Saturday, April 20, 2024
-2 C
Calgary

داگ فورد نقشی تعیین‌کننده در انتخابات خواهد داشت

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

مطمئنا داگ فورد به قول خود برای دور ماندن از انتخابات فدرال کاملا وفادار مانده، اما بنظر می‌رسد حتی بدون حضور فیزیکی نیز تاثیر محسوسی بر نتایج انتخابات خواهد داشت.

رهبر حزب لیبرال جاستین ترودو تلاش بسیاری کرده تا از عدم محبوبیت بالای نخست‌وزیر محافظه‌کار اونتاریو به سود خود استفاده کند. او تقریبا در هر کمپین انتخاباتی خود نام فورد را در کنار نام رهبر حزب محافظه‌کار ادرو شی‌یر قرار داده و از رای‌دهندگان خواسته اشتباه شهروندان اونتاریو را اینبار برای کشور کانادا تکرار نکنند.

اسکات رید که مشاور سابق نخست‌وزیر سابق لیبرال پاول مارتین بوده می‌گوید: او Premier Bogeyman است. او برای لیبرال‌ها همچون یک شخصیت مهم، پررنگ، سودمند و رای‌آور در اونتاریو عمل می‌کند. لیبرال‌ها به شهروندان اونتاریو تاکید می‌کنند که در صورت رای دادن به اندرو شی‌یر در ابعاد فدرال صاحب نخست‌وزیری همچون او خواهند شد و آن‌ها را از این کار بر حذر می‌دارند.

حزب Progressive Conservative فورد تابستان گذشته با ارائه وعده‌هایی عوام‌فریبانه در کمپین‌های انتخاباتی توانست در استان اونتاریو به پیروزی برسد. از جمله این وعده‌ها می‌توان به کاهش قیمت بنزین، کاهش مالیات و قول‌هایی از این دست اشاره کرد. البته اقدامات او نظیر کاهش کمک‌های دولت به برنامه‌هایی همچون کمک قانونی، وام‌های دانشجویی، کاشت درخت و بهداشت عمومی عامل اصلی افزایش خشم بسیاری شهروندان این استان بوده است.

در آخرین نظرسنجی که Abacus Data از شهروندان 20 و 30 ساله انجام داده نشان می‌دهد که در ماه جولای 65 درصد از ساکنین اونتاریو مخالف فورد بوده‌اند. این درحالی است که ماه اکتبر گذشته این میزان تنها 48 درصد بوده است.

به گفته ترودو فورد و شی‌یر هر دو دارای خصوصیات یکسانی هستند. او معتقد است که در اکثر مواقع محافظه‌کاران وعده‌هایی پوچ و توخالی به مردم هر کاری می‌دهند (همچون وعده‌هایی که فورد داده) اما زمانی که به پیروزی می‌رسند به زیر وعده‌های خود می‌زنند.

ترودو روز چهارشنبه گفت: نگاهی به کارنامه داگ فورد بیاندازید. کلاس‌هایی بزرگ‌تر برای کودکان، اما در عوض حمایت کمتری از جامعه شما می‌شود. شرایط امروز نتیجه سیاست‌های دولت فورد است. حال اندرو شی‌یر نیز می‌خواهد سیاست‌های محافظه‌کارانی همچون داگ فورد را برای کل کشور کانادایی پیاده کند.

حزب لیبرال وعده داده که بودجه برنامه‌هایی که دولت فورد حمایت مالی خود را از آن‌ها قطع کرده یا کاهش داده پرداخت خواهد کرد. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به پروژه کاشت درختان و ارائه خدمات قانونی به پناهندگان و مهاجران اشاره کرد. علاوه بر این ترودو در اوایل همین هفته در اعتراض و اعتصاب کارکنان آموزشی که بر سر اختلاف آن‌ها با دولت ایجاد شده بود نیز شرکت کرد. او با این معلمان عکس گرفت و البته در آخرین دقایق از قصد خود برای اعتصاب صرفنظر کردند.

آماندا گالبریت که مدیر شرکت ارتباطاتی Navigator و از اعضای سابق حزب محافظه‌کار است می‌گوید که لیبرال‌ها برای بالا بردن جایگاه خود در انتخابات و ایجاد انگیزه بین رای‌دهندگان باید به انتقاد از سیاست‌های یک محافظه‌کار بپردازند و از این بابت فورد به نسبت شی‌یر برای ایجاد انگیزه به رای‌دهندگان ساکن اونتاریو می‌تواند موثرتر عمل کند.

او در ادامه افزود: من فکر می‌کنم که همچنان باید شاهد برپایی کمپین جاستین ترودو بر ضد نخست‌وزیر اونتاریو باشیم و به نظر نمی‌رسد او صحبت خاصی درباره رقیب انتخاباتی محافظه‌کار خود کند. همین موضوع نشان می‌دهد که ترودو در صورت مقابله رو در رو با شی‌یر در یک مناظره انتخاباتی شانس کمتری خواهد داشت.

