Friday, March 29, 2024
-7 C
Calgary

تعطیلی دو هزار چاه گاز و اخراج صد نفر در Gas City آلبرتا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

شهر Medicine Hat در جنوب آلبرتا —که به شهر گاز (Gas City) هم معروف است— به خاطر افت قیمت جهانی گاز طبیعی، با تعطیلی قریب الوقوع ۲,۰۰۰ چاه روبرو ست که نتیجهٔ آن اخراج و بیکاری ۱۰۰ نفر از نیروهای فعال در این بخش خواهد بود.

تصمیم تعطیلیِ حدود ۷۵ درصد از چاه‌های گاز در این شهر هفتهٔ قبل اعلام و همین دوشنبه نهایی شد. شهردار مدیسین هَت آقای تِد کلاگ‌استون آن را یکی از تصمیم‌های سخت دوران خودش نامیده است و می‌گوید:

«این تصمیم یک شبه گرفته نشد. از ۱۰ سال پیش که من در شورای شهر بودم درباره استراتژی آیندهٔ شهر رایزنی می‌کردیم، یعنی در بازهٔ ۲۰۰۸-۲۰۰۹ که قیمت گاز طبیعی عملا به کف رسیده بودند.»

کلاگ‌استون می‌گوید که سقوط قیمت گاز باعث شده که این شهر سالی ۳۰ تا ۳۵ میلیون دلار بابت استخراج گاز ضرر بدهد: «زمان‌هایی بوده که ما به خریدارها پول داده‌ایم تا فقط گاز ما را ببرند.»

medicine-hat-mayor-ted-clugston.jpg

حدود ۵۰۰ حلقه از چاه‌های قدیمی که معروف به «چاه‌های ۱۰۰ ساله» هستند، در بخش شمالی این شهر فعال خواهند ماند، زیرا هزینهٔ فعالیت آنها پایین است.

کلاگ‌استون می‌گوید: «برای نگهداری از آن چاه‌ها باید عده‌ای از کارمندان را نگه داریم، ولی در نهایت همه چاه‌ها در ساسکاچوان و به سمت شرق تعطیل خواهند شد.»

نتیجهٔ این تحولات بیکاری ۱۰۰ نفر خواهد بود. به گفتهٔ شهردار مدیسین هَت: «ما هرگز کسی را اخراج نکرده بودیم…واقعا کار سختی است و آن را با آغوش باز انجام نمی‌دهیم. سعی داریم به آنها کمک کنیم تا کار پیدا کنند، ولی بیشترشان می‌دانستند که این روز بالاخره می‌آید.»

بحران هویت

از دست دادن فرصت‌های شغلی و تعطیلی صنایع، میراث خوبی برای یک شهر و یک شهردار نیست. کلاگ‌استون می‌گوید:

«من نمی‌خواستم آن شهرداری باشم که در عمر ۱۲۰ سالهٔ این شهر، تصمیم به خروج از صنعت گاز می‌گیرد. منظورم این است که این میراثی نیست که کسی بخواهد آن را در این شهرداری از خودش به جا بگذارد.»

کلاگ‌استون می‌گوید که اهالی مدیسین هَت معمولا از تصمیم‌های او و شهرداری حمایت می‌کنند: «بسیاری از شهروندان از این تصمیم سخت راضی نیستند ولی دلایل آن را درک می‌کنند.»

به نظر شهردار، با وجود این تغییرات هنوز هویت مدیسین هت به صنعت نفت و گاز پیوند خورده است: «ما به تاریخچه خود در صنعت گاز طبیعی و تمام دستاوردهای آن برای شهرمان افتخار می‌کنیم.»

«هزینهٔ تمام مراکز عمومی و مالیات املاک ما زیر پوشش سود حاصل از گاز طبیعی بوده است و تمام صنایع تولید کود و سوخت و متانول از انرژی گاز استفاده کرده‌اند—حالا از آن برای استخراج بیتکوین استفاده خواهیم کرد.»

بارقهٔ امید

بعد از بسته شدن چاه‌های فعلی، برنامه این است که آنها را به حال خود رها کنند زیرا هزینه احداث چاه زیاد است و شاید در آینده معجزه‌ای اتفاق بیفتد.

«هدف این است که آنها را ببندیم و تجهیزات را ببریم و زمین‌ها را به شکل اولیه خودشان برگردانیم.»

بسته شدن این همه چاه گاز در شهری که لقب خود را هم از آن گرفته، نشانگر یک سیگنال جدید برای صنعتی است که ۶۰,۰۰۰ نفر در آن مشغول به کارند. البته گاز طبیعی همچنان برای تولید انرژی مورد نیاز خود شهر استفاده می‌شود.

شهردار مدیسین هت می‌گوید که کارخانهٔ تولید متانول، کارخانه تولید لاستیک گودیر، و شرکت‌های استخراج بیتکوین همچنان از الکتریسیتهٔ تولیدی با گاز طبیعی استفاده خواهند کرد. و البته مزرعهٔ سرپوشیدهٔ کانابیس نیز در آینده به آنها اضافه می‌شود.

کلاگ‌استون دلیل این قضیه را ارزان بودن گاز طبیعی می‌داند و می‌گوید هویت شهر گاز تغییری نخواهد کرد.

منبع: CBC News