Wednesday, April 24, 2024
15.7 C
Calgary

توصیه‌های مهم برای کوهپیمایی در فصل زمستان

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بسیاری فکر می‌کنند که با آغاز فصل زمستان دیگر امکان پیاده‌روی و کوهپیمایی وجود ندارد، اما اصلا اینطور نیست! شما می‌توانید با همراه داشتن تجهیزات مناسب و آمادگی کافی در برف و یخ نیز به فعالیت‌های ورزشی خود در دل طبیعت ادامه دهید. کاهش شدید دما مطمئنا چالش‌ اصلی این ایام است، اما مناظر زیبای برفی و جاذبه‌های طبیعی زمستانی ارزش تحمل سرما و پوشیدن لباس اضافی را خواهد داشت. در ادامه توصیه‌هایی برای داشتن لحظاتی امن، گرم و سرگرم‌کننده هنگام کوهپیمایی‌های زمستانی نوشته شده است.

مسیر آسان را انتخاب کنید

وجود برف و یخ باعث خواهد شد تا مسیرهای پیاده‌روی آسان فصل تابستان به مسیرهایی دشوار تبدیل شوند. از اینرو بهتر است مسیرهای ساده‌تر از نرمال را برای پیاده‌روی در فصل زمستان انتخاب کنید تا احیانا حین عبور از آنها دچار مشکل نگردید.

دیگران را از برنامه خود مطلع کنید

حتما پیش از آغاز سفر به یکی از نزدیکان خود درباره برنامه‌ای که در پیش دارید و زمانی که برای بازگشت پیشبینی می‌کنید اطلاع دهید. به این ترتیب در صورتی که حین کوهپیمایی اتفاقی رخ دهد که موجب گم شدن و یا آسیب شما شود تیم‌های جست‌وجو و نجات می‌دانند باید در کدام منطقه به دنبال شما بگردند. با مراجعه به سایت Adeventure Smart می‌توانید از اپلیکیشن آنلاین برنامه‌ریزی آن استفاده کنید.

https://www.instagram.com/p/BqTwH6NHKnD/?utm_source=ig_embed

به پیشبینی‌های هواشناسی توجه کنید

در این صورت شما اطلاعات لازم درباره وضعیت جوی و دمایی منطقه خواهید داشت و در صورت بارش برف تمهیدات لازم را خواهید اندیشید. همچنین در این حالت پوشاک مناسب برای هوای آن روز را نیز با خود خواهید برد. حتما میزان شدت و سرعت باد را نیز چک کنید، زیرا سرمای هوا در زمان وزش باد بسیار سخت‌تر و خطرناک خواهد شد.

برای شرایط اورژانس آماده باشید

همیشه یک جعبه کمک‌های اولیه همراه داشته باشید. یک پتوی آلومینیومی اورژانس که بتواند تا شده و در کوله‌پشتی قرار گیرد نیز گزینه هوشمندانه‌ای خواهد بود.

همیشه برای وقوع بهمن آماده باشید

اگر قصد سفر به نواحی کوهستانی را دارید حتما پیش از حرکت پیشبینی وقوع بهمن در سایت avalanche.ca را مطالعه کنید. در صورتی که آموزش‌های لازم برای برخورد با بهمن را ندیده‌اید بهتر است در فصل زمستان به هیچ‌وجه به نواحی کوهستانی نروید.

https://www.instagram.com/p/Bx7rTmglNJO/?utm_source=ig_embed

همراه تیم به کوه بروید

همیشه با حداقل یک همنورد دیگر به برنامه‌های زمستانی بروید، زیرا هرچه تعداد نفرات بیشتر باشد امنیت اعضا نیز بیشتر خواهد شد. بعلاوه گذر کردن از مسیرهای زمستان و برف‌کوبی کار بسیار دشواری است و در صورت وجود یک تیم حرفه‌ای می‌توان این کار را در بین اعضا تقسیم کرد تا هربار یک نفر جلودار گروه باشد.

