Saturday, April 20, 2024
-5.1 C
Calgary

مقایسه عملکرد اقتصادی آلبرتا و تگزاس

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در این مقاله به بررسی و مقایسه اقتصاد و عملکرد مالی سال‌های اخیر استان آلبرتا از کانادا و ایالت تگزاس از ایالات‌متحده می‌پردازیم. در میان این بررسی‌ها توضیحات مختصری درباره تاثیر انتخاب سیاست‌های گوناگون بر نتایج نهایی در این نواحی نیز بیان شده است.

هرچند استان آلبرتا در سال 2014 یک رکود شدید را شاهد بود و هم‌اکنون مدتی از برنامه ریاضت اقتصادی گسترده آن می‌گذرد، اما اقتصاد تگزاس عملکردی پایدارتر داشته و در سال‌های اخیر رشد اقتصادی بالا و نرخ بیکاری پایینی داشته است.

هرچند کاهش قیمت نفت در سال 2014 تاثیرات منفی فراوانی به همراه داشته اما تگزاس همچنان رشد اقتصادی با تورم تنظیم شده به ازای هر نفر، شرایط نسبتا مناسبی در سال‌های اخیر داشته است. البته سرعت رشد اقتصادی تگزاس بسیار کند و برابر 0.2 درصد است. در مقابل مقدار رشد اقتصادی با تورم تنظیم شده به ازای هر نفر در آلبرتا به مقدار زیادی منفی بوده و نرخ سالانه ۲.۴- درصد را به ثبت رسانده است.

در سه سال اخیر میزان رشد نرخ استخدام در تگزاس به نسبت آلبرتا آمار بسیار بهتری داشته است. این نرخ در تگزاس بین سال‌های 2015 تا 2018 مقدار 1.7 درصد بوده، اما در همین بازه زمانی آلبرتا تنها توانسته نرخ 0.6 درصدی را ثبت کند.

عملکرد ضعیف اقتصادی در آلبرتا به نسبت تگزاس در سال‌های اخیر موجب نتایج مالی بسیار متفاوتی در این دو منطقه شده است. آلبرتا همواره دارای کسری بودجه نسبتا زیادی بوده و بدهی بسیار زیادی نیز داشته است، اما در تگزاس شرایط کاملا فرق می‌کند.

هرچند فاکتورهای بسیاری در بدست آمدن این نتایج اقتصادی متفاوت در آلبرتا و تگزاس موثر بوده‌اند، اما بد نیست بدانید در این بازه زمانی در دو ناحیه مذکور تصمیمات حقوقی تقریبا غیرقابل قیاسی برای سیاست‌گذاری عمومی گرفته‌ شده است. در آلبرتا کسری بودجه به مصرف رسیده، مالیات‌ها رشد داشته و وضعیت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت‌وگاز نیز تا حد زیادی نامناسب شده است. تمامی موارد بالا سبب شده تا آلبرتا نتواند در زمینه‌های گوناگون به رقابت با رقبای خود بپردازد.

منبع: Fraser Institute