Thursday, April 25, 2024
4.4 C
Calgary

سیستم مجوز جدید اروپا و تاثیر آن روی مسافران کانادایی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اگر اهل کانادا یا ایالات متحده آمریکا هستید (یا حتی یکی از 60 کشور دیگری که در لیست حضور دارد)، می‌توانید همین الان بلیط هواپیما بخرید و در اولین پرواز، به پاریس یا روم سفر کنید؛ بدون نیاز به برنامه‌ریزی قبلی، بدون ویزا و حتی هر نوع فرم دیگری. تنها کافی‌ست قبل از پرواز پاسپورت خود را به مقامات مرزی ارائه بدهید تا پس از پردازش، شما را راهی سفرتان به اروپا کنند.

اما از سال 2021، با اجرای سیستم اطلاعات و مجوز سفر اروپا (ETIAS)، این قضیه کاملا تغییر خواهد کرد. مسافرانی که برای سفر به منطقه شنگن به ویزا احتیاج ندارند، باید یک درخواست آنلاین بدهند و پس از تایید شدن آن، می‌توانند به اروپا بروند. اگر بخواهید بدون تاییدیه ETIAS به منطقه شنگن سفر کنید، به احتمال زیاد اجازه ورود به هواپیما (یا کشتی، اتوبوس و قطار) را به شما نداده و درب خروجی را نشان‌تان می‌دهند!

خوشبختانه، روند دریافت ETIAS برای بیشتر مسافران سریع و آسان خواهد بود و این تاییدیه فقط یک کار کوچکی است که بعد از رزرو بلیط هواپیما و قبل از جمع کردن وسایل برای سفرتان باید انجام بدهید.

ETIAS چیست؟

برخلاف برخی اخبار شنیده‌شده، ETIAS ویزا نیست. در مقایسه با روند گرفتن ویزا، درخواست آن وقت کمتری می‌گیرد، خیلی سریع‌تر پردازش می‌شود، هزینه کمتری دارد و همچنین نیازی به مراجعه به سفارت یا پست کردن گذرنامه ندارد.

در عوض، ETIAS یک سیستم تاییدیه الکترونیکی است که واجد شرایط بودن مسافرانِ مایل به بازدید از کشورهای منطقه شنگن را تایید می‌کند. اگر در حال حاضر قادر به سفر کردن به اروپا هستید، همچنان می‌توانید تحت تاییدیه ETIAS قرار بگیرید. انتظار می‌رود 98 تا 99 درصد کسانی که برای ETIAS درخواست می‌دهند، مجاز به دریافت آن و سفر به اروپا باشند.

ایالات متحده نیز از سیستم بسیار مشابه‌ای به نام ESTA استفاده می‌کند که از شهروندان کشورهای معاف از ویزا می‌خواهد تا قبل از سفر به آمریکا، یک فرم آنلاین را کامل و ارائه کنند. ETIAS مانند ESTA، اما برای جمعی از کشورهای عضو منطقه شنگن عمل خواهد کرد.

کدام کشورها ETIAS را به‌کار خواهند گرفت؟

سیستم ETIAS برای منطقه شنگن، که یک نهاد جداگانه از اتحادیه اروپا است، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اکثر کشورهای اروپا عضو شنگن هستند که هم‌اکنون 26 کشور را شامل می‌شود.

با شروع کار این سیستم در سال 2021، تاییده ETIAS برای سفر به کشورهای زیر لازم خواهد بود:

اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن‌اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و سویس.

تا زمان شروع به کار ETIAS، احتمالا چهار کشور دیگر هم به این لیست اضافه می‌شوند. کشورهای بلغارستان، کرواسی، قبرس و رومانی، همه در حال طی کردن روند پیوستن به شنگن هستند.

بااین‌حال، ETIAS برای انگلستان و ایرلند، که هر دو از پیوستن به منطقه شنگن خودداری کردند، قابل استفاده نیست. اگر قصد سفر به این کشورها را داشته باشید، لازم نیست کار جدیدی انجام بدهید.

چه کسانی به تاییدیه ETIAS نیاز خواهند داشت؟

ETIAS برای مسافرانی لازم است که از تقریبا 60 کشوری که برای ورود به منطقه شنگن نیازی به ویزا ندارند، راهی سفر به اروپا می‌شوند. کشورهایی که تحت سیستم ETIAS قرار می‌گیرند، کشورهایی از جمله کانادا، ایالات متحده آمریکا، استرالیا، ژاپن، اکثر کشورهای اروپایی که در شنگن نیستند، و همچنین اکثر کشورهای لاتین و برخی دیگر از کشورها هستند.

