Friday, March 29, 2024
-7 C
Calgary

آیا تورنتو به قطب تکنولوژی آمریکای شمالی تبدیل می‌شود؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اگر به بخش مشاغل در وبسایت اکثر غول‌های تکتولوژی آمریکا مراجعه کنید خواهید دید که در حال افتتاح دفتر خود در شهر تورنتو هستند.

صفحه مشاغل شرکت آمازون تنها در 14 روز گذشته تقریبا 20 فرصت شغلی جدید برای دفتر خود در تورنتو اضافه کرده است. شرکت مایکروسافت نیز یک دفتر مرکزی جدید در ماه سپتامبر سال 2020 در تورنتو بازگشایی خواهد کرد که پیشبینی می‌شود تا سال 2022 در آن 500 شغل تمام‌وقت و همینطور 500 فرصت شغلی کارآموزی/همکاری ایجاد شوند.

علاوه بر این بر اساس گزارش Scoring Tech Talent سازمان CBRE در سال 2019، شهر تورنتو در پنج سال گذشته پذیرای بیشترین تعداد افراد ماهر بوده است. بین سال‌های 2013 و 2018 تعداد 80،100 فرصت شغلی در حوزه تکنولوژی در شهر تورنتو ایجاد شده است. این درحالی است که تنها 22،466 مدرک تحصیلی در این حوزه در این شهر صادر شده است. به این ترتیب 57،634 فرصت شغلی خالی برای دارندگان مدارک حوزه تکنولوژی در این شهر وجود داشته است.

گزارش CBRE می‌گوید: تونتو و ناحیه خلیج سانفرانسیسکو به عنوان بخش‌هایی قدرتمند در زمینه ایجاد اشتغال در حوزه تکنولوژی شناخته می‌شوند. در هر کدام از این نواحی حداقل 54،000 شغل مازاد در حوزه تکنولوژی ایجاد شده که امکان مهاجرت نیروی کار خارجی را ایجاد می‌کند. در سوی دیگر شهرهای واشنگتن، بوستون و لس‌آنجلس دارای بیشترین کسری در تعداد فارغ‌التحصیلان حوزه تکنولوژی خودشان هستند.

شرکت‌های تکنولوژی آمریکایی سیاست‌های مهاجرتی کانادا را بیشتر می‌پسندند

نزدیک به دو سوم (65 درصد) شرکت‌های آمریکایی که در نظرسنجی اخیر شرکت‌ کرده‌اند گفته‌اند که سیاست‌های مهاجرتی کانادا را بیشتر از سیاست‌های ایالات‌متحده می‌پسندند. بیش از نیمی از این شرکت‌ها نیز به دنبال توسعه فعالیت‌های خود در همسایه شمالی هستند و یا هم‌اکنون این کار را انجام داده‌اند.

بیش از 300 شرکت آمریکایی در گزارش Immigration Trends سال 2019 سازمان Envoy Global حضور داشتند. بیشتر این شرکت‌ها ( 63 درصد از آن‌ها) گفته‌اند فعالیت خود در کانادا را بیشتر کرده‌اند. این درحالی است که تنها 37 درصد از این شرکت‌ها هیچ اقدامی در این راستا انجام نداده‌‌ بودند.

اکثر این شرکت‌های آمریکایی در کشور کانادا اقدام به استخدام نیرو می‌کنند (35 درصد از آن‌ها) و گفته‌اند که همزمان به انتقال کارمندان کنونی خود به مرزهای شمالی نیز اندیشیده‌اند. همچنین آن‌ها نیروهای زبده بین‌المللی را نیز برای نمایندگی‌های خود در کانادا استخدام کرده‎‌اند.

در این بین نتایج نشان می‌دهند که این شرکت‌ها بیشتر به استخدام نیروی کار بین‌المللی (15 درصد) پرداخته‌اند و تعداد کمتری از کارمندان خود را به کانادا فرستاده‌اند (13 درصد).

فرایند صدور مجوز کار در کانادا ساده‌تر است

سیستم Global Talent Stream یا GTS یک برنامه برای سازمان‌ها و شرکت‌ها است تا بتوانند نیروهای استخدامی جدید خودشان را به سرعت وارد کشور کانادا کنند.

کانادا این برنامه را در سال 2017 معرفی کرده تا بتواند ارزیابی‌های مربوط به بازار کار (LMIAs) برای نیروی کار ماهر و موقت خارجی را در زمانی حدودا دو هفته‌ای انجام دهد.

دو گروه از این برنامه بهره‌مند شده‌اند:

  • گروه A کسانی هستند که دعوتنامه خود را از طریق شرکت‌ها دریافت کرده‌اند و در لیست مربوطه جای دارند. شرکت MaRS Discovery District که به صورت غیرانتفاعی در تورنتو فعالیت می‌کند و به تجاری‌سازی تحقیقات پزشکی و تکنولوژی با بودجه عمومی مشغول است یکی از این واحدهای تجاری است که در گروه A جای می‌گیرد.
  • گروه B شامل افرادی می‌شود که دارای مهارت‌های خاصی هستند که کشور کانادا به آن‌ها احتیاج دارد. بسیاری از مشاغل این لیست را رشته‌هایی در حوزه تکنولوژی مانند مهندسی کامپیوتر، طراحی وب و تجزیه‌وتحلیل بانک‌های اطلاعاتی تشکیل می‌دهد.

