Friday, April 19, 2024
3.8 C
Calgary

ده حقیقت جالب درباره هالووین

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

به عقیده بسیاری هالووین شیرین‌ترین و بهترین تعطیلات سال است. این سوال برای خیلی از افراد همواره پیش می‌آید که ریشه و سرآغاز این جشن و آداب و آیین‌های عجیب‌وغریب فراوان آن از کجا آمده است. لباس‌های خاص، رفتارهای غیرعادی و تمام این رسوم ترسناک باید از یک جایی شروع شده باشند. در ادامه این نوشتار با پیکوبینو همراه باشید تا درباره ریشه تاریخی این جشن و حقایق آن اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

هدف از پوشیدن لباس هالووین در گذشته کاملا متفاوت از امروز بوده است

بر اساس مطالعات انجام شده ریشه تاریخی جشن هالووین به قوم سلتیک و مراسم بت‌پرستی آن‌ها که Samhain نام داشته، برمی‌گردد. اقوام قدیمی شرکت‌کننده در این مراسم دارای اعتقاداتی خرافی بودند و باور داشتند که روح کسانی که به تازگی مرده‌اند مجددا در این شب به زمین برمی‌گردد و در طول All Hallows Eve شروع به پرسه زدن خواهد کرد. به دلیل آن‌که این نگرانی وجود داشته که در میان این ارواح برخی ارواح شیطانی نیز حضور داشته باشند، مردم با پوشیدن لباس‌ و پوشش ترسناک خود را آماده می‌کردند تا ارواح پلید را از محل زندگی خود دور کنند. در گذشته‌های دور همانند امروز امکان خرید لباس‌های آماده و زیبا از اینترنت وجود نداشت، به همین دلیل از پوست گاو و حیوانات مختلف، ماسک‌های دست‌ساز و سایر پوشاک خاص برای شرکت در این مراسم استفاده می‌شد.

جشن هالووین یک تجارت بزرگ و پردرآمد است

هالووین از منظر اقتصادی پس از کریسمس درآمدزا ترین جشن سال محسوب می‌شود. بر اساس آمار منتشر شده شهروندان آمریکایی تقریبا 8 میلیارد دلار برای جشن هالووین پیش‌رو هزینه کرده‌اند که بیش از 2.6 میلیارد دلار آن تنها به خرید پوشاک مخصوص مراسم اختصاص داشته است. آمریکایی‌ها مبلغ بسیار زیادی نیز برای خرید شکلات و سایر خوردنی‌های هالووین هزینه شده و 330 میلیون دلار هم تنها برای تهیه لباس حیوانات خانگی هزینه کرده‌اند.

حس ترسیدن برای بسیاری از افراد جذاب است!

در حین برگزاری مراسم هالووین شهروندان سراسر دنیا بیش از سایر اوقات سال سعی می‌کنند به طور عمدی خودشان و یا دیگران را بترسانند. تماشای فیلم‌های سینمایی ترسناک و رفتن به جاذبه‌های تفریحی هراس‌آور و مکان‌های جن‌زده در اکثر نواحی دنیا تفریحات متداول و پرطرفدار این روز هستند که بسیاری تمام طول سال را برای آن‌ها به انتظار می‌نشینند. برخی شواهد علمی ثابت کرده‌اند که قرار گرفتن در موقعیت‌های ترسناک برای برخی از افراد کاملا بی‌خطر است و علاوه بر انتقال حس لذت‌بخش ترس، آن‌ها را کاملا سرحال و سرخوش نیز می‌کند.

شکلات، شکلات و باز هم شکلات

trick or treat candy یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین سنت‌های روز هالووین است. در روز 28 اکتبر بیش از هر زمان دیگری در سال در سراسر دنیا شکلات به فروش می‌رود که رابطه کاملا مستقیمی با خریدهای مربوط به هالووین دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اسنیکرز محبوب‌ترین شکلات و شیرینی trick or treat هالووین است.

ایرلند زادگاه جشن هالووین است

تاریخ‌دان‌ها زادگاه اولیه هالووین را مراسم Samhain در فرهنگ سلتیک می‌دانند. این آداب و رسوم بسیار کهن نوعی جشن آیینی بوده که برای بزرگداشت خدایان بت‌شکل محصول و پایان فصل برداشت انجام می‌شده است.