شی‌یر تاکنون در کمپین‌های انتخاباتی خود با فورد حضور پیدا نکرده و هیچ اسمی نیز از او نبرده است. او همواره اعلام کرده که آماده رقابت با ترودو است، اما گویی جاستین ترودو توان مقابله قدرتمندانه با او را ندارد.

در مناظره روز دوشنبه شی‌یر به جاستین ترودو گفت: به نظر می‌رسد سیاست‌های استانی به شدت تو را تحت تاثیر قرار داده است. هم‌اکنون یک جایگاه خالی برای رهبری لیبرال‌ها در اونتارو وجود دارد و اگر خیلی به سیاست‌های استانی علاقه داری می‌توانی برای رهبری در آن‌جا تلاش کنی.

در این مدت آقای فورد از هرگونه حضور عمومی کاملا اجتناب کرده و از زمان برگزاری کمپین‌های انتخاباتی در تاریخ 11 سپتامبر تاکنون تنها یکبار برای پاسخ به سوالات خبرنگاران حاضر شده است. بر اساس برنامه مجلس اونتاریو باید از اوایل ماه سپتامبر و پس از تعطیلات تابستانی کار خود را شروع می‌کرد، اما فورد آغاز به کار مجلس را به بعد از انتخابات موکول کرده است. دفتر آقای فورد هیچگونه اطلاعاتی درباره برنامه سفرهای او ارائه نمی‌دهد، اما با نگاهی به حساب کاربری فورد در شبکه‌های اجتماعی می‌توان دید که گاهی در انظار عمومی ظاهر می‌شود. البته حضور او بیشتر در فستیوال‌های باربکیو و جشنواره‌ها بوده است.

در طرف مقابل نخست‌وزیر آلبرتا جیسون کنی قرار دارد که در کمپین‌های متعددی به طرفداری از جیسون کنی حضور پیدا می‌کند. او حتی در کمپین برگزار شده در west-Toronto نیز حاضر شده بود.

به گفته گابریت احتمالا یکی از دلایلی که شی‌یر تمایل ندارد خیلی اطراف آقای فورد حضور یابد نتایج ضعیف نظرسنجی‌ها و پایین بودن محبوبیت او باشد. محافظه‌کارها سعی دارند شی‌یر را به عنوان شخصیتی جداگانه و مستقل از فورد معرفی کنند.

بری کی که پروفسور علوم سیاسی در دانشگاه Wilfrid Laurier است می‌گوید رای‌دهندگان هنوز شناخت کافی درباره شی‌یر پیدا نکرده‌اند. او افزود: شهروندان اونتاریو دقیقا نمی‌دانند که او چه کسی است و همین موضوع به لیبرال‌ها اجازه می‌دهد تا از فرصت استفاده کنند و او را هم‌رده نخست‌وزیر منفور اونتاریو قرار دهند.

مدیرعامل Abacus Data دیوید کولتو می‌گوید که آقای فورد نتنها فاکتوری مهم برای نتایج انتخابات فدرال در استان اونتاریو محسوب می‌شود بلکه می‌تواند تاثیراتی ملی و وسیع‌تر نیز داشته باشد. بر اساس یک نظرسنجی که Abacus درباره سوابق چندین نخست‌وزیر از مردم کانادا انجام داده بسیاری از شهروندان گفته‌اند که شناخت کافی درباره نخست‌وزیر آلبرتا، بریتیش‌کلمبیا و کبک ندارند. این درحالی است که تنها 10 درصد از پاسخ‌دهندگان آقای فورد را نمی‌شناختند و نظر خاصی درباره او نداشتند. از این بین 54 درصد افراد نیز نظری منفی درباره او داشته‌اند.

کولتو در اینباره گفت: اگر شما داگ فورد را با هرکدام از رهبران چهار حزب اصلی حاضر در انتخابات نیز مقایسه کنید مشاهده خواهید کرد که او در عرصه ملی نیز محبوبیت کمتری از هرکدام آن‌ها دارد.

بر اساس یک نظرسنجی Abacus Data تنها در یک سال گذشته فورد در مقیاس استانی حمایت 15 درصد از رای‌دهندگان خود را از دست داده است. احتمالا این رای‌دهندگان کسانی بوده‌اند که در انتخابات فدرال قبلی نیز از لیبرال‌ها حمایت کرده‌ بودند.

کولتو افزود: موضوع اساسی کنونی کاهش محبوبیت فورد به واسطه از دست دادن حمایت این رای‌دهندگان است. آن‌ها نقشی کلیدی در انتخابات بازی می‌کنند. این گروه به دلیل اقداماتی که داگ فورد انجام داده تا حد زیادی از حمایت او دست کشیده‌اند. ممکن است او بتواند تا انتخابات استانی بعدی با انجام اقدامات مثبت حمایت آن‌ها را مجددا بدست آورد، اما بدون شک شرایط کنونی فورد هیچ کمکی به جایگاه اندرو شی‌یر نخواهد کرد.

منبع: Daily Hive