Wednesday, April 24, 2024
2.9 C
Calgary

درخواست مخالفین جیسون کِنی برای تحقیق درباره ولخرجی‌های مشاورش

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بعد از آنکه مشخص شد یکی از مشاورین دفتر نخست وزیری آلبرتا هزینه‌ای ۴۵,۰۰۰ دلاری روی دست مالیات‌دهندگان گذاشته است، حزب نیودمکرات (NDP) در آلبرتا از حسابرس کل (Auditor General) خواسته که درباره این ولخرجی تحقیقاتی انجام دهد.

نیودمکرات‌ها چهارشنبه فاش کردند که مشاور اصلی نخست وزیر، فردی به نام دیوید نایت-لِگ، هزاران دلار از جیب مالیات‌دهنده‌ها خرجِ «پروازها و غذاهای آنچنانی و اقامت در باکلاس‌ترین هتل‌های لندن» کرده است.

طبق ادعای NDP در بین این هزینه‌ها رقم ۱۸,۶۸۰ دلار برای ۴ سفر به لندن مشاهده می‌شود که از بینشان ۳ سفر چهار روز طول کشیده‌اند و آقای نایت-لگ مدت حضورش در لندن را یا در هتل پنج‌ستارهٔ Chilworth London Paddington Hotel یا در محلهٔ اعیانی Soho گذرانده است.

خانم هِدِر سوییت، منتقد رسمی این ولخرجی که از اعضای مجلس قانونگذاری آلبرتا ست، با اشاره به حقوق ۱۹۵,۰۰۰ دلاری آقای نایت-لگ در سال، خواهان توضیح بی قید و شرط دولت محافظه‌کار درباره این ولخرجی‌ها شده است.

هدر سوییت: «هیچ معلوم هست که این مشاور نزدیکِ نخست‌وزیر در لندن چکار داشته است؟»

دبیر مطبوعاتی دولت آلبرتا، آقای هریسون فلمینگ می‌گوید:

«آقای نایت-لِگ یک بیزینسمن حرفه‌ای، باتجربه و مشهور است و وظیفه‌اش جذب و بازگرداندن سرمایه به آلبرتا است. بدیهی است که برای قانع کردن کمپانی‌ها و سرمایه‌دارها درباره مزایای حضور در آلبرتا باید با آنها ملاقات کند.»

به گفتهٔ فلمینگ، مشاور ارشد آقای کنی با بانک‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی و بیمه‌گذاران بزرگ دیدار داشته است.

«لندن یکی از مهمترین قطب‌های مالی دنیا است، به خصوص در حوزه انرژی.»

«به خاطر ماهیت بسیار حساس این دیدارها —و این حقیقت که گروه‌های محیط‌زیستیِ خارجی در حال لابی علیه حضور شرکت‌های بزرگ در استان ما هستند— نام کمپانی‌های طرف مذاکره اعلام نمی‌شود.»

این حرف‌ها یک هفته پس از آن گفته شده که NDP افشا کرد که آقای کنی برای دو نخست وزیر محافظه‌کار و همسرانشان، بلیت‌های هواپیمای چارتر با هزینهٔ ۱۶,۰۰۰ دلار خریده است.

خانم سوییت می‌گوید: «اهالی آلبرتا حق دارند هدف این سفرهای اعیانی و دستاوردهای آنها را بدانند—البته اگر دستاوردی وجود داشته باشد. نخست وزیر باید به خاطر این رفتارهای نامناسب و هزینه‌های بیهوده، عذرخواهی کند.»

رهبر NDP در آلبرتا، خانم ریچل ناتلی هم در توییتر انتقاد خود نسبت به رفتار سبک‌سرانهٔ نخست وزیر و مشاورش را چنین بیان کرده است:

یک مشاور ارشد، در ۶ ماه و فقط برای چهار سفر به لندن و چند جای دیگر، ۴۵ هزار دلار خرج کرده است و در لندن، فقط در هتل‌های پنج‌ستاره اقامت داشته. پس چطور است که برای تامین مالی AISH یا افزایش حقوق معلمین، محافظه‌کارها پولی ندارند.

خانم سوییت می‌گوید: «تا اینجا کِنی نه عذرخواهی کرده و نه مسئولیت رفتار مشاورش را پذیرفته است. به همین خاطر ما خواهان ورود حسابرس کل به این ماجرا هستیم.»

منبع: Daily Hive