صبح خیلی زود برنامه را شروع کنید

همیشه در زمستان طوری برنامه‌ریزی کنید که با بالا آمدن خورشید در ابتدای مسیر کوهپیمایی باشید. به این ترتیب زمان زیادی برای طی کردن مسیر خواهید داشت. بعلاوه در این فصل خورشید خیلی زودتر از تابستان غروب می‌کند و حضور در دل کوهستان پس از تاریک شدن هوا در این زمان از سال به هیچ‌وجه عاقلانه و بی‌خطر نیست.

حتما هدلامپ یا چراغ‌قوه همراه داشته باشید

حتی اگر قصد آن را ندارید که در طول شب پیاده‌روی یا کوهپیمایی کنید حتما باید هدلامپ و نور کافی همراه خود ببرید. در برنامه‌های زمستانی این احتمال همیشه وجود دارد که هنگام بازگشت هوا تاریک گردد. در این شرایط اگر هدلامپ همراه داشته باشید می‌توانید محیط اطراف خود را به خوبی ببینید و مسیر درست را سریع‌تر بیابید.

لباس گرم بپوشید

در برنامه‌های زمستانی باید پوشاک گرم و کافی همراه داشته باشید. البته این لباس‌ها باید طوری پوشیده شوند که در صورت گرم شدن هوا و یا عرق کردن امکان کاهش سریع پوشاک وجود داشته باشد تا با سرد شدن هوا آن‌ها را مجددا بپوشید. لباس‌های بافته شده با الیاف مصنوعی و پشمی بر تن کنید تا در صورت خیس شدن نیز قادر به گرم نگه داشتن بدن شما باشند. لباس‌های کتانی رطوبت را جذب کرده و از اینرو انتخاب مناسبی برای فصل زمستان نیستند.

https://www.instagram.com/p/BOvaVdVhReF/?utm_source=ig_embed

حتما دستکش مناسب همراه خود ببرید

یح زدن و سرد شدن دست‌ها تجربه بسیار آزاردهنده‌ای است. حتما دستکش مناسب بپوشید و با گرم کردن دستان در جیب لباس از یخزدگی و بی‌حس شدن انگشتان دست خود جلوگیری کنید.

پاهای خود را همواره گرم و خشک نگاه دارید

حتما کفش مناسب و ضدآب به پا داشته باشید تا در برابر سرما و خیس شدن از آن‌ها محافظت کند. پوشیدن گتر بر روی کفش‌ها نیز می‌تواند از ورود برف به داخل آن‌ها جلوگیری کند.

در صورت نیاز کفش برفی یا یخ‌شکن بپوشید

در صورت زیاد بودن عمق برف کفش برفی بپوشید. این کفش‌ها از فرو رفتن پاها در داخل برف جلوگیری می‌کنند. البته در صورتی که سطح مسیر یخ‌زده باشد این نوع کفش‌ها هیچ کمکی به شما نخواهند کرد و باید حتما یخ‌شکن به پا کنید. این تجهیزات دارای سطوح مخصوص و تیز فلزی هستند که میزان اصطحکاک کفش‌ها را بر روی یخ افزایش می‌دهند. یخ‌شکن را به راحتی می‌توان بر روی انواع مختلف کفش‌های کوهنوردی نصب کرد.

باتوم کوهنوردی همراه داشته باشید

افتادن و لیز خوردن در مسیرهای یخ‌زده و زمستانی بسیار محتمل است. شما می‌توانید با استفاده از باتوم‌های کوهنوردی تعادل خود را در هنگام راه رفتن بر روی برف و یخ و در مسیرهای پرشیب حفظ کنید.

https://www.instagram.com/p/Bu6fG94h_i_/?utm_source=ig_embed

اسنک همراه خود ببرید

همیشه برنامه‌های پیاده‌روی و کوهپیمایی در صورت همراه داشتن اسنک‌های خوشمزه لذت‌بخش‌تر می‌شوند. البته باید در انتخاب اسنک هوشمندانه عمل کنید. خوراکی‌هایی را همراه خود ببرید که بتوان هنگام راه رفتن میل کرد و در صورت سرد شدن هوا نیز یخ نزنند. البته همواره می‌توانید با قرار دادن اسنک‌ها در جیب لباس خود آن‌ها را در طول برنامه گرم نگاه دارید.

