌ها و تکنیک‌های آزمایشی بهتر، و پیشرفت قانونگذاری در این حوزه، فعالیت پلیس سواره نظام رو به جلو است.

«الآن محدوده مجاز مصرف برای ۱۰ نوع مخدر تعیین شده که قبلا این را نداشتیم و همین مورد به تنهایی باعث بهبود نتایج شده است.»

«الآن هر بار که تغییری در قوانین داشته باشیم، آگاهی عمومی بالا می‌رود و رانندگی خطرساز کاهش پیدا می‌کند و ما امیدواریم که این روند همچنان ادامه بیابد.»

منبع: Edmonton Journal