Monday, April 15, 2024
4.5 C
Calgary

نگاهی به روند حذف زغال سنگ از چرخه تولید برق آلبرتا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

برای تطبیق با قوانین جدید، تولید برق در استان آلبرتا در حال دگرگونی است به گونه‌ای که شاهد تغییر منبع تولید برق از زغال سنگ به گاز طبیعی هستیم، و تلاش‌های بزرگتری هم در این زمینه در جریان است.

نیروگاه برق Genesee در غرب ادمونتون یکی از بزرگترین نیروگاه‌ها در آلبرتا است و نقشی کلیدی در تامین برق استان دارد. به طوری که معمولا بیش از ۱۰ درصد از برق استان را تولید می‌کند.

این نیروگاه از زمان گشایش در سال ۱۹۲۹ تا امروز دو بار گسترش یافته است و حالا دارای سه ژنراتور است که تقریبا همیشه با ظرفیت کامل مشغول تولید برق با سوزاندن زغال‌سنگ هستند و امروزه ۱,۳۰۰ مگاوات برق تولید می‌کنند.

به روز رسانی‌هایی که در سال‌های اخیر انجام شده میزان آلاینده‌های خروجی را تا ۱۰ درصد کاهش داده است اما تغییراتی که در دست انجام است، تاثیری حتی بیشتر بر میزان آلاینده‌های خروجی از نیروگاه خواهد داشت.

قرار است در آیندهٔ نزدیک ۱۰۰ درصد از برق این نیروگاه با گاز طبیعی تولید شود که این تنها یکی از تلاش‌های کانادا برای حذف کامل زغال سنگ از چرخهٔ تولید انرژی تا سال ۲۰۲۹ است. تغییری که بدون آن این نیروگاه عملا باید از آغاز سال ۲۰۳۰ تعطیل می‌شد.

البته امروزه هم در این نیروگاه برای آتش زدن زغال سنگ از گاز طبیعی استفاده می‌شود ولی حالا مسئولین در حال نصب خطوط تامین گاز بزرگتری‌اند و در چند سال آینده این خطوط به خود نیروگاه وصل خواهند شد تا جایگزینی کاملی انجام شود.

البته قرار است تاسیسات سوزاندن زغال سنگ هم در محل حفظ شوند تا کمپانی در شرایط اقتصادی مختلف، امکان انتخاب منبع سوخت از بین گاز و زغال‌سنگ را داشته باشد. مدیر Genesee می‌گوید که برای رساندن نیروگاه به مزر بهینگی کامل در استفاده از منبع سوخت، نیاز به ۱۰ سال اضافه بعد از ضرب‌الاجل ۲۰۲۹ دارند.

تغییر منبع سوخت به گاز طبیعی تقریبا در تمام نیروگاه‌های استان آلبرتا به جریان افتاده و انتظار می‌رود که با سرعت مشابهی پیش برود.

امروزه نسبت تولید برق آلبرتا از منابع سوخت مختلف به این شکل است: ۴۷ درصد زغال سنگ، ۴۲ درصد گاز طبیعی. و حدود ۱۰ درصد از برق استان هم از منابع تجدیدپذیر یا همان انرژی‌های پاک تامین می‌شود.

کمپانی TransAlta هم در میانهٔ این تغییر است و طبق برنامه‌ریزی‌های فعلی منبع سوخت ۷ نیروگاه خود را تا سال ۲۰۲۳ به طور کامل به گاز طبیعی تغییر خواهد داد، یعنی ۶ سال زودتر از ضرب‌الاجل دولت.

در سال‌های آینده تقاضای انرژی در آلبرتا همچنان رو به افزایش خواهد بود و این تغییرات کمک خواهند کرد که نیروگاه‌های اصلی آلبرتا در شبکه توزیع برق باقی بمانند و همزمان چشم‌انداز فعالیت آنها تا مدت‌های طولانی امتداد یابد.

مدیر نیروگاه Genesee می‌گوید که با روی آوردن به گاز طبیعی، هزینهٔ برق مردم آلبرتا پایین می‌ماند، عمر نیروگاه‌ها بالا می‌ٰرود و تغییر به منبع جدید هم بدون وارد آمدن شوک قیمتی به بازارها انجام خواهد شد.

طبق برآوردها تقاضای برق در آلبرتا در بیست سال آینده به ۲۵,۰۰۰ مگاوات افزایش خواهد یافت و جایگزینی زغال سنگ با گاز طبیعی نه تنها باعث صرفه‌جویی در هزینهٔ برق خواهد شد، بلکه به طور غیرمستقیم هزینه‌های درمانی ناشی از آلودگی‌های محیطی را نیز کاهش خواهد داد. ضمنا دولت با دادن بخشودگی مالیاتی به شرکت‌های تولید برق این تغییر را برای آنها نیز تسهیل خواهد کرد.

در آلبرتا شرایط طوری تعریف شده‌اند که این تغییر غیرقابل بازگشت باشد و در آینده به خاطر تغییر قیمت منابع سوخت نیروگاه‌ها، کمپانی‌های اداره‌کننده وسوسه به بازگشت به زغال سنگ نشوند.

منبع: Global News