Tuesday, April 16, 2024
0.4 C
Calgary

طرح شکایت قضایی علیه غول تولیدکننده سیگارهای الکترونیکی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

به تازگی یک پرونده شکایت قضایی از سوی دو جوان علیه شرکت Juul که تولیدکننده سیگارهای الکترونیکی است، در دادگاه عالی بریتیش‌کلمبیا به جریان افتاده است.

بر اساس مدارک دادگاهی اوون مان-کمپل و جایسن استفنز ادعا می‌کنند که از سال 2018 به استفاده از سیگارهای الکترونیکی Juul روی آورده‌اند. به گفته آن‌ها پس از استعمال سیگارهای الکترونیکی این شرکت مشکلات جسمی و بهداشتی گوناگونی از جمله بیماری ریوی برای آن‌ها بوجود آمده است.

Juul یک برند بزرگ تولیدکننده سیگارهای الکترونیکی است. شعار اصلی این شرکت آن است که می‌خواهد جایگزینی لذت‌بخش برای سیگار را در اختیار بزرگسالان قرار دهد تا آن را استعمال کنند.

این سیگارها با باتری کار می‌کنند. این باتری به یک مایع الکترونیکی پایه نمک که حاوی نیکوتین نیز می‌باشد حرارت می‌دهد. همین فرایند منجر به ایجاد هوا و بخاری حاوی ذرات معلق می‌شود که به صورت دود از دهان افراد خارج می‌شود.

در شکایت مطرح شده بر این نکته تاکید شده که مان-کمپل و استفنز از سن 18 سالگی استعمال سیگارهای الکترونیکی Juul را آغاز کرده‌اند.

به گفته این دو جوان بلافاصله پس از استفاده از این سیگارهای الکترونیکی علائمی همچون تنگی نفس، برونشیت مزمن، درد قفسه سینه، ذات‌الریه، افزایش اعتیاد به نیکوتین و اضطراب در آن‌ها بوجود آمده است.

در سال 2019 پزشکان خانوداگی مان-کمپل و استفانز به آن‌ها می‌گویند که این علائم به دلیل استعمال سیگارهای الکترونیکی و دود ناشی از آن‌ها ایجاد شده و بهتر است استفاده از این سیگارها را کنار بگذارند.

هر دو این افراد اعلام کرده‌اند که در صورت آگاهی از مضرات سیگارهای الکترونیکی و در دسترس بودن اطلاعات کافی و یا دریافت هشدارهای مناسب درباره خطرات آن‌ها برای سلامتی به هیچ وجه به استفاده از سیگارهای الکترونیکی روی نمی‌آوردند.

به ادعای این شاکیان شرکت Juul با تاکید بر لذت‌بخش و ایمن بودن محصولات خود و نیز اشاره به سالم‌تر بودن سیگارهای الکترونیکی در مقایسه با سیگارهای معمولی آن‌ها را گمراه کرده است.

هیچکدام از این ادعاها هنوز در دادگاه به اثبات نرسیده‌اند، اما اخیرا بحث و جدل‌های بسیاری در کانادا و ایالات‌متحده درباره شرکت Juul و سیگارهای الکترونیکی بوجود آمده است.

هفته پیش مدیرعامل این شرکت کوین برنز اعلام کرد که در میانه اعتراضات و بحث‌های موجود درباره مضرات دود این سیگارها از سمت خود کناره‌گیری کرده است. همچنین شرکت Juul اعلام کرده که حساب‌های فیسبوک و اینستاگرام خود در ایالات‌متحده را با هدف پاک کردن محتوای نامناسب موجود در این شبکه‌های اجتماعی که توسط کاربران ایجاد شده، پاک خواهد کرد.

به گفته مرکز کنترل بیماری ایالات‌متحده (CDC) 805 مورد عارضه ریوی در کل کشور و 12 مرگ در ده ایالت گزارش شده که با سیگارهای الکترونیکی مرتبط هستند.

CBC در اینباره گفت: بر اساس آخرین نتایج بررسی‌های ما درباره عارضه‌های ریوی مرتبط با سیگارهای الکترونیک و دود ناشی از آن‌ها، محصولاتی که دارای THC هستند نقش موثری در ایجاد این بیماری‌ها ایفا می‌کنند.

شرکت Juul در وبسایت خود اعلام کرده که محصولات آن‌ها حاوی THC و یا هرگونه ترکیبی که از کانابیس مشتق شود نیست و ترکیبات حاوی ویتامین E که در کانابیس و محصولات آن یافت می‌گردند نیز در آن‌ها وجود ندارد.

در اوایل ماه سپتامبر اداره بهداشت کانادا با انتشار یک اخطاریه به شهروندان این کشور که از این نوع سیگارها استفاده می‌کنند توصیه کرد تا برای معاینه سلامت ریوی خود به مراکز درمانی مراجعه کنند. این سازمان از آن‌ها خواسته تا در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری سریعا اقدامات پزشکی لازم را انجام دهند.

در تاریخ 18 سپتامبر اداره بهداشت Middlesex-London اعلام کرد که یک جوان به نوعی بیماری تنفسی شدید مبتلا شده که به تشخیص پزشکان به دلیل استفاده او از سیگارهای الکترونیکی و دود ناشی از آن‌ها بوجود آمده است.

هفته گذشته نیز مسئولان استانی کبک یک مورد دیگر از ابتلا به بیماری ریوی شدید مرتبط با سیگارهای الکترونیکی را گزارش کردند.

اداره بهداشت کانادا در یک بیانیه درباره این گزارش گفت: این اولین مورد تایید شده در خاک کانادا است. این مورد پس از انتشار گزارش اداره بهداشت Middlesex-London منتشر شده که از یک مورد احتمالی دیگر خبر داده بود.

اداره بهداشت کانادا گفته که در حال انجام تحقیقات نزدیکی با US FDA و US CDC است تا نتایج دقیق‌تری از بررسی‌های خود درباره علت این بیماری‌ها بدست آورد.

این آژانس هشدار داده: سیگارهای الکترونیکی بدون خطر نیستند و تاثیرات احتمالی آن‌ها در صورت استفاده طولانی‌مدت هنوز ناشناخته است. افراد غیرسیگاری، بانوان باردار و جوانان به هیچ وجه نباید از این محصولات استفاده کنند.

منبع: Daily Hive