آب کافی بنوشید

معمولا با سرد شدن هوا کوهنوردان نیاز کمتری به آب احساس می‌کنند، اما این شرایط بسیار خطرناک است و باید برخلاف میل خود همواره آب بنوشید. حتما آب کافی را در بطری‌های عایق‌بندی شده ریخته تا از یخ زدن آن‌ها جلوگیری کنید. همراه داشتن یک ظرف شکلات داغ در کنار بطری‌های آب نیز می‌تواند از یخ زدن آن‌ها جلوگیری کند و شیرینی کوهپیمایی را افزایش دهد!

از خود در برابر نور خورشید محافظت کنید

نور خورشید بازتاب شده از سطح برف می‌تواند موجب برف‌کوری چشمان شما شود. حتما عینک آفتابی مناسب به چشم بزنید، کلاه بر سر بگذارید و با مالیدن کرم‌های ضدآفتاب با SPF بالا و سایر محصولات محافظتی، از پوست خود در برابر اشعه‌های خطرناک خورشید محافظت کنید.

لوازم الکترونیکی خود را گرم نگاه دارید

بدون شک رسیدن به یک منظره زیبای زمستانی هنگامی که با باتری خالی دوربین خود مواجهه شده‌اید بسیار ناامیدکننده خواهد بود. این شرایط در صورتی که نیاز به ارسال درخواست کمک پیدا کنید و باتری تلفن همراه شما خالی شده باشد بسیار بحرانی‌تر خواهد شد. هوای سرد باعث خالی شدن باتری‌ها می‌شود. تمام تجهیزات و لوازم خود که دارای باتری هستند را داخل جیب لباستان بگذارید تا گرم بمانند.

به حیوانات وحشی غذا ندهید

مطمئنا زمانی که پرنده‌های وحشی و سنجاب‌ها برای خوردن غذا به شما نزدیک می‌شوند حسی زیبا و دوست‌داشتنی پیدا می‌کنید. با اینحال غذای انسان‌ها برای سلامت این حیوانات بسیار مضر و خطرناک است. بعلاوه این کار موجب خواهد شد توانایی آن‌ها برای پیدا کردن غذا در زیستگاه طبیعی و وحشی کاهش یابد. اگر به دنبال گرفتن یک عکس زیبا از آن‌ها هستید نیز تنها کافیست بی‎‌حرکت بایستید تا لحظه مناسب فرا برسد و نیازی به انداختن غذا نیست.

https://www.instagram.com/p/Buy5JQgB43Q/?utm_source=ig_embed

زباله‌های خود را به شهر بازگردانید

حتما یک کیسه زباله همراه خود ببرید تا تمام زباله‌ها را در انتهای برنامه به خانه حمل کنید. این زباله‌ها شامل انواع مختلف پسماندها می‌شود. شما باید هسته سیب و پوست موز را نیز، با وجود آن‌که قابل تجزیه هستند، به داخل شهر حمل کنید. این زباله‌ها در طول فصل سرما امکان تجزیه شدن ندارند و در سطح طبیعت باقی می‌ماند که ظاهری بسیار زننده خواهند داشت. بعلاوه وجود آن‌ها در طبیعت، به دلایلی که در بالا توضیح داده شد، برای سلامت حیوانات بسیار مضر است.

مسیر کوهپیمایی متعلق به همه است

امروزه کوهپیمایی زمستانی و پیاده‌روی در برف بسیار محبوب شده و جمعیت زیادی را به دل طبیعت می‌کشاند. شما باید در طول سفر گاهی در کنار مسیر برای استراحت توقف کنید و به سایر کوهنوردان سریع‌تر اجازه دهید از شما پیشی بگیرند. در صورتی که اسکی‌بازها نیز در مسیر کوهپیمایی شما حضور دارند باید مراقب بود تا در مسیر اسکی آن‌ها قرار نگرفت.

منبع: Daily Hive