Thursday, March 28, 2024
-1.7 C
Calgary

بهبود جایگاه ترودو در نظرسنجی‌ها به دنبال رشد اقتصادی فصل دوم ۲۰۱۹

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

انتخابات فدرال ۲۰۱۹ در راه است و وقت ثبت‌نام برای رای‌دهی فرا می‌رسد. برخی از تحلیلگران کانادایی نقش اقتصاد و هزینه‌های زندگی نسل جوان در این انتخابات را برجسته‌تر از دیگر عوامل می‌دانند و حزب محافظه‌کار با تمرکز روی همین مورد، به دنبال پایان دادن به دولت ترودو ست.

اما همین جمعه آمارهای اقتصادی سه-ماههٔ دومِ کشور منتشر شد و داده‌ها نشان می‌دهند که عملکرد اقتصاد کانادا بهتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. رویدادی که باعث بهبود جایگاه ترودو در رقابت سخت اکتبر ۲۰۱۹ شده است.

ادارهٔ آمار ملی کانادا (Statistics Canada)، می‌گوید که اقتصاد با نرخ سالانهٔ ۳.۷ درصد رشد کرده در حالی که تحلیلگران بانک مرکزی کانادا و تحلیلگران رویترز به ترتیب انتظار رشد ۲.۳ و ۳ درصد را داشتند.

این سریع‌ترین رشد سه-ماهه بعد از رکورد فصل دوم سال ۲۰۱۷ است که اقتصاد کانادا با بهبود ۴.۴ درصدی همراه شده بود.

نظرسنجی‌ها حکایت از یک رقابت نزدیک بین لیبرال‌ها و محافظه‌کارها دارند، محافظه‌کارهایی که قول برای بهبود اقتصاد و کاهش هزینه‌های زندگی را در مرکز کمپین انتخاباتی‌شان قرار داده‌اند.

ترودو در سال ۲۰۱۵ با قولِ کاهش کسری بودجه در دورهٔ ۴ ساله‌اش وارد رقابت شد و دولت اوتاوا سرمایه‌گذاری اقتصادی و هزینه‌های اجتماعی را افزایش داد.

ولی ناتوانی در این مسیر کاملا مشهود ست و لیبرال‌ها هنوز نگفته‌اند که چه زمانی بودجه کشور به تعادل بازخواهد گشت. محافظه‌کارها هم با همین بهانه آنها را متهم به هزینه‌سازی بی‌ملاحظه می‌کنند.

وزیر دارایی کانادا، بیل مورنو (Bill Morneau) درباره آمار اخیر توییتی با این متن نوشته است:

«سرمایه‌گذاری روی مردم کانادا، جواب مثبت داده است. آمارهای اقتصادی که امروز منتشر شد نشان از پیشرفت خیره‌کننده اقتصاد کانادا در دولت ما دارند. با آسان‌سازی جذب سرمایه برای کسب‌و‌کارها و بهبود درآمد کارمندان، ما کانادا را به جلو برده‌ایم.»

رشد اقتصاد کانادا در فصل دوم ۲۰۱۹ از رشد نزدیکترین شریک تجاری‌اش، ایالات متحده، نیز بیشتر بوده است که در مدت مشابه رشد ۲ درصدی را گزارش کرده است.

رشد صادرات کالاهای کانادایی در این مدت ۳.۷ درصد، و رشد خدمات صادراتی ۱.۱ درصد بوده است. اما سرمایه‌گذاری روی کسب‌و‌کار با کاهش ۱.۶ درصدی روبرو شده و رشد مخارج مصرف‌کننده‌ها هم کاهش اندکی داشته و به ۰.۱ درصد رسیده است.

با اینکه رشد اقتصاد کانادا در فصل اخیر خبر خوبی برای کمپین لیبرال‌ها است اما اقتصاددان‌ها معتقدند که بانک مرکزی کانادا هنوز نگران اقتصاد است، به خصوص که جنگ تعرفه‌ای بین امریکا و چین هنوز ادامه دارد و تاثیرات آن بر روی همهٔ اقتصادهای بزرگ دنیا حس خواهد شد.

منبع: Al Jazeera