البته این سیستم جدید، برای مسافران سایر کشورها نیاز نیست. برای کسانی که در حال حاضر به ویزای شنگن نیاز دارند، یعنی کسانی از قبیل شهروندان بلاروس، ترکیه، اکوادور و بیشتر کشورهای آفریقا و آسیا، هیچ چیز تغییر نخواهد کرد. آن‌ها مثل گذشته، همچنان ملزم به دریافت ویزای مرسوم قبلی هستند.

در آخر، این را هم بدانید که ETIAS محدودیت سنی ندارد. پس برای همه‌ی مسافران، با هر سنی، حتی نوزادانی که با والدین خود سفر می‌کنند هم مورد نیاز خواهد بود.

مسافران چگونه باید برای ETIAS درخواست بدهند؟

با شروع به کار این سیستم در 2021، مسافرانی که قصد سفر به اروپا دارند، قبل از عزیمت باید برای دریافت مجوز درخواست بدهند. این درخواست بسته به ملیت هر کس متفاوت خواهد بود و حتی ممکن است نیازمند اطلاعاتی مثل میزان تحصیلات، سوابق کاری، سوابق کیفری و سفرهای قبلی به اروپا باشد. در هر صورت، به‌نظر نمی‌رسد بیشتر از 10 دقیقه طول بکشد.

برای درخواست ETIAS، باید یک ایمیل داشته باشید و گذرنامه‌تان هم حداقل تا سه ماه بعد از شروع اقامت در اروپا انقضا داشته باشد. همچنین به کارت بانکی هم نیاز دارید، چون به مسافرانی که بین 18 تا 70 سال سن دارند، هزینه 7 یورویی تعلق می‌گیرد. این درخواست برای افراد زیر 18 سال یا بالای 70 سال، رایگان خواهد بود.

بعد از ارائه درخواست، سیستم به‌طور خودکار بررسی‌های امنیتی را با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی، درست همانند انیترپل، انجام می‌دهد. با این فرض که هیچ مشکلی پیش نیاید، با گذشت چند دقیقه یک ایمیل دریافت می‌کنید که صلاحیت شما را تایید می‌کند.
اما اگر مشکلی در یکی از بانک‌های اطلاعاتی رخ بدهد، که احتمال آن حدود 5 درصد است، درخواست شما به‌صورت دستی پردازش خواهد شد. این ممکن است بین چهار روز تا دو هفته طول بکشد، پس بهتر است حداقل دو هفته قبل از برنامه‌ریزی برای سفر به اروپا، به سراغ مراحل دریافت ETIAS بروید.

پس از دریافت ایمیلی که صلاحیت‌تان را تایید می‌کند، لازم نیست کار دیگری انجام بدهید. این سیستم، یک سیستم آنلاین است و نیازی به مدارک و اسناد برای سفرتان ندارید. حتی نیازی به پرینت ایمیل تاییدیه هم نیست، البته بهتر است یک عکس از آن بگیرید و در گوشی خود داشته باشید.

اگر به هر دلیلی درخواست شما رد شد، یک ایمیلِ توجیه‌ای برای عدم صلاحیت‌تان دریافت می‌کنید. با این کار، شما این حق را خواهید داشت که درخواست تجدیدنظر کنید.

ETIAS چه قوانین دیگری دارد؟

مجوز ETIAS تا مدت سه سال اعتبار خواهد داشت. اگر گذرنامه شما در این مدت منقضی شود، این مجوز هم باطل خواهد شد و باید پس از دریافت گذرنامه جدید، دوباره برای مجوزETIAS اقدام کنید.

سیستم حال حاضر در منطقه شنگن، شما را به اقامت 90 روزه از هر 180 روز محدود می‌کند. با داشتن تاییده ETIAS، این قانون همچنان پابرجاست، البته این اجازه را خواهید داشت که هر چقدر می‌خواهید به این منطقه وارد یا از آن خارج بشوید. اگر بخواهید مدت طولانی‌تری در اروپا بمانید، ETIAS اهمیتی نخواهد داشت و باید برای ویزای شنگن مربوطه اقدام کنید.

در نهایت، به‌نظر می‌رسد این سیستم جدید خیلی اذیت‌کننده نباشد و مسافران را به مشکل نیندازد. روند آن سریع خواهد بود و مشکل جدیدی برای سفر به اروپا ایجاد نمی‌کند.

منبع: Dayli Hive