Thursday, March 28, 2024
-5.3 C
Calgary

اندرو شیر به دنبال حذف ۲۵٪ کمک کانادا به کشورهای خارجی است

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اندرو شیر رهبر حزب محافظه‌کار کانادا در ادامه کمپین ۲۰۱۹ خودش وعده داد که در صورت انتخاب، هزینه کمک به کشورهای خارجی را ۲۵٪ کاهش دهد و به اصلاح روابطش با کشورهای دنیا بپردازد.

این ایده باعث کاهش بودجه کمک‌های بین‌المللی کانادا —که امروز ۶ میلیارد دلار است— خواهد شد. محافظه‌کارها معتقدند که دولت لیبرال‌ها در این زمینه ولخرجی زیادی کرده است و شیر می‌خواهد ضمن کاهش ۱.۵ میلیارد دلاری این بودجه، ۷۰۰ میلیون دلار را به کشورهایی هدایت کند که بیشترین نیاز را به آن دارند، به خصوص در مناطقی که کودکان در وضعیت بحرانی هستند.

این صرفه‌جویی باعث می‌شود دست دولت آقای شیر برای کاهش مالیات عمومی و ارایه بخشودگی‌های مالیاتی مختلف باز شود.

شیر در کمپینش در تورنتو چنین در این باره توضیح داد: «ما کمک‌های خارجی را هدفمند می‌کنیم تا روی کشورهایی متمرکز شود که بیشترین نیاز را دارند، و همزمان از این صرفه‌جویی برای کمک به شهروندان کانادایی استفاده خواهیم کرد.»

او با این وعده بخشی دیگر از سیاست خارجی خود را رونمایی کرد تا در مناظرهٔ سه‌شنبه با رهبران سایر احزاب، درباره آن صحبت کند. ولی این مناظره به دلیل انصراف جاستین ترودو لغو شد.

آقای شیر وعده‌های قبلی خود برای سیاست‌زدایی از عرصهٔ نظامی را هم تکرار کرد و قول داد در صورت انتخاب حتما دستور ساخت یک ناو دیگر در کارخانهٔ Chantier Davie در کبِک را بدهد، ناوی که ارتش کانادا می‌گوید به آن نیازی ندارد.

محافظه‌کارها در صورت انتخاب، قصد دارند سفارتخانه کانادا در اسرائیل را به بیت‌المقدس منتقل کنند، برای مقابله با تجاوز روسیه سلاح در اختیار اوکراین قرار دهند و از ایالات متحده درخواست کنند که به برنامهٔ دفاع موشک‌های بالستیک بپیوندند.

آنها می‌خواهند دفتر آزادی مذهبی را هم بازگشایی کنند، دفتری که استیون هارپر (نخست وزیر قبلی محافظه‌کارها) آن را گشوده بود ولی ترودو دستور بسته شدنش را داد.

آقای شیر با انتقاد از ترودو که از مناظره طفره رفته بود، اعلام کرد که رهبر حزب لیبرال نتوانسته انتظارات مردم را برآورده کند و سفر فاجعه‌آمیزش به هند، مذاکرات یک‌طرفه تجاری‌اش، و رفتار بدش با بازنشستگان ارتش، فقط نمونه‌هایی از این ضعف هستند.

آقای شیر قول داده کمک‌های مالی کانادا به زیرمجموعه‌های سازمان ملل را که به حمایت از پناهجویان فلسطینی در خاورمیانه می‌پردازند، حذف کند و مانع از رفتارهای ضد-یهود این افراد و حمایت از حزب حماس شود.

آقای شیر از کمک‌های مالی کانادا به ایران، کره شمالی و روسیه هم انتقاد کرد. بخشی از پول‌های پرداختی کانادا به سازمان ملل، صرف حمایت از فعالیت‌های پزشکی و حمایت از زنان در این کشورها می‌شود.

آقای شیر مایل به هدایت ۷۰۰ میلیون دلار به کشورهایی مثل مکزیک، چین، برزیل و ترکیه است که به نظر او گروهی از کودکان ساکن آنها در مناطق بحرانی زندگی می‌کنند.

شورای کاناداییِ همکاری بین‌المللی (CCIC)، که چتری است برای حمایت از گروه‌های بین‌المللی، نگرانی خود از سخنرانی آقای شیر را اعلام و نیاز به ادامهٔ حمایت‌هایی از این نوع را گوشزد کرده است.

کشورهای ثروتمند عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه که کانادا هم در میان آنها است، موافقت کرده‌اند که ۰.۷٪ از درآمد خالص ملی‌شان را به عنوان کمک‌های بین‌المللی در اختیار آن قرار دهند. (کانادا در حال حاضر فقط ۰.۲۸٪ کمک می‌کند.)

سخنگوی CCIC می‌گوید: «ابزار کمک‌های انسان‌دوستانه برای توسعه کشورها نقش مهمی در رهبری جهانی کانادا دارد و تاثیرات واضحی داشته است.»

«برای مثال، کره جنوبی از یک دریافت‌کننده بزرگ کمک‌ها تبدیل به یک شریک قابل اتکا برای کانادا شده است. در طول ۲۵ سال، رواندا از یک نسل‌کشی وحشتناک، بیرون آمده و با عبور از بحران وارد رشد شده، طوری که الآن الگویی برای بقیه کشورهای قاره افریقا ست.»

وقتی از آقای شیر سوال شد که آیا نگران نیست که کاهش این کمک‌ها باعث از دست رفتن جایگاه کانادا در شورای امنیت سازمان ملل شود، او گفت که اطمینان دارد شرکای کانادا نقش آن در صحنهٔ جهانی را فراموش نمی‌کنند.

در حال حاضر نروژ و ایرلند به دنبال دریافت یک صندلی در شورای امنیت هستند و کمک‌های بین‌المللی آنها هم بیشتر از کانادا ست.

منبع: Daily Hive