Friday, March 29, 2024
-5.3 C
Calgary

درخواست چین از کانادا برای پایان دادن به دخالت در امور هنگ‌کنگ

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

روز یکشنبه سفارت چین در اتاوا از کانادا خواست تا از مداخله در امور هنگ‌کنگ بپرهیزد. این سخنان یک روز پس از آن زده شده که کانادا بیانیه مشترکی همراه با اتحادیه اروپا و در دفاع از حق اساسی اجتماع برای شهروندان هنگ‌کنگی منتشر کردند.

روز یکشنبه و برای یازدهمین هفته صدها هزار تظاهرکننده ضد دولت به طور مسالمت‌آمیز راهپیمایی کردند. این تظاهرات در قلب اقتصادی آسیا در هفته‌های اخیر اکثرا با برخوردهای خشن همراه بوده است.

کریستیا فریلند که وزیر امور خارجه کانادا است به همراه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آستانه تظاهرات روز یکشنبه در بیانیه گفتند: آزادی‌های اساسی از جمله حق اجتماع مسالمت‌آمیز باید همچنان در هنگ‌کنگ رعایت شوند. باید از هرگونه اعمال محدودیت، خشونت و اقدامات فوری که موجب وخیم‌تر شدن وضعیت شوند جلوگیری گردد.

این بیانیه هیچکدام از طرفین را مقصر شرایط کنونی ندانسته و به هیچ وجه جانبدارانه نیست. در این بیانیه آمده: انجام یک گفتمان گسترده و فراگیر که تمام طرفین مناقشه در آن حضور داشته باشند ضروری به نظر می‌رسد.

این بیانیه خاطرنشان کرده که کانادا و اتحادیه اروپا از استقلال هنگ‌کنگ تحت کنترل چین دفاع می‌کنند، اما همزمان خواهان احترام به حق شهروندان برای شرکت در اجتماعات مسالمت‌آمیز هستند.

سفارت چین در یک بیانیه که با این موضوع در وبسایت خود منتشر کرده تاکید داشته که کانادا باید فورا هرگونه دخالت خود در امور هنگ‌کنگ و امور داخلی کشور چین را متوقف کند.

این بیانیه که نامی از سخنگوی آن برده نشده می‌گوید: در شرایط کنونی طرف کانادایی باید مراقبت کلمات و رفتار خود در ارتباط با هنگ‌کنگ باشد. اعتراضات و تظاهرات هنگ‌کنگ هم‌اکنون تشدید گردیده و به خشونت کشیده شده است. در مواجهه با چنین خشونت و جرایم سنگینی هیچ دولت مسئولی نمی‌تواند ساکت بنشیند.

وزارت امور خارجه کانادا هنوز هیچ واکنشی به این بیانیه از طرف سفارت چین نشان نداده است. به گفته این وزارتخانه کشور کانادا دارای 300،000 هزار شهروند ساکن هنگ‌کنگ است.

کانادا از ماه دسامبر و همزمان بازداشت مدیر ارشد مالی شرکت تکنولوژی هوایی منگ وانژو با حکم ایالات‌متحده در خاک خود، دچار مناقشات دیپلماتیک با کشور چین شده است.

کمی پس از دستگیری منگ در ونکوور، چین نیز دو شهروند کانادایی را بازداشت کرد که هنوز آزاد نشده‌اند. بعلاوه چین واردات برخی از کالاهای کانادایی را نیز ممنوع اعلام کرده است.

منبع: cbc