Thursday, April 18, 2024
2.5 C
Calgary

بررسی ریشه کسری بودجه آلبرتا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در ماه مه 2019 حزب United Conservative که به تازگی اداره امور استان آلبرتا را به دست گرفته بود اقدام به ایجاد هیئت Blue Ribbon برای بررسی امور مالی این استان کرد. این هیئت متعهد بود تا پیشنهاداتی را برای دستیابی به بودجه‌ای متوازن و بدون کسری تا سال 2022/23، بدون آن‌که مالیات افزایش پیدا کند، ارائه دهد.

این پژوهش با بررسی تاریخی رویدادهای رخ داده در این استان به دنبال آن است تا ببیند علت ایجاد رکود بزرگ و پایدار آلبرتا چه بوده است.

پس از رکود و با کاهش قیمت کالاها که از اواخر سال 2014/15 آغاز شده میزان درآمدهای استان آلبرتا به شدت کاهش یافته است. این کاهش درآمد سبب شد تا مقداری کسری‌ در بودجه بوجود آید. با اینحال علارقم کسری بسیار زیاد بودجه، دولت استانی اقدام به افزایش هزینه معمول خود کرد که وخیم‌تر شدن شرایط را در پی داشت.

دولت آلبرتا می‌توانست با مشاهده تجربه سایر دولت‌های استانی که در وضعیت هزینه خود تجدیدنظر کرده بودند و به این طریق از کسری بودجه‌ای بزرگ جلوگیری کنند الگو بگیرد. یکی از این کارها در دهه 90 میلادی توسط دولت NDP و به رهبری نخست‌وزیر روی رومانوو در ساسکاچوان صورت پذیرفته است. اما متاسفانه دولت آلبرتا به جای آن به افزایش هزینه‌های خود ادامه داد و رویکرد “پرداختن به وضع موجود” را در پیش گرفت. به این ترتیب به دلیل این تصمیمات و سیاست‌گذاری‌ها کسری بودجه این استان بدتر شد و همچنان نیز پابرجا است.

هم‌اکنون میزان هزینه به ازای هر نفر در استان آلبرتا به مراتب بیشتر از استان‌های بریتیش‌کلمبیا، اونتاریو و کبک است.

دولت استانی آلبرتا در حال حاضر برنامه‌ای را در پیش گرفته تا سطح هزینه‌های خود را بین سال‌های 2018/19 تا 2021/22 به میزان 10.9 درصد کاهش دهد. این کار می‌تواند کسری بودجه را یک سال زودتر از موعد مقرر رفع کند. علاوه بر این فضایی مالی برای اجرای اصلاحات مالیاتی با هدف رشد استان ایجاد خواهد شد.

منبع: Fraser Institute