Wednesday, April 17, 2024
2.1 C
Calgary

کاهش محسوس تعداد مشاوران املاک در مترو ونکوور

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

به نظر می‌رسد رابطه معناداری بین کاهش اخیر تعداد مشاورین املاک مترو ونکوور و Fraser Valley با کاهش تعداد معاملات بازار مسکن در این مناطق وجود داشته باشد.

تجزیه‌وتحلیل‌های آماری انجام شده توسط شرکت املاک Roomvu نشان می‌دهد که این منطقه برای اولین بار در ده سال گذشته شاهد کاهش تعداد مشاورین املاک خود بوده است.

در سال 2017 و همزمان با به اوج رسیدن رونق بازار املاک حدود 14،000 مشاور فعال مسکن در کل منطقه مشغول به کار بودند. یک سال پس از آن این تعداد به 13،000 نفر کاهش یافت و موجب شد برای اولین بار پس از رکود اقتصادی بزرگ در سال 2008 شاهد افت تعداد مشاوران املاک باشیم.

البته متاسفانه کاهش تعداد مشاوران املاک به نسبت زمان وقوع بحران اقتصادی بسیار بیشتر بوده است. در سال 2008 و در حالی که بازار جهانی مسکن به شدت تحت تاثیر رکود اقتصادی آسیب دید تنها 300 نفر از تعداد مشاورین املاک کاهش یافتتند. در آن زمان ونکوور و سایر بازارهای مسکن کشور کانادا توانستند تا حد زیادی خود را از بحران مصون نگه دارند.

سم مرباد مدیرعامل شرکت Roomvu که اعتقاد دارد این کاهش در روزهای باقی‌مانده از سال 2019 نیز ادامه پیدا می‌کند در یک بیانیه گفت: با کم شدن تعداد معاملات ملک بسیاری از مشاورین املاک تصمیم گرفته‌اند مجوز فعالیت خود را باطل کنند. در حال حاضر هزینه تمدید مجوز کار برای این افراد بیشتر از درآمد حاضل از معاملات مسکن است.

در سال 2018 هر سه سطح دولت با بکارگیری سیاست‌ و مالیات‌های گوناگون سعی کردند تا عرضه مسکن را تحت کنترل در آورند. آن‌ها برای آن‌که بتوانند هرچه سریع‌تر قیمت مسکن را در بازار کاهش دهند اقدامات گوناگونی را انجام دادند که از میان آن‌ها می‌توان به وضع تست استرس، وضع مالیات املاک خالی از سکنه، مالیات خریداران خارجی مسکن، مالیات سرمایه‌گذاران بازار مسکن، مالیات مدارس استانی و مالیات اجاره کوتاه‌مدت اشاره کرد.

اولین مداخله اساسی در بازار مسکن با وضع ناگهانی مالیات خریداران خارجی در آگوست سال 2016 از طرف دولت استانی انجام شد. اما تاثیر وام‌های استرس تست اخیر بسیار بیشتر از آن بوده است. انجمن املاک و مستغلات بریتیش‌کلمبیا برآورد کرده که فروش خانه در این استان در سال 2018 چنانچه استرس تست‌های B20 معرفی نمی‌شدند می‌توانست تا 10 درصد بیشتر باشد (حدودا 7،500 واحد بیشتر).

به طور ساده باید گفت که در حال حاضر مشاورین املاک به نسبت دوران رکورد اقتصادی سال 2008 فرصت‌های کمتری برای کسب درآمد دارند.

داده‌های منتشر شده از سوی هیئت املاک و مستغلات Greater Vancouver نشان می‌دهد که در ماه ژوئن 2016 تعداد 4،400 ملک به فروش رسیده‌اند‌ و 5،875 ملک نیز به لیست فروش وارد شده‌اند. این در حالی است که در ماه ژوئن 2018 تنها 2،077 ملک به فروش رسیده و 4،751 ملک جدید به لیست فروش افزوده می‌شوند.

در همین زمان میانگین قیمت خانه حدودا یک سوم کاهش یافته است.

مرباد در ادامه افزود: شهرهایی همچون ونکوور که قیمت خانه در آن‌ها گران است در مقایسه با سایر شهرها همچون هالیفاکس دارای تعداد مشاورین املاک بیشتری هستند. با گران‌تر شدن قیمت خانه در این بازارها انگیزه مشاورین املاک برای کسب کمیسیون‌های بیشتر نیز افزایش می‌یابد.

تحلیلگران همچنین پیشنهاد نوعی اصلاح بازار با افزایش تعداد مشاوران املاک در منطقه را داده‌اند.

در سال 2000 منطقه Lower Mainland حدودا 7،000 مشاور املاک داشته است. اما 17 سال پس از آن و درحالی که رشد جمعیت این ناحیه 30 درصد بوده تعداد مشاورین املاک تقریبا دو برابر شده است.

بررسی‌های شرکت Roomvu درباره تعداد مشاورین املاک در منطقه بر اساس محاسبات انجام شده با در نظر گرفتن مجموع تعداد مشاورین املاکی صورت گرفته که توانسته‌اند در مدت یکسال حداقل یک ملک به فروش برسانند و یا وارد لیست فروش کنند.

منبع: Daily Hive