در دو سال گذشته بیش از 24،000 فرد ماهر از طریق این گروه به کانادا وارد شده‌اند.

تسریع فرایند برای شرکت‌هایی که افراد ماهر را به کانادا می‌فرستند

هرچند GTS به LMIA احتیاج دارد، اما مجوزهای شغلی دیگری نیز وجود دارند که به شرکت‌ها این اجازه را می‌دهند تا از سپری کردن این مرحله معاف گردند. به این ترتیب شرکت‌ها قادر خواهند بود به روشی سریع‌تر و مستقیم‌تر کارمندان خود را به مکانی دیگر منتقل کنند.

شرکت‌های بین‌المللی که می‌خواهند کارمندان خودشان را به شعبه خود در کانادا بفرستند می‌توانند از مجوز انتقال درون شرکتی (ICT) استفاده کنند. این برنامه برای کارمندان خارجی و موقت راه‌اندازی شده که حضور آن‌ها در کشور کانادا سود زیادی به اقتصاد کشور خواهد رساند. این دسته از کارمندان باید حداقل یک سال سابقه کار تمام‌وقت با شرکت مربوطه را داشته باشند و در کانادا نیز به فعالیتی نسبتا مشابه فعالیت خود در شعبه پیشین مشغول شوند.

همچنین شرکت‌های تکنولوژی می‌توانند از مجوز مشاغل حرفه‌ای NAFTA نیز استفاده کنند. این مجوز در صورتی قابل صدور خواهد بود که شغل مربوطه در لیست مشاغل ذکر شده وجود داشته باشد. افرادی که به تجزیه‌وتحلیل بانک اطلاعاتی و طراحی گرافیک می‌پردازند احتمالا می‌توانند از این مجوز استفاده کنند.

شهروندان آمریکایی و مکزیکی برای ورود به کانادا به ویزای اقامتی موقت (TRV) اجتیاجی ندارند. به این ترتیب درخواست‌هایی که تحت مجوز NAFTA صادر می‌شوند می‌توانند به صورت آنلاین و یا مکتوب و در مبادی ورودی به کشور (همچون نقاط مرزی و یا فرودگاه‌ها)، و یا در دفاتر صدور ویزا، ثبت شوند.

کارمندان و کارفرماهایی که از برنامه‌های ICT و NAFTA استفاده می‌کنند باید تمام مقررات مربوط به کار موقت در کانادا را رعایت کنند.

اونتاریو درهای خود را به روی نیروی کار حرفه‌ای خارجی باز می‌کند

نیروهای کار خارجی و ماهری که می‌خواهند به تورنتو بروند می‌توانند از طریق یکی از برنامه‌های نامزدی مهاجرت اونتاریو (OINP) اقدام کنند.

برنامه‌های اولویت سرمایه انسانی یکی از برنامه‌های فرعی است که توسط OINP مدیریت می‌شود و با استفاده از سیستم Express Entry به دعوت از نامزدهای دریافت اقامت دائم کانادا از طریق قرعه‌کشی‌های دوره‌ای که در Express Entry انجام می‌شود، می‌پردازد.

در ماه آگوست OINP دو قرعه‌کشی انجام داده که از طریق آن‌ها به دنبال نامزدهایی با داشتن مهارت‌های موردنیاز برای شرکت‌های کانادایی گشته است.

در تاریخ 1 آگوست OINP 1773 دعوتنامه را در قالب قرعه‌کشی جدید OINP Tech صادر کرده است. این قرعه‌کشی‌ها برای جذب افراد ماهر در حوزه تکنولوژی برگزار می‌شوند. نامزدهای دعوت شده باید در سیستم جامع امتیازدهی (CRS) دارای امتیازهایی بین 435 و 458 می‌بودند. مهندسان نرم‌افزار و طراحان وب از جمله کسانی هستند که بر اساس لیست واجد شرایط تشخیص داده شده‌اند.

دومین قرعه‌کشی در تاریخ 15 آگوست اتجام شد و طی آن 997 دعوتنامه دیگر برای نامزدهای استانی صادر شدند. این افراد دارای امتیازهای CRS بین 439 و 465 بودند و تجربه فعالیت در حوزه‌های موردنظر همچون پرستاری، مدیریت مالی، مدیریت فروش شرکت‌ها و غیره را داشتند.

نامزدها برای انتخاب شدن احتیاجی به داشتن پیشنهاد کار نداشتند. با اینحال این افراد به یک حساب کاربری Express Entry نیاز داشتند.

منبع: cicnews