Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

راهکارهای مفید برای بازسازی مغز

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بر خلاف تصور عمومی، لازم نیست حتما در یک تصادف خودرو یا در مسابقه فوتبال آمریکایی بوده باشید تا به مغزتان آسیب وارد شود.

واقعیت ناراحت‌کننده این است که ضربه به سر هر روز برای صدها هزار نفر اتفاق می‌افتد؛ از ضربه‌های کوچک گرفته تا بزرگ؛ سقوط اشیا، زمین خوردن، حمله‌های فیزیکی، و آسیب‌های ورزشی سالانه ۲ میلیون نفر را به اتاق اورژانس می‌کشانند. علاوه بر این، صدها هزار آسیب به سر هرگز گزارش نمی‌شوند و بدون تشخیص پزشکی به حال رها می‌شوند.

حتی یک ضربهٔ آرام یا متوسط هم می‌تواند عملکرد مغزی شما را تا حد زیادی کاهش دهد و این به خودی خود، عواقبی برای سلامتی شما خواهد داشت.

اولین قدم در درمان آسیب این است که نوع ساختار مغزی خود را بشناسید. برای درک بهتر اینکه مغز شما چطور کار می‌کند و چطور باید برنامهٔ شخصی برای حداکثرسازی توان آن دریافت کنید، به Brain Health Assessment مراجعه کنید.

اگر ضربه‌ای —هر چند کوچک— به سر شما وارد شده است، استفاده از این ۶ راهکار برای بازیابی عملکرد مغز و بهبود حافظه را توصیه می‌کنیم:

۱. ورزش مغزی و جسمی

پژوهش‌های مختلف اثر مثبت ورزش بر روی قلب، عضلات و حافظه را ثابت کرده‌اند. ورزش یکی از مهمترین کارهایی است که می‌توانید برای بهبود سلامت مغز انجام دهید. فعالیت فیزیکی جریان خون را بهبود می‌دهد و مواد مُغَذی را سریع‌تر به سلول‌ها می‌رساند، مقدار دوپامین را بالا می‌برد و سلول‌های جدید مغزی تولید می‌کند. حتی وقتی شما یک روز طولانی در محل کار داشته‌اید، یک تمرین خوب می‌تواند انرژی و حال شما را خوب کند و کیفیت خوابتان را بالا ببرد.

۲. حذف سموم

سموم تاثیرات منفی شدیدی روی بدن دارند. سموم معمولا از طریق پوست، تغذیه و تنفس وارد بدن می‌شوند. بسیاری از آنها در مواد تمیزکننده خانگی و حتی محصولات بهداشتی یافت می‌شوند. محصولات سمی را در خانه پیدا کنید و آنها را دور بریزید. از اپ‌هایی مثل Safe Cosmetics برای تشخیص مواد مختلف و درجه سلامت محصولات استفاده کنید.

۳. پرهیز از الکل

استفاده از الکل باید حداقل باشد. حتی یک لیوان آبجو یا شراب در روز هم می‌تواند بدن و مغز شما را مسموم کند. سبک زندگی خود را تغییر دهید و از مصرف تنباکو، وِیپ و داروهای به اصطلاح «شادی‌آور» پرهیز کنید، اینها تاثیرات اعتیادآوری دارند که سلامت شما را در میان‌مدت و بلندمدت به خطر می‌اندازند.

۴. بهبود رژیم غذایی

وقتی استرس‌زده‌اید یا دردهای احساسی و فیزیکی دارید، معمولا برای بهتر کردن حال خود به خوردن غذاهای محبوبتان روی می‌آورید. به همین خاطر آنها را غذاهای مایه تسلی می‌نامند. هر چند این یک راه‌حل سریع است اما به مرور سلامتی شما را به خطر می‌اندازد. جلوی وسوسهٔ مصرف محصولات قندی و شکلات، نمک و کربوهیدرات‌ها بایستید و به غذاهای ارگانیک روی بیاورید که کمک‌حال مغز شما خواهند بود. به دنبال رژیمی بگردید که در آن ۷۰ درصد غذاها گیاهی باشند و ۳۰ درصد مواد پر-پروتئین، و اندکی چربی سالم هم به اینها اضافه کنید.

۵. خواب باکیفیت

خواب مفید و مناسب برای سلامت جسم و مغز مهم است. در خواب، بدن شما به جوان‌سازی سلول‌ها مشغول می‌شود و فرصتی به مغز می‌دهد تا خودش را نوسازی و سموم را دفع کند. ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه به کمک مغز شما می‌آید و فرصت برون‌ریزی مواد بد را فراهم می‌کند. اما اگر کمتر از ۶ ساعت در روز می‌خوابید، حتما با مشکلاتی مثل حافظه ضعیف روبرو هستید. یک چُرت نیم ساعته در میان روز هم بسیار مفید است.

۶. دریافت مواد مناسب برای تسریع ریکاوری

بسیاری افراد که ضربه مغزی داشته‌اند نمی‌دانند که چطور به مغزشان کمک کنند تا سریع‌تر خودش را بازیابی کند. در این راه، دریافت مواد مناسب اولویت بالایی دارد. از جمله مهمترین آنها: ویتامین‌های لازم، روغن ماهی، و دیگر مواد توصیه شده توسط پزشکتان است.

۷. قدرت امگا-۳

نقش اسیدهای چربِ امگا-۳ برای بازسازی قشر سلولی که چندین تریلیون پیوند مغزی را می‌سازد و حال عمومی، درک، و رفتارهای ما را شکل می‌دهد، کلیدی است.

بسیاری از مردم دنیا دچار کمبود امگا-۳ هستند و کمتر از یک سوم از مقدار لازم را دریافت می‌کنند. هر وعده امگا-۳ حدود ۱,۶۰۰ میلی‌گرم DHA و EPA و دیگر انواع امگا-۳ را به بدن می‌رساند.

غذاهای دریایی را حتما در رژیم خود مصرف کنید تا هم بهبود سریع‌تری داشته باشید و هم تمرکز ذهنی و حافظه بهتری پیدا کنید.

۸. فسفاتیدیل‌سرین

فسفاتیدیل‌سرین که در محصولاتی مثل NeuroPS هم یافت می‌شود، به طور طبیعی باید در همه سلول‌ها باشد و یکی از آجرهای اولیه در ساختن سیستم قشر سلولی است که سلول‌های بدن را به هم مرتبط می‌کنند. NeuroPS باعث انتقال و اثرگذاری بهتر ۴ ماده مهم در بدن می‌شود: استیل کولین، دوپامین، سروتونین، و نوراپینفرین.

در پژوهش‌های کلینیکی مختلف، معلوم شده که فسفاتیدیل‌سرین باعث بهبود یادآوری نام‌ها، چهره‌ها، کلمات، و اعداد می‌شود و توانایی گفتاری آدم‌ها را هم بالا می‌برد.

همچنین مصرف آن باعث بهبود توجه، یادگیری، و دیگر عملکردهای ادراکی در سنین مختلف می‌شود، به خصوص در بین افراد ۵۰ سال و بالاتر.

منبع: brainmdhealth