Friday, April 19, 2024
-2.3 C
Calgary

لغو مناظره ملی درباره تغییرات اقلیمی به خاطر امتناع محافظه‌کارها

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

مناظرهٔ ملی درباره تغییرات اقلیمی که قرار بود هفتهٔ آینده برگزار شود، به خاطر امتناع حزب محافظه‌کار از شرکت در آن، لغو شد.

انستیتو Smart Prosperity در دانشگاه اوتاوا با همکاری شبکهٔ اقدامات اقلیمی کانادا، قرار بود ۱۶ اکتبر میزبان این مناظر باشد.

دعوتنامه‌ها ۹ سپتامبر برای حزب لیبرال، NDP، سبزها، و محافظه‌کارها ارسال شده بودند تا هر کدام بتوانند یکی از نامزدهای پارلمانی خود را به این مناظره بفرستند.

بلافاصله سه حزب برای این رویداد ثبت نام کردند.

اما محافظه‌کارها که ابتدا وانمود می‌کردند مایل به شرکت در این مناظره‌اند چهارشنبهٔ قبل از مناظره، انصراف خود را به برگزارکنندگان اعلام کردند. دلیلشان چه بود؟ هیچ کدام از نمایندگانشان برای شرکت در آن وقت آزاد نداشتند!

خانم کترین ابرو، مدیر اجرایی شبکه اقدامات اقلیمی کانادا می‌گوید: «ما بی‌نهایت از این اتفاق ناراحت هستیم.»

در آگوست، ۴۸,۰۰۰ شهروند کانادا با امضای درخواستی از CBC خواستند که مناظره‌ای ملی درباره تغییرات اقلیمی برگزار کند و رهبران احزاب را به آن دعوت نماید. CBC که بخشی از یک گروه رسانه‌ای است و دو مناظرهٔ انگلیسی و فرانسوی را با حضور رهبران ملی میزبانی خواهد کرد، به این درخواست ترتیب اثر نداد.

خانم ابرو می‌گوید در جریان کمپین‌ها بیشتر شاهد توهین و اَنگ زدن هستیم تا گفتگوهای اساسی درباره مشکلات واقعی، و اقدامات اقلیمی هم یکی از چیزهایی ست که توجه کمی دریافت می‌کند.

آقای سایمون جفریز، سخنگوی محافظه‌کارها می‌گوید که نباید تاریخ مناظره تغییر می‌کرد. این رویداد که ابتدا قرار بود در ۱۵ اکتبر برگزار شود اوایل همین هفته به ۱۶ اکتبر منتقل شد.

قرار بود این مناظره در اوتاوا باشد ولی لیبرال‌ها تصمیم گرفتند نخست‌وزیر این استان خانم کترین مک‌کنا، که عضو گروه تغییرات اقلیمی در پارلمان هم هست را به آن نفرستند. در عوض قصد استفاده از استیون گیلبولت را داشتند که در مونترال نامزد انتخابات است و عضو موسس Equiterre، یکی از بزرگترین گروه‌های محافظت از محیط زیست در کبک هم هستند. گیلبولت برای یک دهه مدیر Greenpeace در کبِک هم بوده است.

یک روز بعد از آنکه لیبرال‌ها حضور گیلبولت را تایید کردند، محافظه‌کارها از مناظره انصراف دادند.

جفریز در بیانیه‌ای می‌نویسد: «نامزدهای محافظه‌کار در این زمینه کم نگذاشته‌اند و در چندین مناظره، به خصوص برخی با تمرکز بر مسائل اقلیمی حضور یافته‌اند.»

گروه GreenPac بیش از ۱۰۰ مناظره اقلیمی را در سطح محلی ترتیب داده است. طبق داده‌های GreenPac، نامزدهای محافظه‌کار فقط در ۳۹ درصد از این مناظرات شرکت کرده‌اند، این درصد برای لیبرال‌ها ۹۶ درصد، برای NDP حدود ۷۹ درصد، برای سبزها ۹۶ درصد، و برای اعضای حزب مردمِ کانادا ۴۳ درصد بوده است.

محافظه‌کارها اخیرا از جاستین ترودو انتقاد کرده بودند زیرا حضورش در ۲ مناظرهٔ ملی را لغو کرده بود. در نتیجه، مناظرهٔ ۱۲ سپتامبر بدون حضورش برگزار شد و مناظرهٔ دیگر با موضوع سیاست خارجی، لغو شد.

جفریز می‌گوید: «نباید فراموش کرد که ترودو از حضور در دو مناظرهٔ رهبران احزاب فرار کرد زیرا نمی‌خواهد از کارنامهٔ رسوایی و شکست‌های خودش دفاع کند.»

در مقابل، گیلبولتِ لیبرال هم می‌گوید که اگر محافظه‌کارها نتوانند یکی از ۳۳۸ نامزد انتخاباتی خود را برای ۱۶ اکتبر به مناظر بفرستند، واضح است که اراده‌ای برای دفاع از سیاست‌های اقلیمی خود ندارند.

در اکثر نظرسنجی‌ها، تغییرات اقلیمی در صدر مشکلاتی است که مردم زیر ذره‌بین گذاشته‌اند. از این نظر تفاوت سیاست‌ها و نظرهای احزاب برای آنها بسیار مهم است.

منبع: Daily Hive