Wednesday, April 17, 2024
2.1 C
Calgary

وعده انتخاباتی اندرو شیر برای بازگشایی پرونده SNC Lavalin

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

پیش‌تر در مطلبی به شباهت‌های کارزار انتخاباتی جاستین ترودو با پدرش پرداختیم. کارزاری که به نظر می‌رسد هر روز برای او سخت‌تر هم می‌شود.

اخیرا آقای اندرو شیر، رهبر حزب محافظه‌کار کانادا در حمله‌ای جدید به دولت ترودو، به مردم وعده داده که در صورت پیروزی در انتخابات ۲۰۱۹، پروندهٔ SNC-Lavalin را بار دیگر خواهد گشود.

در این رسوایی که باعث برکناری دو وزیر و استعفای مشاور ارشد جاستین ترودو شد، دولت ترودو کوشیده بود با فشار سیاسی مانع از پیگیری جرایم این شرکت در زمینه رشوه برای اجرای پروژه‌های خارجی شود و آن را با پرداخت یک جریمه حل و فصل کند.

شیر که در مونترال این وعده را اعلام کرد، می‌گوید که بررسی دوباره این رسوایی می‌تواند جواب سوال‌های بسیاری از کانادایی‌ها را بدهد زیرا آنها حق دارند نقش دقیق دولت ترودو در ماجرای SNC-Lavalin را بدانند.

شیر گفت: «[با تغییر این دولت] دیگر یک نخست وزیر خلافکار نمی‌تواند مانع از بررسی بدرفتاری‌های خودش بشود و بررسی‌ها باعث تقویت دمکراسی ما در مقابل سیاستمدارهای بی‌پروا و فاسد می‌شود.»

اوایل امسال بود که کمیسر فدرال اخلاق نظر خودش را درباره این پرونده اعلام کرد. به نظر او ترودو با فشار بر دادستان کل خانم جوی ویلسون-رِیبالد برای اکتفا به جریمه و پرهیز از محاکمه SNC-Lavalin به دلیل پرداخت رشوه در پروژه‌هایش در لیبی، قانون تضاد منافع را زیر پا گذاشته بود.

اما کمیسر این را هم گفته بود که نتوانسته اطلاعات کامل برای بررسی وقایع را به دست آورد. پلیس سواره نظام کانادا هم به دلیلی مشابه در بررسی این پرونده خاص به در بسته خورده است: دولت ترودو حاضر به چشم‌پوشی از حق رازداری کابینه برای محفوظ نگه داشتن اسناد نیست، و دسترسی به افراد مربوطه را هم ممکن نمی‌کند.

آقای شیر این تعهد را هم داد که لایحه‌ای را معرفی کند که به پلیس سواره نظام امکان مراجعه به دادگاه عالی را می‌دهد تا با رای آن دادگاه حق رازداری کابینه برداشته شود.

محافظه‌کارها بارها در جریان کمپین انتخاباتی‌شان روی پرونده SNC-Lavalin مانور داده‌اند و از آن به عنوان دلیل محکمی برای پایان دادن به دولت ترودو یاد می‌کنند. باید دید آیا در نهایت موفق به این کار می‌شوند یا خیر.

منبع: Daily Hive