محبوب‌ترین پوشش هالووین لباس جادوگر است

با رسیدن شب هالووین بیش از 6 میلیون جادوگر در خیابان‌ها شروع به پرسه زدن می‌کنند! هر سال لباس‌هایی جدید وارد رگال فروشگاه‌ها می‌شوند و شهروندان شروع به پوشیدن آن‌ها می‌کنند، اما با گذشت قرن‌ها همچنان لباس جادوگران محبوب‌ترین انتخاب در سرتاسر دنیا است. پس از آن نیز می‌توان لباس خون‌آشام، دزدان دریایی، زامبی، گربه، پرنسس و ابرقهرمان‌ها را در بین انتخاب‌های پرطرفدار مشاهده کرد.

در زمان‌های گذشته Jack-o-Lantern را با کدو تنبل درست نمی‌کردند

هزاران سال پیش و در سرزمین سلتیک مردم فانوس‌هایی ساده را با خالی کردن شلغم‌ درست می‌کرند. گاهی بر روی این فانوس‌ها چهره‌های ترسناک و عجیبی نیز نقش می‌بست. اقوام قدیمی اعتقاد داشتند که این چهره‌های ترسناک باعث دور شدن ارواح پلید و شیطانی در زمان برگزاری All Hallows Eve خواهند شد.

آیا در خانه شما روح وجود دارد؟

اگر قصد فروش خانه‌ای را دارید که حس می‌کنید در آن روح ‎وجود دارد حواس خود را کاملا جمع کنید زیرا حدودا در نیمی از ایالت‌های آمریکا قوانینی خاص وجود دارد که این نوع خانه‌ها را در لیست سیاه برای معامله قرار می‌دهند. ساکنین خانه‌هایی که محل وقوع قتل، خودکشی، بیماری‌های جدی بوده‌اند و یا احتمال وجود ارواح و یا تحرکات ماوراء‌الطبیعه در آن‌ها وجود دارد ممکن است در این دسته‌بندی جای گیرند. در این صورت خریدار ملک دلایل گوناگونی خواهد داشت که از انجام معامله نگران باشد و در نهایت قیمت پایین‌تری برای ملک شما بپردازد.

بودجه ساخت فیلم سینمایی پرطرفدار Halloween بسیار پایین بوده است

پیشنهاد ساخت این فیلم سینمایی کلاسیک که متعلق به سال 1978 است در ابتدا از سوی چندین استودیو فیلم‌سازی رد شد تا این‌که در نهایت سازندگان تصمیم گرفتند آن را به صورت مستقل تولید کنند. ماسک مایکل میرز در این فیلم با مراجعه عوامل سازنده به یک فروشگاه و پیدا کردن ارزان‌ترین ماسک موجود تهیه شد. بعدها مشخص گردید که ماسک خریداری شده متعلق به ویلیام شاتنر بازیگر مجموعه محبوب Star Trek بوده است. این ماسک پس از آن‌که با اسپری به رنگ سفید در آمد و محل چشمان آن سوراخ شد به یک شخصیت ترسناک و افسانه‌ای تبدیل گردید. بودجه ساخت فیلم Halloween کمتر از 320 هزار دلار بوده، اما پس از اکران آن در سینما‌های سرتاسر دنیا درآمدی 60 میلیون دلاری برای تیم سازنده به همراه داشت! به این ترتیب این فیلم به یکی از پرسودترین‌های تاریخ سینما تبدیل شد.

بسیاری از افراد بزرگسال نیز هالووین را جشن می‌گیرند

از هر سه بزرگسال دو نفر به نوعی هالووین را جشن می‌گیرند. آن‌ها به روش‌هایی گوناگون همچون شرکت در یک مهمانی، پوشیدن لباسی خاص و جالب در محل کار و یا حتی رفتن به یک جاذبه تفریحی و ترسناک همراه دوستان و یا اعضای خانواده هالووین را گرامی می‌دارند. یکی دیگر از دلایل علاقه افراد بزرگسال به جشن هالووین آن است که جدای از تمام مهمانی‌ها و جاذبه‌های مختلف تفریحی، خوش‌گذرانی در این روز نیازی به داشتن شریک عشقی ندارد و می‌توان بدون حضور بستگان و نزدیکان نیز در آن‌ها شرکت کرد. یکی از بهترین بخش‌های هالووین نیز آن است که شما می‌توانید در این روز هر چیزی که دوست دارید را بپوشید!

منبع: Holloween New England