Friday, March 29, 2024
-7 C
Calgary

آخر هفته به تماشای بارش شهابی Leonid بنشینید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

تماشای بارش شهابی از آن دسته تفریحاتی است که بسیاری آرزو دارند حداقل یکبار در طول عمر خود تجربه‌اش کنند. حال بنظر می‌رسد کانادایی‌ها این فرصت را خواهند داشت تا آخر همین هفته به آرزوی خود دست یابند.

به گفته The Weather Network بارش شهابی مشهور Leonid روز یکشنبه 17 نوامبر به اوج خود می‌رسد و در آسمان کانادا قابل مشاهده خواهد بود.

به گفته Space این بارش شهابی که هرساله رخ می‌دهد در گذشته برخی از بزرگترین طوفان‌ها شهابی ثبت شده تاریخ بشر را بوجود آورده است. در برخی از سال‌ها نرخ ورود شهاب ناشی از این بارش به 50،000 عدد در ساعت نیز رسیده است.

بر اساس اسناد و نوشته‌های موجود در سال 1833 و همزمان با بارش شهابی Leonid هر ساعت ده‌ها هزار شهاب‌سنگ در آسمان پدیدار شد که باعث شگفتی ساکنین نواحی مختلف گردید. اوج بارش در این سال صبح 17 و 18 نوامبر روی داد و زیبایی‌ آن به حدی بود که آدولف والمی و نقاشان دیگر زیبایی آن را به تصویر کشید‌ه‌اند.

بارش شهابی Leonid هرسال و با عبور کره زمین از میان یک جریان از بقایای بجای مانده از ستاره دنباله‌دار Tempel-Tuttle روی می‌دهد.

این ستاره دنباله‌دار هر 33.3 سال یکبار به دور خورشید می‌چرخد و بر اثر آن یک مسیر مملو از گرد و غبار و ذرات سنگی پشت سر خودش بجای می‌گذارد. هربار که کره زمین در این جریان غبار فرو می‌رود تعداد زیادی شهاب‌سنگ در آسمان مشاهده می‌شوند. امسال در تاریخ 17 نوامبر تعداد این شهاب‌ها به حداکثر خود خواهد رسید.

زمانی که مدار کره زمین با مسیر عبور ستاره دنباله‌دار تلاقی پیدا می‌کند قطعات بجای مانده از Tempel-Tuttle با جو سیاره برخورد می‌کنند. در ادامه به دلیل غلظت بالای اتمسفر و اصطحکاک شدید این قطعات می‌سوزند و به صورت توپ‌هایی آتشین که ما به نام شهاب‌سنگ می‌شناسیم در آسمان پدیدار می‌شوند.

به گفته جین هیوستون جونز که از اعضای تیم آزمایشگاه موتورهای جت ناسا است، در سال‌های گذشته همزمان با به اوج رسیدن بارش شهابی Leonid بهترین زمان برای دیدن این پدیده پیش از روشن شدن هوا و در ساعت 3 صبح EST (0800 GMT) بوده است.

سایت Space می‌گوید که علاقه‌مندان ممکن است بتوانند در شب‌های شنبه و دوشنبه نیز در آسمان به تماشای شهاب‌ها بنشینند. البته در این دو شب وجود نور مهتاب در آسمان مانعی برای رصدکنندگان خواهد بود.

هرچند بارش شهابی Leonid امسال جزئی است، اما احتمالا هر ساعت بین 10 تا 15 شهاب در آسمان پدیدار می‌شوند. بنابراین بهتر است پیش از هرچیز با مراجعه به این‌جا درباره زمان دقیق وقوع این بارش در محل زندگی خود مطلع گردید.

به یاد داشته باشید که برای مشاهده این پدیده نجومی باید پس از نیمه‌شب و در مکان‌های تاریک که دور از آلودگی نوری شهرها قرار دارند حضور یابید. این شهاب‌سنگ‌ها از محل صورت‌فلکی Leo وارد جو می‌شوند اما ممکن است بتوان آن‌ها را در هر نقطه دیگر از آسمان نیز مشاهده کرد. پس با دقت کل آسمان را زیر نظر بگیرید!

منبع: Daily Hive