Friday, April 19, 2024
4 C
Calgary

برنده‌ها و بازنده‌های انتخابات ۲۰۱۹ کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

انتخابات ۲۰۱۹ کانادا به پایان رسیده و برنده آن لیبرال‌ها هستند. اما بالاخره بعد از شمارش تمام آرا، نتیجهٔ نهایی این رای‌گیری هم منتشر شده است.

همانطور که می‌دانید ترودو با وجود پیش‌بینی‌های بد، توانست پُست نخست‌وزیری را حفظ کند و حزب لیبرال دوباره بزرگترین حزب پارلمان خواهد بود، البته مثل ۴ سال اول اکثریت مطلق را نخواهند داشت.

لیبرال‌ها ۲۰ کُرسی مجلس را از دست دادند و رقیب مستقیمشان، محافظه‌کارها ۲۶ کُرسی جدید به دست آوردند.

اما دو حزب کوچکتر این رقابت هم جایشان را با هم عوض کرده‌اند. حزب Bloc Québécois که در سال ۲۰۱۵ فقط ۱۰ کرسی داشت حالا ۲۲ کرسی جدید به دست آورده، در عوض نیودمکرات‌ها (NDP) با از دست دادن ۱۵ کرسی عملکرد بدی داشته‌اند.

حضور رای‌دهندگان نسبت به سال ۲۰۱۵ کاهش ۶ درصدی داشته است و امسال فقط ۶۲ درصد از واجدین شرایط پای صندوق‌ها حاضر شده‌اند.

Screen Shot 1398-08-01 at 11.31.43 AM.png

تقسیم کرسی‌ها در مناطق

Screen Shot 1398-08-01 at 11.32.55 AM.png

نتایج نهایی

Screen Shot 1398-08-01 at 11.34.18 AM.png

برنده‌ها و بازنده‌ها

  • لیبرال‌ها: با اینکه حزب اصلاح‌گرای آقای ترودو چندین کرسی را از دست داد، اما نتیجهٔ نهایی بهتر از پیش‌بینی‌ها بودند. بعد از چندین رسوایی که برای جاستین ترودو پیش آمد، (درگیری در پروندهٔ قضایی، عکس‌های ترودو با چهرهٔ سیاه)، همه فکر می‌کردند که لیبرال‌ها این انتخابات را با کلاه بازنده ترک کنند، ولی در نهایت آنها توانستند با ۱۵۷ کرسی به سمت تشکیل یک دولت اقلیت بروند.
  • محافظه‌کارها: محافظه‌کارها ماموریت خود را تمام شده نمی‌بینند. آنها آرای عمومی بیشتری نسبت به لیبرال‌ها کسب کردند ولی به خاطر چیدمان مناطق انتخاباتی، در نهایت به کرسی‌های کمتری رسیدند. نظرات افراطی اندرو شیر در مورد سقط جنین، ازدواج همجنسگرایان، و تغییرات اقلیمی باعث شد پایگاه رای لیبرال‌ها به حمایت کامل برخیزند و پیروزی از محافظه‌کارها دور شود. با اینکه نظرات شیر در مورد حذف مالیاتِ کربن برای استان‌های نفتی جذاب بود، ولی در تضاد با نظر عموم مردم کانادا قرار داشت.
  • نیو دمکرات‌ها: با وجود پیش‌بینی‌های خوب در نظرسنجی‌ها، این حزب چپ‌گرا شبی ناامیدکننده داشت و تقریبا نیمی از کرسی‌های خود در پارلمان را از دست داد.
  • سبزها: این حزب در کل ۳ کرسی به دست آورد و برای اولین بار در نیو برانز ویک صاحب کرسی شد. در واقع این اولین بار است که این حزب در خارج از بریتیش کلمبیا یک کرسی به دست می‌آورد.
  • حزب مردم: این انتخابات یک فاجعه برای راست‌گراهای افراطی بود. رهبر و موسس حزب مردم، که سابقا محافظه‌کار بوده، کرسی خودش در مجلس را از دست داد. حالا این حزب هیچ نماینده‌ای در پارلمان کانادا نخواهد داشت و چهار سال وقت دارد که ادبیات سیاسی خودش را بازنگری کند. شعارهای ترامپ‌واری مثل ملی‌گرایی و جلوگیری از ورود مهاجرین هیچ کمکی به این حزب نکردند.

منبع: The Guardian