Friday, April 19, 2024
-5.2 C
Calgary

وضعیت اجاره کوتاه‌مدت خانه در شهر کلگری

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

آخرین آمار نشان می‌دهد که میزان عرضه خانه در بازار اجاره کوتاه‌مدت کلگری بسیار بیشتر از تقاضا است. نکته جالب آنجاست که این وضعیت در زمان اوج سفر گردشگران به این شهر در فصل بهار و تابستان رخ داده است.

بر اساس آماری که شرکت AllTheRooms Analytics منتشر کرده میزان تقاضای مسکن اجاره‌ای کوتاه‌مدت از ماه مارس روند رو به رشد خود را آغاز می‌کند. در ادامه و با رسیدن به اواسط فصل تابستان نیز شاهد آن هستیم که این میزان به اوج خود می‌رسد.

اطلاعات منتشر شده از سوی این شرکت نشان می‌دهد که در ماه جولای 2019 و با رسیدن تقاضا به اوج خود میزان عرضه مسکن به حدود 3،750 واحد رسیده بود. این درحالی است که تعداد درخواست‌ها برای اقامت شبانه تنها 55 درصد میزان معمول سالیانه در این زمان از سال را ثبت کرده است.

الگوی نرخ رزرو سالیانه واحدهای اجاره‌ای در طول فصل‌های گوناگون در سه سال گذشته همواره ثابت بوده است. این وضعیت حتی در با ورود اپلیکیشن‌های Airbnb و HomeAway نیز توانسته روند ثابت خود را حفظ کند.

از ماه ژانویه سال 2017 تعداد واحدهای عرضه شده برای اجاره کوتاه‌مدت در شهر کلگری تقریبا 50 درصد رشد پیدا کرده است.

همچنین میانگین کرایه روزانه برای این واحدها در سه سال گذشته در فصل‌های مختلف همواره الگوی ثابتی داشته است. این نرخ کرایه در فصل زمستان بین 60 تا 70 دلار بوده و در فصل اوج تقاضا در تابستان به حدود 90 تا 100 دلار می‌رسد (برگزاری Stampeda در این افزایش بی‌تاثیر نبوده است). میزان درآمدهای این صنعت در فصل اوج تقاضا به نسبت دوران رکود فصل زمستان تقریبا سه برابر می‌شود.

تحلیلگران به مسئولان شهرداری شهر کلگری پیشنهاد داده‌اند تا با وضع برخی قوانین و مقررات جدید برای املاک اجاره‌ای کوتاه‌مدت به وضعیت گردانندگان فعال در این بازار رسیدگی کنند. در حال حاضر این خطر حس می‌شود که با افزایش بیش از حد عرضه مسکن و کاهش نرخ کرایه روزانه مسکن آن‌ها ضرر بسیار زیادی را متحمل شوند.

مسئولان شهرداری کلگری تعدادی قانون را برای این منظور وضع کرده‌اند که از ماه فوریه سال 2020 به اجرا در خواهند آمد. این قوانین فعالین بازار اجاره‌ کوتاه‌مدت را مجبور می‌کند تا برای ادامه فعالیت اقدام به دریافت مجوزهای موردنیاز کنند. هزینه سالیانه این مجوزها از 100 دلار برای مالکین چهار اتاق آغاز می‌شود و تا 191 دلار برای مالکینی که پنج و یا تعداد بیشتری اتاق دارند افزایش خواهد یافت. علاوه بر این هزینه اضافی 104 دلاری نیز برای بازرسی‌ مامورین ایمنی آتش‌نشانی در نظر گرفته شده است.

به این ترتیب شهرداری قادر خواهد بود سالانه چندین میلیون دلار از این منبع درآمد کسب کند. علاوه بر این قوانین جدید به افزایش امنیت ساکنین نواحی مسکونی در سطح شهر نیز کمک خواهند کرد.

منبع: Daily Hive