Friday, April 19, 2024
1.4 C
Calgary

جاستین ترودو هیچ قصدی برای تشکیل دولت ائتلافی ندارد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

انتخابات به پایان رسیده و ایدهٔ دولت ائتلافی از دوشنبه در بین برخی از صاحب‌نظرات اقتصادی مطرح شده است. اما آقای جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال و نخست وزیر منتخب، چهارشنبه در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود بعد از انتخابات، به سرعت این ایده را کنار زد.

هر چند حزب لیبرال برنده انتخابات فدرال شده، ولی کرسی‌هایش در مجلس در اکثریت مطلق قرار ندارند.

وقتی در باره احتمال تشکیل دولت ائتلافی از ترودو سوال شد، او گفت که قصد دارد «در هفته‌های آینده با رهبران تمام احزاب دیدار و درباره اولویت‌هایشان صحبت» کند و هدف از این کار را «یافتن راه‌های همکاری برای پاسخگویی به دغدغه‌های مهم مردم کانادا» عنوان کرد.

هر چند آقای ترودو گفت که این جلسات در بر دارندهٔ موضوعات «متنوع و متفاوت» خواهند بود اما به وضوح گفت که دولتش «هیچ قصدی» برای «تشکیل یک ائتلاف رسمی» ندارد.

در روزهای منتهی به تعطیلاتِ Thanksgiving صحبت از ائتلاف لیبرال-نیودمکرت بود و حتی رهبر حزب نیودمکرات (NDP) اولویت‌های خود برای چنین ائتلافی را هم فهرست کرده بود. اما در نهایت رهبران هر دو حزب از چنین ایده‌ای عقب‌نشینی کردند.

با اینکه لیبرال‌ها کرسی‌های بیشتری نسبت به سایر احزاب کسب کرده‌اند ولی اکثریت مطلق را ندارند —حال آنکه در سال ۲۰۱۵ با اکثریت دولت را تشکیل دادند. اما ترودو همین پیروزی را هم مُهر تاییدی بر حمایت عمومی مردم از رویکرد ترقی‌خواه حزبش می‌داند و می‌گوید که مردم کانادا او و هم‌تیمی‌های لیبرالش را با ماموریتی واضح به اوتاوا فرستاده‌اند.

با این اوصاف به نظر می‌رسد طبق پیش‌بینی قبلی‌مان لیبرال‌ها بدون تشکیل یک ائتلاف رسمی ولی با رای اعتماد نیودمکرات‌ها، دولت آینده را تشکیل خواهند داد.

منبع: Daily Hive