Friday, March 29, 2024
-5.3 C
Calgary

تماشای شفق‌های قطبی و رقص نورهای سحرانگیز همین اخر هفته

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در صورتی که خوش‌شانس باشیم و آسمان صاف باشد در آخر همین هفته می‌توان در بخش‌های وسیعی از کشور کانادا به تماشای شفق‌های قطبی و رقص نورهای سحرانگیز شمالی نشست.

سازمان ملی اقیانوسی و اتمسفریک (NOAA) برای تاریخ 1 سپتامبر اطلاعیه G2 را برای وقوع شفق قطبی محدود منتشر کرده است.

اگر می‌خواهید این رویداد نجومی را از دست ندهید می‌توانید به مدل پیشبینی منتشر شده توسط NOAA که احتمال وقوع شفق قطبی را نشان داده نگاهی بیاندازید. در این مدل نواحی مستعد برای تماشای نورهای شمالی مشخص شده‌اند.

علاوه بر کانادا، دانشگاه آلاسکا نیز طی اطلاعیه احتمال وقوع شفق قطبی را در همین روز برای ایالت آلاسکا اعلام کرده است.

در اطلاعیه NOAA آمده: در صورتی که شرایط آب‌وهوایی اجازه دهد به احتمال زیاد می‌توان شفق‌های قطبی را در آسمان نواحی وسیعی از کشور مشاهده کرد. این نواحی از Inuvik، Yellowknife، Rankin و Iqaluit شروع شده و تا ونکوور، Helena، Minneapolis، میلواکی، Bay City، تورنتو، Montpelier و Charlottetown ادامه می‌یابند. همچنین شما می‌توانید در Salem، Boise، Cheyenne، لینکولن، ایندیاناپولیس و آناپولیس شفق‌های قطبی را در نزدیکی خط افق ببینید.

در روز قبل یعنی 31 آگوست نیز احتمال وقوع شفق‌های قطبی در این نواحی نسبتا زیاد (G1) است.

در اطلاعیه دانشگاه آلاسکا نیز اینطور آمده که در صورت مساعد بودن هوا در روز شنبه به احتمال قوی می‌توان شفق‌های قطبی را در آسمان مشاهده کرد. این اطلاعیه می‌افزاید: رقص نورهای شمالی در آسمان نواحی وسیعی قابل مشاهده است که از Inuvik، Yellowknife، Rankin و Iqaluit تا Juneau، ادمونتون، Winnipeg، Thunder Bay و Sept-Iles ادامه می‌یابد. همچنین در سیاتل، Des Moines، شیکاگو، کلیولند، بوستون و هالیفاکس می‌توان شفق‌های قطبی را در نزدیکی خط افق مشاهده کرد.

در روز 2 سپتامبر شفق‌های قطبی در نواحی کمتری قابل تماشا هستند. این مناطق از Inuvik، Yellowknife، Rankin و Iqaluit تا Jeneau، ادمونتون، Winnipeg و Sept-Iles را شامل می‌شوند. همچنین به احتمال کم می‌توان این نورهای سحرانگیز را در نزدیکی خط افق مناطق ونکوور، Great Falls، Pierre، Madison، Lansing، اوتاوا، پورتلند و St. Johns مشاهده کرد.

برای آن‌که بتوانید این نورها را به بهترین شکل ممکن ببینید بهتر است از مرکز شهرها، آلودگی‌های نوری و هر نوع منبع نور قدرتمند دیگر دور شوید.

راستی حواستان باشد دوربین خود را فراموش نکنید! تنها کافیست قدری صبر داشته باشید و با آرامش به رقص نور مادر طبیعت در آسمان خیره شوید.

منبع: DailyHive