Thursday, April 18, 2024
2.5 C
Calgary

اولین مورد بیماری مرتبط با وِیپ در بریتیش کلمبیا گزارش شد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دکتر بانی هِنری، معاون بهداشت استان بریتیش کلمبیا، وجود اولین پرونده مرتبط با وِیپ (سیگار برقی) را تایید کرده و می‌گوید که شاید بیماران بیشتری هم وجود داشته باشند.

خانم هنری به رسانه‌ها می‌گوید که این بیمار، یک فرد جوان است که از وِیپ نیکوتین‌دار استفاده می‌کرده، و البته اکنون بیماری‌اش بر طرف شده است.

هنری می‌گوید: «این فقط یک مورد دیگر است که نشان می‌دهد وِیپ کشیدن بی‌ضرر نیست. ما شاهد شروع اعتیاد یک نسل کاملا جدید از جوان‌ها به نیکوتین هستیم.»

از ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۹، تمام پزشکان در استان بریتیش کلمبیا ملزم به گزارش مشاهدات خود درباره افرادی‌اند که احتمال بیماری‌شان به خاطر استفاده از وِیپ وجود دارد. تاکنون ۷ نفر مشکوک به این بیماری به پزشکان مراجعه کرده‌اند، از جمله همین پروندهٔ تایید شده و دو مورد دیگر که تشخیص اشتباه بوده‌اند.

این بیماری موجب التهاب ریه‌ها می‌شود و از جمله علایم آن سرفه، تنگی نفس و درد سینه هستند.

افرادی که از سیگارهای برقی و انواع وِیپ استفاده می‌کنند و دلیل دیگری برای بیماری ریه‌شان قابل تصور نیست، و در عکس‌برداری اشعه ایکس ریه‌هایشان ملتهب است، احتمالا درگیر این بیماری‌اند. این افراد در بافت ریهٔ خود چرک یا خونریزی دارند.

پزشکان نمی‌دانند که دقیقا چه چیزی باعث این بیماری می‌شود، ولی تا امروز بیش از ۱,۰۰۰ نفر در ایالات متحده به آن دچار شده‌اند که ۲۶ مرگ را در پی داشته است.

دکتر هنری می‌گوید که هنوز پزشکان نتوانسته‌اند بیماری خاصی را به استفاده از وِیپ ربط بدهند و در حال تشخیص بیمارانی‌اند که جزو موارد خاص به شمار می‌آیند.

گزارش بیماری در کبِک، و نیو برانزوْیک

ماه قبل، اداره سلامت کانادا یک هشدار عمومی منتشر کرد و از مدیران اداره‌های بهداشت استان‌ها خواست که موارد احتمالی این نوع بیماری را به آن اداره گزارش کنند. اولین پروندهٔ تایید شده در اواخر سپتامبر در کبِک گزارش شد، و در نیو برانزوْیک هم دو مورد احتمالی داشته‌ایم.

دکتر هنری می‌گوید که هنوز نقشه راه دقیقی برای درمان بیماران مرتبط با وِیپ وجود ندارد ولی درمان‌هایی مثل استفاده از ماسک اکسیژن و لوله‌گذاری به کمک برخی افراد آمده‌اند.

در حالی که استفادهٔ نوجوان‌ها از وِیپ رو به افزایش است، سیاست‌های حمایتی مثل ممنوعیت فروش وِیپ‌های طعم‌دار در بخش‌هایی از ایالات متحده به اجرا درآمده‌اند.

دکتر بانی می‌گوید: «ما باید از وجود قوانین مناسب مطمئن شویم، و این محصولات را از جوان‌ها دور نگه داریم، یا لااقل دسترسی به آنها را محدود کنیم.»

استان آلبرتا در ماه آینده قصد بازبینی قوانین مرتبط با تنباکو را دارد و شاید قوانینی برای محدودسازی وِیپ تصویب کند. یوکان هم اخیرا سن دسترسی به محصولات دخانی را از ۱۸ به ۱۹ سال افزایش داده، و قرار است محدودیت‌های بیشتری را روی تبلیغات و استفاده از وِیپ به اجرا در بیاورد.

پژوهش ادارهٔ سلامت کانادا که امسال منتشر شد، نشان می‌دهد که یک پنجمِ دانش‌آموزهای دبیرستانی، و یک هفتمِ بچه‌های بین ۱۳ تا ۱۴ ساله، تاکنون از وِیپ استفاده کرده‌اند و این آمار بسیار هشدارآمیز است.

منبع: CBC News