Thursday, March 28, 2024
-1 C
Calgary

جاستین ترودو و قول ممنوعیت سلاح‌های تهاجمی بعد از رسوایی چهرهٔ سیاه

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

رهبر حزب لیبرال، جاستین ترودو، قول داده که در صورت انتخاب مجدد برای تشکیل دولت آیندهٔ کانادا، تمام سلاح‌های تهاجمی جنگی را ممنوع خواهد کرد و این تنها بخشی از برنامهٔ کنترل سلاح در کانادا ست که به دولت‌های استانی، منطقه‌ای، و ادارات پلیس امکان کنترل بیشتر را می‌دهد.

ترودو این موضوع را جمعه در حالی اعلام کرد که کمپین لیبرال در تلاش برای بازسازی تصویر عمومی او بعد از رسوایی نژادی (حضور در میهمانی‌ها با چهرهٔ سیاه در سال‌های دور) است.

این برنامه کنترلی اکنون در Greektown اجرا می‌شود، محله‌ای که پارسال یک تیرانداز افسارگسیخته ۱۳ نفر را زخمی کرد و ۲ نفر را به قتل رساند. مشکل کنترل اسلحه یکی از مواردی است که برای مردم تورنتو اهمیت زیادی یافته است، و همه می‌دانیم که در انتخابات ماه آینده، تورنتو برای لیبرال‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

ترودو می‌گوید که طرح ممنوعیت سلاح‌های جنگی باعث خواهد شد که اسلحه‌های نیمه-خودکار مثل AR-15 غیرقانونی شوند؛ این مدل همان مسلسلی است که در تیراندازی‌های اخیر در ایالات متحده استفاده شده است.

ترودو می‌گوید: «ما می‌دانیم که برای شکار یک آهو نیازی به سلاح‌های جنگی —که برای قتل عام بیشترین افراد در کوتاه‌ترین زمان ممکن طراحی شده‌اند— نداریم.»

ترودو می‌گوید که در سال ۲۰۱۷ تعداد قربانیان تیراندازی حدود ۲,۵۰۰ نفر بیشتر از قربانیان سال ۲۰۱۳ بوده است. ترودو این را هم اعتراف کرده که تلاش دولتش برای این مشکل، کافی نبوده است.

در قالب این طرح، لیبرال‌ها می‌خواهند با مسئولین منطقه‌ای و استانی همکاری کنند تا شهرداری‌ها و اداره‌های پلیس بتوانند محدودیت‌های حمل سلاح را به نحو موثری اجرا کنند.

ترودو قول داده که از حقوق قانونی شکارچیان حمایت کند و دوباره به دنبال اجرای طرح ثبت سلاح‌های دوربُرد نرود—طرحی که دولت محافظه‌کار قبلی آن را لغو کرده بود.

در قالب این طرح، یک برنامهٔ باز-خرید نیز پیشنهاد شده تا افرادی که سلاح جنگی در خانه دارند، بتوانند تا ۲ سال پس از شروع طرح، آن را به دولت بفروشند.

کمپین لیبرال‌ها احتمالا امید دارد که با اعلام این طرح بتواند رسوایی ترودوی سیه‌چُرده را از رسانه‌ها جمع کند، داستانی که جنبهٔ بین‌المللی هم یافته و کمپین را از مسیرش خارج کرده است.

west-point-grey-academy.JPG

دیروز خبرنگارها درباره این رسوایی از ترامپ در کاخ سفید پرسیدند، که او گفت: «امیدوار بودم این سوال را از من نپرسید.»

ترامپ که کنار نخست وزیر استرالیا نشسته بود، گفت: «خیلی متعجب شدم و وقتی دیدم که چند بار هم تکرار شده، بیشتر تعجب کردم. من همیشه با جاستین رابطهٔ خوبی داشته‌ام. نمی‌دانم چه بگویم، واقعا غافلگیر شدم.»

ترودو در واکنش به عکس‌ها و ویدیوهایی که او را با چهرهٔ سیاه در میهمانی‌های قدیمی نشان می‌دهند، ابراز پشیمانی کرده و کار خود را را نژادپرستانه توصیف کرده است.

ترودو، در پاسخ به سوالی درباره تاثیر این رسوایی بر اعتبار بین‌المللی‌اش، گفته است:

«تمرکز من بر کانادایی‌هایی ست که هر روز تبعیض می‌بینند، هدف نژادپرستی‌اند، و در محیطی با محدویت و نابرابری زندگی می‌کنند—افرادی که کارهای قدیم من باعث ناراحتی‌شان شده است.»

«من عمیقا از آنها عذرخواهی می‌کنم و تمرکزم را روی تلاش‌هایم به عنوان رهبر حزب لیبرال قرار می‌دهم تا در مقابل نژادپرستی و تبعیض در کانادا و در صحنهٔ جهانی بایستم.»

ترودو می‌گوید که برنامه‌ریزی کرده تا با رهبر حزب NDP آقای جاگمیت سینگ تماس بگیرد و از او نیز عذرخواهی کند. سینگ، یکی از اولین افراد از اقلیت نژادی کانادا ست که به رهبری یک حزب فدرال رسیده. او که پیروی مذهب سیک است، دستار به سر می‌بندد.

منبع: Daily Hive