Friday, April 19, 2024
1.4 C
Calgary

برنده انتخابات ۲۰۱۹ کانادا: جاستین ترودو و حزب لیبرال

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دیروز دوشنبه ۲۱ اکتبر کانادایی‌ها به حوزه‌های رای‌گیری رفتند تا سرنوشت جاستین ترودو را روشن کنند. این انتخابات به خاطر کمپین ناخوشایند انتخاباتی و افشاگری‌ها علیه ترودو، عملا تبدیل به رفراندومی درباره کاراکتر نخست وزیر و صلاحیت او برای حمل پرچم لیبرالیسم شده بود.

و امروز کانادایی‌ها در سرتاسر کشور روی صندلی‌ها و مُبل‌ها نیم‌خیز نشسته‌اند تا نتیجه انتخابات فدرال ۲۰۱۹ اعلام شود، و بر اساس نتایج اولیه و پیش‌بینی‌ها، می‌توان گفت که تکلیف دولت آینده روشن شده است.

حزب لیبرال برای یک بار دیگر بیشترین کرسی‌های مجلس را به دست خواهد آورد و جاستین ترودو موقعیت خود در دفتر نخست‌وزیری را حفظ خواهد کرد.

اما اوضاع مثل دور قبل نیست و لیبرال‌ها اکثریت ندارند (طبق تخمین‌ها کمتر از ۱۷۰ کرسی را کسب می‌کنند). در نتیجه فقط می‌توانند یک دولت اقلیت را تشکیل دهند و برای ادارهٔ کانادا در چهار سال آینده نیازمند همکاری با احزاب دیگرند؛ سناریویی که پیکوبینو پیش از این در مطلبی به آن پرداخته بود.

از شانس لیبرال‌ها، رهبر حزب نیودمکرات (NDP) قبلا گفته است که حاضر به همکاری با آنها است.

کمپین انتخاباتی تا امروز منظره زشتی داشت، زیرا هم ترودو و هم اندرو شیر به جای انتقاد از سیاست‌های واقعی، مشغول حملات شخصی بودند.

و بهتر است فراموش نکنیم که رسوایی چهرهٔ سیاه که کل کشور را تکان داد، باعث شد بسیاری از مردم اعتباری را که ترودو در سال ۲۰۱۵ برای خودش ساخته بود، زیر سوال ببرند.

با این حال، ترودو بیش از پیش کوشید تا مردم را قانع کند که تنها گزینه مناسب برای مردم، حزب لیبرال است. او این پیام را در روزهای منتهی به انتخابات بیشتر از هر زمانی به کار گرفت.

ترودو در سخنرانی پیروزی خود اذعان کرد که «همیشه می‌شود بهتر بود» ولی در ادامه سعی کرد لحنی پیروزمندانه داشته باشد، نه افسوس‌وار.

او گفت: «کانادایی‌ها از شرق تا غرب، اختلاف و منفی‌نگری را کنار گذاشتند. ما در این چهار سال تلاش کردیم زندگی مردم را بهتر کنیم و در آینده نیز همین هدف را دنبال می‌کنیم.»

نباید از درخشش جاگمیت سینگ در این انتخابات گذشت، او که شروع ضعیفی داشت به مرور بهتر شد و به محبوبیت خوبی در بین قشر جوان رسید و با یک میوزیک-ویدیوی رَپ لااقل نشان داد که نزدیک‌ترین کاندیدا به متولدین هزاره جدید است.

البته رشد محبوبیت NDP با نسبت خوبی به آرای موافق تبدیل نشد و انتظار می‌رفت کرسی‌های بیشتری نسیب این حزب شود.

در حاشیه باید اشاره کرد که حزب سبز هم نتوانست به اهداف خودش دست پیدا کند.

اما حزب بلوک کبکوا در کبِک درخشش جالبی داشت. رشد آرای این حزب شاید در نگاه اول لیبرال‌ها را در آستانهٔ دردسر نشان دهد، اما بعید است که ترودو مشکلی در تشکیل دولت بعدی پیدا کند.

در جریان کمپین انتخاباتی، اندرو شیر و محافظه‌کارها مدام روی معافیت‌های مالیاتی و کاهش مالیات کربن مانُوْر دادند و قول اصلی‌شان بازگرداندن مشاغل به کانادا بود. اما با اینکه این پیام تا حدی بین مردم طنین پیدا کرد، واضح است که اکثریت مردم هنوز آنقدر به ترودو اعتماد دارند که او را به عنوان رهبر سیاسی انتخاب کنند.

نتایج اولیه (شمارش ۶۶ درصد از آرا)

  • حزب لیبرال: ۱۱۰ کرسی
  • حزب محافظه‌کار: ۷۹ کرسی
  • حزب بلوک کبکوا: ۱۴ کرسی
  • حزب نیودمکرات: ۱۷ کرسی
  • حزب سبز: ۳ کرسی
  • مستقلین: ۱ کرسی

پیش‌بینی نتایج نهایی

  • حزب لیبرال کانادا: ۱۵۶ کرسی
  • حزب محافظه‌کار کانادا: ۱۲۲ کرسی
  • حزب بلوک کبکوا: ۳۲ کرسی
  • حزب نیودمکرات: ۲۴ کرسی
  • حزب سبز: ۳ کرسی
  • مستقلین: ۱ کرسی

منبع: Blogto و Bloomberg