Tuesday, April 23, 2024
3.1 C
Calgary

اگر تصمیم با دانش‌آموزهای کانادا بود، چه کسی برنده انتخابات می‌شد؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

تا به حال شده فکر کنید که اگر کودکان اجازهٔ تصمیم گیری داشتند، چه کسی کشور را اداره می کرد؟

گویا نتایج انتخابات دانش آموزی امسال شباهت زیادی با نتایج اعلام شدهٔ انتخابات دارد، البته با چند تفاوت مهم.

امسال بیش از ۱.۱ میلیون دانش آموز از ۷,۷۴۷ مدرسهٔ متوسطه و دبیرستان در سرتاسر کانادا در نظرسنجی «Student Vote Canada 2019» شرکت کرده اند. هر چند آنها خیلی جوانند اما نتایج این رای گیری که CIVIX اجراکننده اش بوده، از این نظر جالب است که لیبرال ها با کسب ۱۱۰ کرسی و ۲۲.۴ درصد از آرای عمومی، موفق به تشکیل یک دولت اقلیت شده اند.

اما بر خلاف نتایج انتخابات رسمی، نه محافظه کارها بلکه نیودمکرات ها (NDP) در مقام دوم قرار گرفته است. NDP با ۹۹ کرسی و ۲۴.۸ درصد از آرای عمومی به این مقام رسیده است.

محافظه کارها با ۹۴ کرسی و ۲۵ درصد از آرای عمومی در مقام سومِ این انتخابات دانش آموزی قرار گرفته اند، سبزها ۲۸ کرسی (۱۸.۲ درصد آرا) را کسب کرده اند و حزب Bloc Québécois با کسب ۱۰ کرسی (۱ درصد از آرا) آخر شده است.

برگزارکنندگان این نظرسنجی می گویند که دانش آموزانی از همهٔ ۳۳۸ حوزهٔ انتخابیه در این انتخابات دانش آموزی شرکت کرده اند اما در ۳ منطقه آرای رقبای اصلی برابر شده و در نتیجه به جای ۳۳۸ نفر، ۳۴۱ منتخب داریم.

تمام رهبران احزاب در این انتخابات دانش آموزی برندهٔ کرسی های منطقه خودشان شده اند، ولی رهبر حزب Bloc Québécois آقای ایو-فرانسوا بلانشت از انتخاب باز مانده است.

student-vote-canada-2019-results.jpg

مدیر محتوای CIVIX آقای دَن آلن می گوید: «تصور عمومی این است که نوجوان ها در سرتاسر کانادا اطلاعات کافی ندارند و درگیر سیاست نمی شوند. اما این یک نمونهٔ عالی از علاقهٔ قشتر جوان تر کانادا است و نشان می دهد آنها اطلاعات کافی دارند و حتی انتخاب خود را هم می شناسند.»

این انتخابات دانش آموزی بین ۱۵ و ۲۱ اکتبر انجام شده و نرخ شرکت کنندگان در آن بالاتر از مورد مشابهی بود که در ۲۰۱۵ انجام شد و فقط ۹۲۲,۰۰۰ دانش آموز در آن رای دادند. امسال تعداد مدارسی که با این تلاش همکاری کرده اند هم ۱,۰۰۰ عدد افزایش یافته بود.

سیاست در کلاس های درس

آقای آلن می گوید که از نظر تاریخی، نتایج انتخابات دانش آموزی شبیه یک پیش بینی است و نشان می دهد که افراد در بزرگسالی چطور رای خواهند داد.

دانش آموزها در سال ۲۰۱۵ دولتی با اکثریت لیبرال و در سال ۲۰۱۱ هم دولتی با اکثریت محافظه کار انتخاب کرده بودند. دو نتیجه ای که دقیقا منطبق بر انتخابات واقعی بود. و البته گاهی نتایج رای دانش آموزها باعث غافلگیری شده است.

تِد موکار که در دبیرستان سنت مریِ اونتاریو تدریس می کند و از سال ۲۰۰۳ در  برگزاری انتخابات دانش آموزی فعال بوده، می گوید: «به نظر من بزرگترین تفاوتی که هست در تغییر الگوهای رای دهی است. امسال مدرسهٔ ما برای اولین بار در تاریخچهٔ انتخابات دانش آموزی، به محافظه کارها گرایش یافت.»

Untitled.jpg

برگزارکنندگان انتخابات دانش آموزی همکاری نزدیکی با مسئولین مدارس و Elections Canada دارند. هدف آنها آموزش فرآیند انتخابات به نوجوان ها است تا وقتی به سن رای دهی رسیدند، آماده باشند.

حتی برخی از این محتواهای آموزشی را خود دانش آموزها تولید می کنند. برای مثال در سنت مِری، یک تیم ۱۲ نفره با هدایت آقای موکار ویدیویی برای همکلاسی های خود تولید کردند تا با فرآیند برگزاری انتخابات در هفته های آخرِ کمپین های حزبی بهتر آشنا شوند.

به نظر او: «مهم است که دانش آموزها با ارزش های دمکراسی آشنا شوند و قدر آن را بدانند.»

«حق رای یکی از حقوق مهم شهروندی است که گاهی آن را دست کم می گیریم—در نقاطی از دنیا مردم در تلاشند، و به خیابان ها می آیند تا از راه اعتراض و تظاهرات، این حق خود را بگیرند. چیزی که آدم ها حاضر به جان دادن برایش باشند، حتما خیلی با ارزش است.»

تا جایی که آقای موکار می داند، این تلاش ها نتیجه داده اند و امسال دانش آموزهای بیشتری در این فعالیت شرکت کرده اند.

منبع: CBC News