Wednesday, April 24, 2024
17.4 C
Calgary

برای اولین بار «برنامه ملی DNA افراد گمشده» باعث حل یک پرونده شد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

خانوادهٔ مردی که در کلگری درگذشته بود، بالاخره از سرنوشت نهایی او با خبر شدند.

طبق اعلامیه اداره پلیس کلگری، جسد این مرد در اکتبر ۲۰۱۷ توسط یکی از اهالی منطقه در مسیر Nose Creek پیدا شد.

این جسد بین ۵ تا ۶ ماه در آن محل بود، و با اینکه مرگ او مشکوک طلقی نمی‌شد، اما به خاطر از بین رفتن جسدش در اثر عوامل محیطی، امکان شناسایی‌اش به روش‌های رایج وجود نداشت.

در بیانیه پلیس می‌خوانیم: «ماموران دفتر افراد گمشده در اداره پلیس کلگری، بیش از یک سال گزارش‌های افراد مفقودالاثر را دنبال کردند و یک به یک، پرونده‌ها را کنار گذاشتند.»

«این فرد پسر یا برادر یک نفر بوده، و کشف هویتش برای ما اهمیت زیادی داشت. در نتیجه با اینکه مرگش در اثر فعالیت‌های مجرمانه نبود، اما برای کاراگاه‌های ما اهمیت زیادی داشت که هویتش را معلوم و سرنوشتش را به بستگان او اطلاع دهیم.»

پلیس در لباس‌های جسد، یک تلفن و سیم کارت هم یافته بود که با استفاده از آنها تعدادی ایمیل پیدا شد و هویت صاحب آنها به دست آمد. اما پلیس مطمئن نبود که مرد متوفی همان صاحب تلفن باشد.

بنابراین نمونه‌های DNA به یک آزمایشگاه خصوصی ارسال شد تا از بین آنها یک نمونهٔ قابل آزمایش به دست آید. این کار یک سال به طول انجامید که علت آن از بین رفتن بافت‌های بدن در اثر عوامل محیطی بود.

سپس آن پروفایل DNA با بانک اطلاعاتی برنامه ملی DNA افراد گمشده مقایسه شد؛ برنامه‌ای که در سال ۲۰۱۸ راه افتاده بود تا بتوان با کمک آن اجساد گمشده و مفقود الاثر را یافت. این پروفایل با ۵۰۰,۰۰۰ نمونهٔ دیگر مقایسه شد و در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۹، بالاخره با یکی از آنها تطابق یافت.

نامی که از طریق بانک DNA به دست آمد، با نام فردی که ایمیل‌ها را ارسال کرده بود جور در آمد و تایید شد که این دو، یک نفرند.

این اولین موردی است که بانک ملی DNA به کمک حل یک پرونده باز می‌آید.

خانم کتی مورفی، مدیر بانک ملی DNA افراد گمشده می‌گوید:

«در اینجا باید از تلاش نیروی پلیس کلگری و رییس دفتر پزشکی قانونی تشکر کنم. این پرونده نمونه‌ای از ارزش زیاد بانک ملی DNA است که می‌تواند در شناسایی گمشدگان و تشخیص آنها از روی بقایا به کمک ما بیاید.»

«در ضمن با کمک این بانک می‌توان به خانوادهٔ این افراد کمک کرد تا از بلاتکلیفی در آیند و همچنین می‌توان پرونده‌های مشترک بین چند حوزهٔ قضایی را بهتر بررسی کرد.»

«هر چه پروفایل‌های بیشتری دریافت کنیم، احتمال شناسایی اجساد و بقایا بیشتر می‌شود و اجساد بیشتری را به خانواده‌هایشان تحویل می‌دهیم. خوشحالیم که در این پرونده مفید بوده‌ایم و امیدواریم در آینده کمک‌های بیشتری از دستمان بر آید.»

منبع: Daily Hive